Metode de încurajare a copiilor la ore

Postat la 6 ianuarie 2020 de OANA SANDU în categoria Știri







Metode de încurajare a copiilor la ore


Potrivit cercetărilor, încurajarea comportamentelor prosociale ar putea duce și la îmbunătățirea performanțelor academice - note la clasă și rezultate la teste.

Oamenii se nasc predispuși la comportamente prosociale. De fiecare dată când facem un lucru prosocial, creierul nostru eliberează substanțe care ne fac să ne simțim bine, și aceleași substanțe îmbunătățesc procesul de învățare.

 

 

Potrivit unui studiu efectuat de Encyclopedia on Early Childhood Development, „comportamentul prosocial este legat pozitiv de notele obținute la clasă și la testele standardizate”. Iată trei comportamente prosociale pe care le puteți folosi chiar azi în clasă: recunoștința, bunătatea și empatia.

 

Folosirea recunoștinței în clasă

 

Exprimarea recunoștinței îmbunătățește atât starea celui care o exprimă cât și a celui care o primește. Conform unui studiu realizat la Harvard, sentimentul de recunoștință are un rol pozitiv, în timp, asupra stării emoționale a unei persoane.

 

La clasă, încercați să încurajați recunoștința prin oferirea de timp elevilor în care să scrie despre lucrurile pentru care sunt recunoscători. Pot folosi un caiet, un folder din Google Drive sau pe bucăți de hârtie care apoi sunt prinse împreună. În timp, aduceți-le aminte elevilor să se întoarcă și să arunce o privire lucrurilor pe care le-au scris, pentru că genul acesta de rememorare ajută la eficacitatea acestui tip de „jurnal al recunoștinței”.

 

Notele de recunoștință pot fi și publice. Pe o zonă dintr-un perete sau pe un panou. Elevii își pot scrie astfel de note și unii altora. Puteți oferi modele elevilor scriind note pozitive către elevii care au făcut anumite lucruri, și apoi publicând laudele. Dacă un elev a scris o notă care nu este, de fapt, una de laudă, oferiți feedback și dați-le șansa să revină asupra celor scrise.

 

Încurajarea actelor de bunătate

 

Actele întâmplătoare de bunătate cresc gradul de compasiune, care la rândul ei duce la un mai bun sentiment al interconectării în clasă. Comportamentul prosocial de a exprima bunătate, potrivit acestui studiu, este contagios. Iată trei metode simple de a aduce gesturile de bunătate în clasă:

Oferiți complimente și laude autentice. Dacă găsiți timp pentru a evidenția ceve bun făcut de un elev, veți face un gest simplu de bunătate, care se va multiplica. Elevii vor ține seama de modelul de a oferi complimente reale și vor replica acest comportament către colegi.

Cereți elevilor să facă gesturi simple prin care să ajute. De exemplu, ei pot scrie carduri de bun venit elevilor noi.

O altă idee este „borcanul bucuriei”. Elevii pot crea mesaje colorate cu citate motivaționale și povești încurajatoare pe care apoi le pot pune într-un borcan. Borcanul poate fi apoi oferit de elevi cuiva care are nevoie de astfel de mesaje: un prieten cu probleme, un pacient dintr-un spital, un coleg trist.

Empatie prin „panouri cu fericire”

Comportamentul prosocial al empatiei este important pentru crearea înțelegerii în rândul elevilor. Dacă ei își împărtășesc vulnerabilitățile și visele, vor începe să își manifeste și să învețe empatia.

„Panourile cu fericire” sunt o unealtă utilă pentru a-i ajuta pe elevi să-și dezvolte empatia. Ei vor crea remindere vizuale ale propriilor amintiri pozitive, vise și aspirații. Colajele pot fi create atât digital, prin aplicații ca Google Slides, cât și prin decuparea și lipirea de imagini și text pe panouri fizice.

 Elevii vor face o listă cu amintiri sau momente în care s-au simțit mândri de ei înșiși. Apoi o listă cu vise sau obiective pe care le au pentru viața lor. Apoi, încă una cu oameni pe care îi admiră. În cele din urmă, o listă cu caracteristici ale acestor oameni pe care și-ar dori să le dobândească: compasiune, bucurie, înțelegere.

În jurul propriului nume, vor putea apoi crea un colaj de elemente vizuale care îi reprezintă așa cum sunt și care le sunt țintele, cu accent pe cele mai importante lucruri din listele lor. Colajele pot fi afișate în clasă, iar elevii vor putea să le vadă pe toate și apoi să scrie similarități și conexiuni pe care au observat că le au cu colegi de-ai lor. Împreună, vor putea să împărtășească tuturor câteva dintre similarități. Astfel, vor putea crea punți de empatie și înțelegere.

Ca profesori, avem ocazia să predăm dar și să oferim elevilor propriul model al comportamentelor prosociale. Empatia, bunătatea și recunoștința contribuie la succesul social și academic al copiilor. De asemenea, comportamentul prosocial încurajează dezvoltarea caracteristicilor pozitive, utile celor care învață, dar și societății.

 

Acest articol este o adaptare după articolul original Promoting Prosocial Behaviors in the Classroom scris de Cathleen Beachboard pentru platforma Edutopia, pe care v-o recomandăm cu drag și pentru alte resurse utile profesorilor. Credit foto: Edutopia

 

 

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.