Clase în aer liber

Postat la 6 ianuarie 2021 de Marian ANCUTA în categoria Știri







Clase în aer liber


Scaune, mese, pături, perne și bănci în curtea școlii. Clase în aer liber pline de elevi care se bucură de orele propuse de cadrele didactice de fiecare dată cînd vremea le permite – cât de reală sau realizabilă ar fi o asemenea imagine?

Odată cu apariția pandemiei COVID-19 și odată cu riscurile la care suntem supuși în spațiile închise, au fost multe voci din domeniul educației (cadre didactice, directori, consultanți, inspectori școlari) care au propus ca soluție a continuării procesului educațional, amenajarea unor clase în aer liber. Nu este neapărat o soluție nouă și bineînțeles că are limitările sale (temperatura, lipsa precipitațiilor, zgomotul exterior, inconfort sau concentrare scăzută).

Cu toate acestea, amenajarea unor clase în aer liber ar putea fi și o soluție pe termen lung, o alternativă la orele clasice, o modalitate de desfășurare a orelor într-un cadru nonformal, cu lumină naturală, o clasă ‚constant aerisită’.

Chiar și înainte de pandemie au existat inițiative în mai multe școli în care, fie cadrele didactice, fie directorii școlilor au amenajat clase în aer liber, au desfășurat ore în aer liber fără a anticipa că acestea ar putea deveni o reală opțiune în cazul unei crize sanitare ca cea pe care o traversăm.

În această perioadă de criză sanitară, elevii au nevoie de spațiu pentru a respecta distanțarea socială și de aer proaspăt pentru a respira mai bine, tocmai de aceea unii profesori au decis să predea în aer liber. Este un mod de predare nou, într-un spațiu cu provocări noi, însă există multe modele de bună practică de unde cadrele didactice se pot inspira și pot prelua metode și instrumente pedagogice folosite de alți colegi.

Predarea în aer liber nu numai că ajută la respectarea măsurilor sanitare, dar susține și energizează învățarea, sprijinind elevii în procesul de socializare, de conectare unii cu alții, dar și cu mediul înconjurător.

În țările nordice există lecții care se desfășoară în parcuri, în pădure, în grădini special amenajate încă din anii ’50.

Pădurile, parcurile, grădinile sunt un spațiu de învățare ideal pentru copii. Numeroase experimente au arătat că, pe lângă aspectele cognitive (învățarea) și respectul indus de natură și mediu, studiul în aer liber este favorabil copilului din punct de vedere al dezvoltării sale socio-emoționale, cognitive. Orele în aer liber au o influență majoră asupra dezvoltării autonomiei, creativității, motricității, sănătății corporale și rezistenței.

Dacă termenul de învățare mixtă (blended learning) a fost foarte folosit în ultimele luni ca o opțiune a procesului de predare și învățare care îmbină lecțiile față în față cu utilizarea aplicaţiilor de tehnologie educaţională şi interacţiunile elevilor cu învăţarea online, la fel de bine ar putea funcționa o îmbinare a orelor desfășurate în sala de clasă cu ore desfășurate în aer liber ( indoor/outdoor learning).

https://prof21.ro/assets/files/Fisa_Clasa%20in%20aer%20liber.pdf


Cuvinte cheie:
consum responsabil creativitate mediu înconjurător

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.