Educația pentru dezvoltarea durabilă permite înțelegerea problemelor sociale și identifică soluțiile disponibile în contextul actual - director Daniela Frangulea

Postat la 27 septembrie 2018 de Alexandru Gabor în categoria Managerii școlari Prof21







Educația pentru dezvoltarea durabilă permite înțelegerea problemelor sociale și identifică soluțiile disponibile în contextul actual - director Daniela Frangulea


Platforma PROF21 iniţiază o serie de portrete ale managerilor şcolari,  membri ai comunităţii noastre online. Scopul acestui demers este să reflectăm împreună la temele proiectului, la rolul managerului şcolar în comunitate şi la felul în care abordăm abilităţile de viaţă în contextul dezvoltării durabile. Împreună vom alcătui o comunitate de tipul knowledge-sharing, pornind de la premisa că problemele şcolilor selectate în proiect sunt, mai mult sau mai puţin, comune şi că un efort comun de cunoaştere va genera coeziune şi identitate profesională în comunitatea PROF21.

Profil manager şcolar  –  Daniela Frangulea, director la Școala Gimnazială Sat Varbila, Comuna Iordăcheanu, Prahova

PROF21 Vă invităm să ne împărtășiți prima dv. întâlnire cu școala și să rememorați ce anume v-a determinat să alegeți o carieră în domeniul educației.

Frangulea Daniela: Prima mea întâlnire cu școala a fost în clasa I, o clasă numeroasă de 45 de elevi, o doamnă învățătoare drastică, care trebuia să țina lucrurile sub control și le tinea. Omul care m-a indemnat spre cariera de profesor a fost mama „de mica mă tot privea cum aliniam jucariile și făceam lecții cu ele”.

 

PROF21 Există, în memoria dv, de elev sau student, un model de pedagog, un profesor,  care v-a inspirat, care v-a transmis pasiunea de a-i învăța carte pe elevi?

Frangulea Daniela: Da, profesorul meu de matematică din liceu! Era un renumit profesor de matematică, exigent, știa să te înțeleagă și să se facă înțeles!

PROF21: Cum credeți că ar trebui să se schimbe viziunea despre educație, care ar fi crezul dv. ca manager? Ce i-ați spune unei autorități centrale care concepe politicile educației?

Frangulea Daniela: Un manager de școală trebuie să facă în primul rând educație, nu atât de multe treburi, birocratice, financiare, administrative... Dacă școala este tratată ca o societate comercială, atunci ar trebui în organigrama ei să aibă oameni pregătiți pe domeniile  unei întreprinderi / societăți, or noi avem învătători și profesori care trebuie să se priceapă la toate...

PROF21: Ce fel de relație aveți cu elevii și foștii elevi?

Frangulea Daniela: Nu vreau sa ma laud dar, cred ca bună - din moment ce, după ce termină școala vin să mă întrebe ce mai fac, am încercat să consiliez atâția elevi, atâtea generații. Acum foștii elevi au devenit părinți de elevi și, când îi auzi că-și aduc aminte de sfaturile pe care le-ai dat atunci când erau elevi, te gândești că ai facut Educație, că ai muncit din greu în acea comunitate și a meritat!

PROF21: Știm din diverse studii și cercetări, că una dintre cauzele majore ale abandonului școlar este sărăcia și, mai specific, lipsa banilor pentru cheltuielile de școlarizare. Cum vedeți dv. această relație cauzală și care ar fi soluțiile, lăsând deoparte subfinanțarea educației, prin prisma experienței pe care o aveți?

Frangulea Daniela: Întra-devăr, una din cauzele majore ale abandonului școlar este săracia strâns legată de lipsa de educație a familiei, de statutul social... Deci în aceste cazuri trebuie să înțelegi nevoile acelor familii, să încerci să-i cooptezi în tot felul de activități educative și sociale astfel încât să salvam copilul de la abandon sau eșec școlar.

PROF21: Ce i-ați recomanda unei tinere sau unui tânăr care își propune să devină profesor într-o școală ca aceea în care predați dv. acum?

