Cum s-au pregătit profesorii pentru un an școlar altfel?

Postat la 30 septembrie 2020 de OANA SANDU în categoria Știri







Cum s-au pregătit profesorii pentru un an școlar altfel?


Am întrebat trei dintre profesorii implicați în proiectul Prof21 cum s-au pregătit pentru începerea noului an școlar, ce soluții au găsit, ce au învățat din perioada stării de urgență când au făcut școală online, dar și ce abilități au câștigat în proiectul Prof21, care le sunt acum utile în noua situație.

Lelia Mitroi este învățătoare la Şcoala Gimnazială „Amza Pellea”, Băileşti, Dolj, și un profesor mereu cu mintea deschisă la a găsi soluții și metode creative la clasă.

Anul acesta am clasa I. În prima jumătate a lunii septembrie, am încercat să îmbunătățesc aspectul clasei, pentru a o face mai atractivă și pentru a trece în umbră, cumva, neplăcerile cauzate de noile reguli. Am vopsit în verde partea metalică a mobilierului (era negru) și partea de jos a peretelui, am montat un monitor pe peretele din față, am pregătit pentru fiecare elev caiete și rechizite, astfel încât să nu fie nevoie să plimbe lucruri de la unii la alții. În plus, am plastifiat toate planșele expuse, pentru a putea dezinfecta totul fără riscuri. Am confecționat coșulețe din plastic pentru cretă și fiecare copil iese la tablă cu creta lui. Am cumpărat și două seturi de măști, pentru cazul în care cineva ar fi avut nevoie, dar astfel de cazuri au fost rare.

Copiii s-au obișnuit destul de repede cu ritualul impus la intrare și ieșire, dar masca nu stă mereu unde/cum trebuie, astfel că toate orele sunt presărate cu observații pe tema asta.

Proiectul Prof21 m-a învățat, mai presus de toate, să cer părerea celor din jur: copii, părinți, colegi. Întrebându-i pe copii ce nu le place sau ce ar schimba, am primit idei grozave, pe care le-am aplicat ulterior. Pe de altă parte, pentru că a trebuit să împărțim curtea școlii în spații pentru pauze, fiecare diriginte a primit terenul din dreptul clasei sale. În dreptul clasei noastre e o clasă în aer liber, realizată chiar în cadrul proiectului Prof21. Avem bănci, jocuri, tablă și copaci (umbră). Am desfășurat și două ore acolo și a fost minunat.

Viitorul nu arată prea bine, din punctul meu de vedere, pentru că numărul de cazuri este în creștere și teama cu care am învățat să trăim începe să pună stăpânire pe noi. Gesturile noastre sunt tot mai reținute, tot mai controlate. Ne măsurăm fiecare pas, fiecare mișcare. Ne cenzurăm dorințele și tentațiile. Nu am voie să-mi pun mâinile pe umerii copilului și, privindu-l în ochi, să-i spun că ”Totul va fi bine.” Zic doar ”Nu ai voie să-l atingi!”, ”Păstrează distanța!”, ”Ia mâna de pe față!”… Mă simt ciudat spunând lucrurile astea de câteva ori pe zi.

Apoi, pentru că așa li s-a recomandat,  părinții își opresc copilul acasă la primul strănut. Ce se va întâmpla dacă ne vom întoarce la școala online și va trebui să predau litera ”a” mic de mână fără să țin mâna copilului? Și, mai ales, cum vom face asta, dacă nici jumătate nu au acasă dispozitivul necesar și tabletele promise nu au ajuns la noi?

 

Elena Bălan este învățătoare la Școala Gimnazială „Roman Ialomițeanul”, comuna Axintele, județul Ialomița. Anul acesta are grijă de elevii ei de clasa a III-a, alături de care e decisă să continue proiectul de confecții din materiale textile reciclate.

Școala a reușit să organizeze transportul școlar în comună astfel încât copiii de grădiniță să meargă spre școală separat de cei de generală, pentru siguranță igienică.

Elevii învățătoarei Bălan au fost incredibil de încântați de revedere, de aceea le e și foarte ușor să păstreze măștile pe fețe și să mențină celelalte măsuri de siguranță fiindcă nu mai vor să se întoarcă la școala online.

E complicat, spune Bălan, să ia pauză la mijlocul orei fiindcă copiii își pierd atenția rapid, așa că mai degrabă ține geamurile deschise cât poate de mult și pauza o iau cu cinci minute mai devreme.

Primele trei săptămâni le vor folosi ca să repete ultima jumătate de an în care, chiar și cu școală online, copiii au pierdut din noțiuni.

Are de gând să revitalizeze proiectul de confecții din școală, realizat anul trecut prin Prof21, vrea să facă cu elevii săi de a III-a măști din bumbac reciclat de la tricouri sau alte haine.

 

Florentina Triculescu este profesoară de psihopedagogie specială, la clasele primare, la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Balș, județul Olt.

Pe baza datelor statistice referitoare la situația pandemică, anul școlar a început pe scenariul verde, face-to-face. Pentru elevii cu CES participarea fizică este importantă deoarece au nevoie de mai mult sprijin și de îndrumare din partea adulților, cadrelor didactice.

S-a adaptat spațiul școlar, respectiv cabinetul terapeutic, cu expunerea treptată a stimulilor,  pentru a se putea realiza distanțarea si igienizarea  materialelor educaționale. Normele de protecție sanitară și circuitele interne ajută atât la menținerea unui tonus psihic cât și la o protecție reala a sănătății fizice a tuturor celor implicați în procesul instructiv-educativ. 

Este foarte important pentru mine să pot oferi sprijin terapeutic elevilor mei. Instituția noastră, de asemenea, asigură desfășurarea calitativă a actului educațional, adaptarea resurselor și găsirea soluțiilor optime pentru eficientizare si pentru protejarea sănătății tuturor. Desigur, suntem toți conștienți că poate va trebui să ne adaptam la scenarii și scenarii. Prezența de spirit este ingredientul esențial al viitorului apropiat.

 

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.