Soluții  de școală online în comunități vulnerabile

Postat la 27 aprilie 2020 de OANA SANDU în categoria Știri







Soluții de școală online în comunități vulnerabile


Iuliana Tomos este profesoară de matematică și directoarea școlii nr. 5 din Săcele, Brașov. Este o școală de 1.500 de copii, din care aproximativ 1.300 de copii frecventau, într-o comunitate vulnerabilă, unde multe familii se confruntă cu sărăcie, cu lipsa joburilor, supraglomerarea în locuințe dar și cu violență domestică. E o școală care se confruntă și cu abandon școlar mai ales la fetele adolescente.

Mulți copii nu au acces la telefoane, tablete sau alte deviceuri prin care se pot conecta cu profesorii. În plus, părinții nu au posibilitatea sau disponibilitatea de a-i ajuta pe cei mici să intre online, explică directoarea Tomos. Cum reușești să faci școală, în astfel de condiții? Tomos a găsit niște soluții, nu sunt perfecte, dar e mereu în căutare de alternative.

  • Lecțiile online sunt neobișnuite mai ales dacă nu ai smartphone și o conexiune bună la internet. Le transmitem copiilor mesaje pe telefon, ca să rămânem în contact cu ei, și dacă reușim transmitem și niște fișe de lucru în care sperăm ca ei să le vizualizeze, să le lucreze pe caiete. Iar părinții, dacă se pricep, fac fotografia și o postează, dar și aici este o provocare nu doar lipsa tehnologiei, dar și a cunoștințelor în domeniu. 
  • Ne-am organizat după ce am reușit să identificăm un părinte cu cont de Facebook, care în acest moment reprezintă 2-3, poate chiar și 4-5 copii. Iar doamnele învățătoare și diriginții au reușit să identifice copiii, să creeze grupuri pe messenger în care să ia legătura cu ei și să facă lecții. 
  • Avem și două grupuri de Facebook unde facem activități în diverse forme, dar nu prea obținem feedback și atunci am decis să folosim mai bine grupuri mici pe messenger.
  • Avem Google Classroom dar pentru că familiile nu au dispozitive, e mai greu să folosim.
  • Rămânerile în urmă sunt cam greu de recuperat, avem de recuperat nu doar cunoștințe, ci și comportamente, și în mod normal după trei luni de vacanță. E nevoie să ne reamintim tehnici de împărțit, de adunat, de înmulțit, de scriere.
  • Organizarea cursurilor, din toamnă, se va face sub formă de recuperare, exersarea multor lucruri învățate, nu poți să pleci mai departe la înmulțire, ca profesor, dacă tu nu știi că cei mici nu au asimilat adunarea.
  • Internetul pe telefon este destul de slab nu putem transmite fișe de lucru pe care să le descarce și apoi să le încarce. Chiar mă gândeam să propun primăriei să ofere tuturor locuitorilor din Săcele wifi gratuit.
  • E nevoie de tablete, manuale digitale, interactive. Manualele digitale pot fi elaborate interactiv și atunci cred că am face și economie la hârtie, prin a nu mai tipări manuale care nu sunt relevante pentru unii copii.

Fotografia aparține școlii „Constantin Brâncoveanu" din Vasilați, Călărași. 

 

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.