Frangulea Daniela: Să învețe să înțeleagă oamenii din comunitate, să-i cunoască, să-i atragă la școala prin tot feluri de activități curriculare și extracurriculare. Să vrea să facă ceva! Să se gândească de la început că s-a „inhămat” la o treabă foarte serioasă, care dă roade în ani și să ofere o educație de calitate.

PROF21:  Credeți că părinții, comunitatea sau autoritatea locală se pot implica mai mult în bunul mers al școlii? Dacă da, cum?

Frangulea Daniela: Da,  autoritatea locală, ar putea să se implice prin cunoașterea comunității, a nevoilor școlii, pot dezvolta zona și crea locuri de muncă - ridicând nivelul de trai, aducând fonduri în bugetul primariei, cât și în al școlii, ar putea să aplice pentru tot felul de proiecte de dezvoltare.

Părinții se pot implica mai mult în bunul mers. Acolo unde părintele nu-și sprijină copilul, din punct de vedere educațional, se văd rezultatele slabe la învățatură, abandonul școlar și tot felul de probleme de integrare...

PROF21:  Cât de importantă este pentru dv. incluziunea școlară și ce credeți că poate face un director de școală pentru a remedia situația cu care se confruntă școala românească acum?

Frangulea Daniela: Şcoala incluzivă, dupa părerea mea, este idealul de școală românească, ea  facilitează accesul tuturor la o educaţie de calitate printr-o serie de activităţi al căror centru este elevul. Educaţia pentru toţi poate să fie un mijloc de îmbunătăţire a educaţiei în general prin reconsiderarea sprijinului care se acordă anumitor copii. Maniera în care o serie de particularităţi de dezvoltare şi învăţare determină împărţirea copiilor în categorii determinate tinde să fie înlocuită de o manieră noncategorială, care consideră că orice copil este o persoană care învaţă într-un anumit ritm şi stil. Pentru ca acest lucru să se înfăptuiască, trebuie ca directorul să vrea să aplice principiile școlii incluzive, să fie un exemplu pentru ceilalți colegi, să încerce să schimbe mentalități.

PROF21:  Ce poate face un manager școlar pentru a promova dezvoltarea abilităților de viață ale copiilor la școală?

Frangulea Daniela: Rolul managerului de scoala este sa formeze si sa dezvolte o echipa care sa  aplice  astfel incat, elevii sa-si descopere  progresiv cum să-și identifice nevoile și pasiunile, care este rolul lor în familie și în comunitate, ce sunt orașele, banii, economia, cum ne afectează globalizarea sau cum pot valorifica sustenabil resursele din jurul lor.

PROF21:  Considerați că școala poate și trebuie să contribuie la construirea unei viziuni privind dezvoltarea durabilă a societății? Dacă da, cum?

Frangulea Daniela: Educația pentru dezvoltarea durabilă permite înțelegerea problemelor sociale și identifică soluțiile disponibile în contextul actual, deci școala ar trebui să educe în acest spirit elevii.

PROF21: Care considerați că sunt cele mai mari provocări ale societății contemporane (economice, sociale, de mediu)?

Frangulea Daniela:  Toate acestea reprezintă mari provocări, cu o mare legătura între ele. Ce rol poate avea școala în gestiunea acestora? Elevii în școală ar trebui să fie educați tocmai pentru a face față acestor provocări, nu doar teoretic.

PROF21:  Care considerați că sunt competențele esențiale pe care un cadru didactic trebuie să le aibă pentru a reuși să dezvolte abilitățile de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile?

Frangulea Daniela: Fiecare cadru didactic ar trebui să poată realiza activități care valorizează  posibilităţile  fiecăruia într- un sistem de relaţii pozitive între profesor şi elev şi între elevi.

Relaţiile respective trebuie să ofere terenul încrederii reciproce, al empatiei cu trăirile fiecăruia, împărtăşirii emoţiilor, sentimentelor, preocupărilor ca şi a experienţei de cunoaştere şi învăţare. Fiecare copil este înţeles ca un participant activ la învăţare şi predare pentru că fiecare aduce cu sine în procesul complex al învăţării şi dezvoltării o experienţă, un stil propriu de învăţare, un model social, o interacţiune specifică, un ritm personal, un mod de abordare.

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.