La ce ne așteptăm de la noul an școlar?

Postat la 29 august 2020 de OANA SANDU în categoria Știri







La ce ne așteptăm de la noul an școlar?


 

Pentru părinți, în momentul de față, prioritatea zero este sănătatea copiilor. În condițiile pandemiei, 8 din 10 părinți ai elevilor din învățământul preuniversitar din România doresc să fie implicați direct în decizia participării fizice a copilului la școală pentru a se asigura că iau cea mai bună decizie în ce privește viitorul copiilor și al familiilor lor, arată un studiu al Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), realizat în parteneriat cu Fundația Viață și Lumină, Federația Părinților și Aparținătorilor Legali și portalul specializat în educație EDUPEDU.

40% dintre elevi învață în școli supraaglomerate, în două sau mai multe schimburi, o piedică importantă în realizarea distanțării fizice și respectării normelor sanitare.

Jumătate dintre părinți sunt conștienți că elevii vor avea probleme în respectarea noilor reguli pentru prevenirea bolii și conștientizează că profesorii nu au pârghiile necesare impunerii acestora.

Părinții cer să existe măsuri clare care să poată fi implementate și respectate:

•      distanță fizică dintre elevi de minim 1,5 m,

•      asigurarea condițiilor de igienă,

•      rezolvarea supra-aglomerării școlare. 

 

Școala românească este aglomerată acolo unde este performanță:

  • 60% dintre elevi merg la școală în urban și 40% în rural;
  • 41% dintre elevii din România - adică 1,2 milioane de școlari - învață în două sau trei schimburi.
  • Școlile în care se învață în două sau chiar în trei schimburi sunt situate preponderent în mediul urban (72%), în zona de sud a țării și în București.
  • Dar și la sate regăsim aglomerare școlară având în vedere că 1 din 4 copii învață în cel puțin 2 schimburi.

 

Două treimi dintre părinți agreează începerea școlii, în format clasic, chiar dacă virusul nu a fost complet eliminat. Aceștia provin din Transilvania și Banat, zone cu infrastructură școlară mai bună decât în alte regiuni și în care copiii învață, cu preponderență, într-un schimb.

O treime dintre părinți consideră că școala NU trebuie să înceapă în format clasic dacă virusul nu a fost complet eliminat. Este vorba în proporție mai ridicată despre părinți din sudul țării, care își doresc reluarea cursurilor în format hibrid sau online.

6 din 10 părinți cred că școala ar trebui să înceapă în sistem clasic, din 14 septembrie, cu toți elevii în clase, un sfert ar prefera sistemul hibrid și doar 14% ar opta pentru școala online.

Părinții care  optează pentru școala în format clasic sunt, în proporții mai ridicate, cei care locuiesc în mediul rural.

Favorabili sistemului hibrid sunt, în proporții mai ridicate, părinții liceenilor din mediul urban, iar sistemul online este preferat de către părinții din sudul țării.

Contractarea virusului de către copii sau de către membri ai familiei ca urmare a începerii anului școlar este o îngrijorare majoră pentru aproape jumătate dintre părinți. Pe măsură ce crește nivelul de îngrijorare a părinților, de la puțin îngrijorat la foarte îngrijorat, se schimbă și opțiunea pentru scenariul pentru începerea  școlii:

  • Cei care se declară puțin sau deloc îngrijorați de contractarea virusului de către copil sau familie sunt cei care doresc în proporții mai ridicate sistemul clasic, cu prezență fizică la școală.
  • Cei care sunt destul de îngrijorați de posibilitatea contractării virusului vor sistem hibrid.
  • Cei foarte îngrijorați vor sistem online.

Distanțare fizică la școală

Aproape jumătate dintre părinți recunosc că, din declarațiile recente ale autorităților, nu au înțeles modalitatea prin care se va stabili felul în care va începe școala în toamnă.

Trei din patru părinți doresc ca distanța fizică dintre elevi să fie de minim 1,5m. Doar 5% consideră că nu este nevoie de respectarea distanței. Cei mai mulți dintre părinți, atât din mediul urban cât și cei din rural cer respectarea distanței fizice de cel puțin 1,5 m.

În funcție de distanța minimă pe care părinții o consideră optimă variază și alegerea scenariului de începere a școlii.

Din 10 părinți chestionați, aproape 7  cred că elevii nu vor putea respecta distanța pe culoarele școlii. Doar în ceea ce privește distanțarea fizică la toalete părinții se arată mai optimiști.

1 din 5 părinți cred că elevii nu vor respecta regula de a purta mască în timpul școlii, iar peste o treime cred că numărul celor care o vor purta va fi foarte mic.

