Educația online și învățarea la distanță în situații de criză

Postat la 10 septembrie 2020 de Ion-Marian ANCUTA în categoria Știri







Educația online și învățarea la distanță în situații de criză


Termenul de ‘învățare la distanță în situații de criză’ ar fi putut să mai atenueze din multele critici adresate,câteodată nemeritat, educației online.

În situația închiderii unităților școlare începând din martie 2020, termenul de educație online a devenit foarte utilizat atât de către profesori, învățători, elevi cât și de către părinți, autorități, mass-media sau diverși colaboratori din domeniul educației.  Nu au întârziat să apară multe păreri, recomandări, nemulțumiri, analize ale acestui ‚nou’ mod de abordare a educației.  În mod cert se vor fi realizat multe analize cu avantaje si dezavantaje ale educației online, însă ceea ce s-a menționat destul de puțin, este faptul că această abordare de predare/învățare digitală a existat de ceva timp și este folosită cu mult succes atât în învățământul preuniversitar cât și universitar (posibilitatea de conectare la internet  a generat ideea de a transfera procesul educațional și aici; în 1991 s-a lansat către publicul larg World Wide Web, www).

Noua abordare pedagogică cauzată de pandemia COVID-19 ar fi avut parte poate de mai puține critici dacă s-ar fi folosit mai des și termenul de predare la distanță în situații de urgență. Până la urmă, apariția acestei pandemii la nivel global a generat schimbări sistemice în tot ceea ce înseamnă obiceiuri și norme ale societății. Astfel că și sistemul național de educație a fost luat prin suprindere. În situații de criză nu este timp pentru analize elaborate, pentru planificare sau organizare. Soluțiile trebuie să apară repede și să fie funcționale în cel mai scurt timp. Tocmai această situație specială a dus la apariția unei reticențe față de educația online apărută ca soluția cea mai la îndemână.

A fost o adaptare a tuturor, o adaptare rapidă, neplanificată, însă necesară. Profesorii, elevii,părinții, autoritățile s-au confruntat cu dificultăți fie de ordin tehnic (cum folosim noile platforme, cum ne conectăm, ce opțiuni de utilizare există, cum înregistrăm participanții, calitatea conexiunii la internet), fie de ordin material (ce calculatoare, telefoane, tablete avem la dispoziție, conexiune la internet, spațiul de conectare, de realizare a cursurilor), fie de ordin al resurselor umane și al siguranței digitale (disponibilitatea părinților de a oferi suport copiilor, competențele părinților de a oferi suport digital copiilor, accesul nemonitorizat al minorilor la internet).

Cu toate aceste provocări apărute brusc în viața tuturor, nu putea exista o soluție sau o reacție care să nu aibă și anumite lipsuri. Poate că tocmai de aceea folosirea mai des a termenului de predare/învățare la distanță în situații de criză ar fi produs niște așteptări mai aproape de adevăr despre ceea ce înseamnă folosirea instrumetelor online în procesul educațional.

Unii elevi, părinți, profesori s-au așteptat ca procesul educativ mutat în online să fie cât mai asemănător cu orele față în față. Poate că pentru cei care au avut primul contact cu ceea ce înseamnă educația online, aceste așteptări să nu fi fost atât de neobișnuite. Părinții nu s-au așteptat să fie nevoiți să acorde mult mai mult timp copiilor și chiar să asiste la ore împreună cu aceștia (mai ales pentru vârsta 3-10 ani). Elevii nu s-au așteptat să fie atât de obositor să asiști la o oră de curs în fața calculatorului și să fii la distanță de colegi. Profesorii nu s-au așteptat ca timpul de pregătire a unei lecții online să fie de două ori mai mare decât al unei lecții în clasă. Așadar așteptările nu au fost setate, nu au fost comunicate în concordanță cu noua situație în care se găsea societatea, o situație de criză sanitară la nivel global, o situație neobișnuită care necesită măsuri rapide, uneori improvizate.

Iar provocările tehnice au existat de toate părțile: noi reguli de conduită în online, o nouă dinamică(o dinamică cu care nu se mai întâlniseră nici elevii, nici profesorii, nici părinții), interactivitate(sau mai bine spus lipsa interactivității), conexiune mai bună sau inexistentă la internet, cameră video on/off, nivelul atenției și al concentrării în sesiunile online(la început chiar s-au făcut ore de 50 min ceea ce pentru mediul online este foarte mult; ulterior ministerul a revenit cu recomandări privind durata unei lecții în online, 30 min).

https://prof21.ro/assets/files/Articol%20Educa%C8%9Bia%20online%20%C8%99i%20%C3%AEnv%C4%83%C8%9Barea%20la%20distan%C8%9B%C4%83%20%C3%AEn%20situa%C8%9Bii%20de%20criz%C4%83.pdf


Cuvinte cheie:
comportamente responsabile comunicare cooperare creativitate cunoasterea celorlalti dezvoltare durabila Dialog intercultural Dialog intre generatii Diferiti, dar impreuna!

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.