Incluziune la școală

Postat la 8 ianuarie 2021 de Marian ANCUTA în categoria Știri







Incluziune la școală


Educaţia incluzivă se referă la eliminarea tuturor barierelor din calea educaţiei şi a asigura participarea celor vulnerabili din punct de vedere al excluziunii şi marginalizării” (UNESCO, 2000)

Există numeroase comunități școlare cu elevi aparținând unor etnii diferite, elevi din clase sociale diferite, elevi cu părinți plecați în alte țări care sunt crescuți de bunici sau de alte rude, elevi din familii monoparentale, elevi cu cerințe educaționale speciale. Această diversitate se manifestă uneori prin limbaj discriminatoriu în rândul elevilor, reacții impulsive, manifestarea de idei preconcepute, refuzul de a lucra în echipă, atitudini negative față de identitatea unor membri aparținând unei anumite comunități. Sunt și situații în care se ajunge la discriminare sau violență de limbaj și violență fizică. 

În contextul unor comunități cu o diversitate etnică, religioasă, socială și culturală, rolul educației incluzive este esențial pentru a asigura un mediu de învățare sigur și plăcut tuturor elevilor.

Prima cerinţă a educaţiei incluzive este de a diminua până la a elimina toate formele de excluziune. Ea asigură accesul, participarea şi succesul şcolar pentru toţi copiii. Şcoala incluzivă dezvoltă toate elementele necesare unei integrări sociale reuşite. Şcoala incluzivă este deschisă tuturor elevilor şi le furnizează elementele esenţiale unei integrări sociale reuşite. Şcolile incluzive sunt acele şcoli deschise şi prietenoase, care au o curriculă flexibilă şi practici de predare de calitate care promovează evaluarea continuă şi parteneriatele din educaţie (OECD, 2007)

Școlile şi profesorii deţin responsabilitatea majoră în a oferi suport şi un mediu favorabil (non-violent, non-discriminatoriu) pentru educaţia celor care se află în dificultate.

Prin diverse activități propuse de cadrele didactice elevii vor fi capabili să înţeleagă modul în care stereotipurile şi prejudecăţile sunt legate şi modul în care acestea pot duce la păreri simplificate, dar şi injuste cu privire la indivizi, grupuri de oameni şi ţări întregi. Desfășurarea unor lecţii pe tema incluziunii va permite elevilor să transfere înţelegerea lor referitoare la modul în care alte persoane sunt văzute la nivel individual, către un nivel mai general, adică modul în care grupurile mai mari, comunităţile religioase, grupurile etnice sau ţările sunt judecat.

https://prof21.ro/assets/files/Fisa_Incluziune.pdf

 

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.