4 din 10 părinți sunt optimiști cu privire la respectarea acestei reguli de siguranță sanitară.

Preferința pentru un scenariu sau altul de începere a școlii este direct asociată cu purtarea măștii de către elevi:

  • Părinții încrezători în faptul că toți elevii vor purta mască își doresc sistemul educațional clasic.
  • Părinții optimiști moderați (25% - cei mai mulți vor purta mască) optează pentru sistemul hibrid.
  • Cei care spun că foarte puțin vor purta mască sunt favorabili școlii online.

Încredere în autorități:

Guvernul este pe ultimul loc în clasamentul încrederii cetățenilor atunci când vine vorba despre deciziile cu privire la desfășurarea anului școlar 2020 – 2021. Încrederea în instituțiile direct implicate în acest proces crește odată cu apropierea de nivelul local.

Conform propunerilor venite din partea Ministerului Educației și Cercetării, chiar nivelul local este cel care trebuie să ia hotărârile decisive în ceea ce privește modul de desfășurare a cursurilor în anul școlar care va urma. Doar că  atunci când vine vorba de școală – chiar dacă este instituția creditată cu cea mai mare încredere de către părinți – nu aceasta este instituția care deține informațiile la zi cu privire numărul de cazuri din localitate.

În contextul pandemiei de Covid-19, 8 din 10 părinți (83%) vor să fie implicați direct în decizia participării fizice a copilului la școală.

Doar 16% dintre părinții elevilor din România declară că au fost contactați de către școală/profesori pentru a fi anunțați despre condițiile în care se vor desfășura cursurile anului școlar următor. Dar peste trei sferturi (78%) dintre părinții necontactați își doresc să fie informați și implicați în discuțiile locale privind modul în care se vor desfășura cursurile, din septembrie 2020.

 

Școala online

15% dintre părinții din România declară că lipsa unei conexiuni de internet (lipsa totală sau cu o calitate corespunzătoare) nu le permite copiilor lor să facă școală online. Acești copii se află cu preponderență în mediul rural. Este vorba de aproximativ 450.000 de elevi care nu au acces la școală online, din cauza limitelor conexiunii sau a lipsei acesteia.

Familiile din urban sunt mai dotate când vine vorba de dispozitive (desktop sau laptop) care pot fi folosite pentru școala online. Majoritatea părinților din mediul rural au un telefon inteligent care poate fi folosit pentru școala online, dar aceasta nu înseamnă că au pentru fiecare copil din familie.

Mai mult de un sfert (28%) dintre părinți declară că dispozitivele pe care le dețin nu sunt suficiente ca număr, disponibilitate și funcționalitate pentru școala online, deficitul cel mai mare fiind înregistrat în mediul rural.

Au fost chestionați 1.175 de părinți cu copii de vârstă școlară (5 – 19 ani) care vor frecventa cursurile în anul școlar 2020 – 2021, în perioada 10 – 14 august 2020.

Un alt studiu, realizat în aproximativ aceeași perioadă, arată că peste 45% dintre angajații care au copii își doresc ca noul an școlar să se desfășoare normal, chiar și în contextul pandemic, iar elevii să înceapă cursurile la școală, potrivit cercetării platformei de recrutare online BestJobs. 

Alți 29% preferă un sistem de învățământ hibrid, care sa îmbine orele în sala de clasă cu cele online, de acasă, și numai 25% cred că școala ar trebui să se desfășoare deocamdată exclusiv online, pentru siguranța elevilor și a familiilor acestora.

Alți 47% speră ca școlile să nu se transforme in focare de Covid-19 și 40% sunt îngrijorați de o eventuala îmbolnăvire a celor mici, ceea ce ar pune în pericol și restul membrilor familiei. Sunt însă și părinți îngrijorați că nu vor putea merge la serviciu din cauza că școlile nu se vor deschide.

Cu nici trei săptămâni înainte de începerea noului an școlar, cei mai mulți dintre părinți, în jur de 60%, nu sunt siguri că au înțeles corect ce se va întâmpla, din informările oficiale, și spun că nu le este clar în ce condiții se vor relua cursurile.

Ei consideră că e nevoie totodată de măsuri solide din partea autorităților pentru siguranța elevilor în acest an școlar, dat fiind contextul epidemiologic actual. Majoritatea părinților (aproape 50%) considera că toate școlile trebuie dotate cu materialele sanitare și de igienă, alți 42,4% menționează pregătirea profesorilor pentru predare online, iar puțin peste 40% vorbesc despre investiții în extinderea spațiilor de învățământ, astfel încât să poată fi asigurata distanțarea necesara între copii. (Sondajul a fost realizat în perioada 12-24 august 2020).

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.