EROI REZILIENȚI (PENTRU CLASELE 6 – 8)

Postat la 29 octombrie 2020 de Asociaţia REPER21 în categoria Știri







EROI REZILIENȚI (PENTRU CLASELE 6 – 8)


Scop: elevii vor examina viața unei persoane faimoase sau un personaj important din istorie, din perspectiva celor Șapte Reziliențe.

Obiective: elevii vor:

  • Înțelege cele Șapte Reziliențe
  • Selecta și cerceta viața unei persoane faimoase sau un personaj important din istorie, și vor analiza realizările acesteia din perspectiva celor Șapte Reziliențe
  • Aplica cele Șapte Reziliențe propriei lor vieți

Materiale:

  • Fișa cele Șapte Reziliențe
  • Foile de lucru despre Reziliență #1 și #2
  • Materiale pentru cercetare (calculator, acces la Internet, etc.)
  • Hârtie, creioane, pixuri

Proceduri:

  • Distribuiți Fișa cele Șapte Reziliențe și discutați despre acestea. Cereți-le elevilor exemple despre cum o persoană demonstrează calitățile de pe listă
  • Întrebați clasa: adesea ne gândim la eroi ca la persoane care au un nivel ridicat de reziliență. Vă puteți gândi la cineva din istorie, cineva faimos sau chiar o persoană pe care o cunoașteți care a avut un grad ridicat de reziliență în fața unor provocări majore? Faceți o listă cu răspunsurile elevilor pe tablă. Puteți oferi următoarele exemple: Gloria Estefan, Oprah Winfrey, Dolly Parton, Lance Armstrong, Helen Keller, Annie Sullivan, President Teddy Roosevelt, Thomas Alva Edison și Harriet Tubman.
  • Spuneți-le elevilor să selecteze un nume din listă – sau să identifice un alt erou – pentru a-l studia. Faceți o listă pentru dumneavoastră cu alegerea fiecărui elev.
  • Împărțiți Foaia de lucru despre Reziliență #1 și explicați: folosiți această foaie pentru a analiza viața persoanei selectate și realizările din perspectiva celor Șapte Reziliențe. Țineți cont de următoarele întrebări:
  1. Cum a demonstrat persoana că este rezilientă?
  2. Are persoana respectivă multe din calitățile de pe fișă? Care a fost punctul forte?
  3. Ce a făcut sau a spus persoana respectivă pentru a-ți arăta sau demonstra că este o persoană rezilientă?
  • Acordați-le timp elevilor pentru activitatea de cercetare. Când au completat foaia de lucru strângeți-le și citiți-le restului clasei.
  • Când fiecare elev a avut șansa să împărtășească informațiile pe care le-a strâns, distribuiți-le Foaia de lucru despre Reziliență #2 și explicați-le: acum gândiți-vă la propria voastră viață. Care dintre cele Șapte Reziliențe credeți că le aveți? Ați demonstrat vreuna din aceste reziliențe în viața voastră? (Notă: aceasta poate fi și o temă pentru acasă bună).
  • Când tema este realizată, puteți alege între a le spune elevilor să împărtășească aceste informații sau a le spune să scrie într-un jurnal sau pe o bucată de hârtie care va fi confidențială. Pentru a încheia lecția, întrebați-i: cum suntem cu toții rezilienți la un moment sau altul? Cum ne putem păstra reziliența ca să simțim că suntem în siguranță în viață?

EVALUARE:

  • Au înțeles elevii care sunt cele Șapre Reziliențe?
  • A completat fiecare elev o Foaie de lucru #1 despre reziliența unei persoane faimoase?
  • A completat fiecare elev/ă o Foaie de lucru #2 despre propria reziliență?

 

CELE ȘAPTE REZILIENȚE

(adaptate după Proiectul Reziliență de Steven și Sybill Wolin)

Următoarele 7 calități descriu feluri în care îți poți arăta reziliența atunci când trebuie să faci față unor provocări. Reține că tu – ca majoritatea oamenilor – poți avea unele, dar nu toate aceste calități / puncte forte, atunci când ești în situații dificile.

INTROSPECȚIE

A avea introspecție înseamnă să îți pui întrebări propriei tale persoane, chiar și atunci când întrebările sunt dificile. Dacă răspunzi sincer, poți învăța și merge mai departe. A avea te ajută să înțelegi problema și care este cea mai bună soluție pentru a o rezolva.

Introspecția te ajută să analizeze situația din cât de multe perspective poți.

INDEPENDENȚA

A arăta independență înseamnă a păstra o distanță sănătoasă între tine și alte persoane ca să poți să evaluezi situația cât mai bine și să alegi cea mai bună variantă pentru tine. De asemenea, înseamnă să știi cum să te îndepărtezi de oamenii care par să provoace necazuri sau care înrăutățesc situația prin cuvintele și acțiunile lor.

RELAȚII

A construi relații înseamnă a găsi conexiuni cu oameni care sunt benefici pentru tine și dezvoltarea acestor relații.

INIȚIATIVĂ

A lua inițiativă înseamnă a lua controlul asupra unei probleme și a încerca să o rezolvi. Înseamnă să îți pui întrebări și să răspunzi la ele cât mai sincer, ca să poți să treci de situațiile dificile. Uneori, oamenii care iau inițiativă devin lideri în activități și munca în echipă.

CREATIVITATE

Folosirea creativității înseamnă să îți folosești imaginația sau ingeniozitatea pentru a-ți exprima sentimentele , gândurile și planurile în modalități unice. Adu-ți aminte că atunci când faci ceva demonstrezi reziliență emoțională și o atitudine pozitivă.

UMOR

Umorul este abilitatea de a găsi ceva amuzant (în special propria persoană!!!) într-o situație, chiar și atunci când lucrurile par foarte rele. Umorul îți poate adesea da perspectiva de care ai nevoie pentru a detensiona și a face mai bună o situație.

MORALITATE

A fi o persoană morală înseamnă să știi diferența dintre bine și rău și a fi dispus să alegi și să lupți pentru ceea ce este corect.

Sursa: Proiectul Reziliența

 

FOAIA DE LUCRU #1 DESPRE REZILIENȚĂ

Nume elev/ă:

Dată:

Numele ”eroului” faimos:

In spațiile de mai jos, descrieți cum ”eroul” pe care l-ați ales are sau a avut oricare dintre cele Șapre Reziliențe de mai jos:

  1. Instrospecție
  2. Independență
  3. Relații
  4. Inițiativă
  5. Creativitate
  6. Umor
  7. Moralitate

 

FOAIA DE LUCRU #2 DESPRE REZILIENȚĂ

Nume elev/ă:

Data:

În spațiile de mai jos descrieți dacă ați avut și cum ați demonstrat vreuna din cele șapte reziliențe în propria voastră viață.

  1. Instrospecție
  2. Independență
  3. Relații
  4. Inițiativă
  5. Creativitate
  6. Umor
  7. Moralitate

SURSA: Traducere și adaptare după Connect with Kids , Overcoming the odds, Resource Guide, 2006, https://connectwithkids.com/newarkpublicschools/pdf/OTOResourceGuide_1up.pdf

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.