Cum să-ți implici elevii la ore

Postat la 23 noiembrie 2019 de OANA SANDU în categoria Știri







Cum să-ți implici elevii la ore


Cinci tehnici de a pune întrebări elevilor

Ar trebui să existe doar două motive pentru care profesorii pun întrebări elevilor, la clasă. Pentru a-i provoca pe aceștia să gândească și să răspundă și, în al doilea rând, pentru a strânge informații din care să-și dea seama dacă un concept sau o temă au fost înțelese.

Însă de ce pun întrebări majoritatea profesorilor? Ca să-i țină pe elevi interesați sau implicați. Profesorii îi conduc pe elevi către răspuns, dar nu le permit să gândească. Pun accentul pe memorie și nu pe învățare. Nu există conexiune între răspuns șu abilitatea de a demonstra cunoaștere reală.

Învățarea nouă apare atunci când sunt puse întrebări care necesită gândire. Atunci când formulează o întrebare, profesorii ar trebui să se hotărască dacă e o întrebare de ordin înalt sau de ordin jos. Apoi trebuie să descifreze cum va fi pusă acea întrebare și cum ar vrea să fie primit răspunsul. 

Timp de așteptare - minimum trei secunde

Profesorii au uneori probleme cu așteptarea sau ritmarea lecțiilor. Punem o întrebare și vrem un răspuns imediat. Dar asta nu le permite tuturor elevilor să înțeleagă întrebarea, să decidă un răspuns potrivit și să ridice mâna pentru a răspunde, mai ales dacă nu au fost atenți. În medie, un profesor așteaptă sub o secundă sau direcționează întrebarea către cineva care nu ascultă și apoi așteaptă un răspuns imediat. Această metodă e total deconectată de orice tip de învățare.

ÎNCETINIȚI! Așteptați minimul trei secunde. Permiteți elevilor să dea răspunsuri de calitate.

Întrebări „fotbal”

Fotbalul e cunoscut pentru faptul că e un joc în care se pasează încontinuu. Jucătorii pasează înainte și înapoi, încercând să câștige teren. Întrebările de tip „fotbal” se bazează pe aceeași idee. Prea mulți profesori se concentrează pe întrebări de tip „tenis”, punând o întrebare unui elev, primind un răspuns, urmând apoi evaluarea din partea profesorului. Schimbați partea, alegeți alt elev, lansați întrebarea și evaluați răspunsul. Întrebările „fotbal” au în vedere situația în care profesorul pune o întrebare unui elev și apoi cere unui al doilea elev să răspundă primului răspuns și unui al treilea să se raporteze la al doilea răspuns.

Fără mâini ridicate

Participarea, în educație, nu ar trebui să fie o alegere, ci o obligație. Cele mai noi cercetări arată că elevii care răspund mereu și participă la dicuțiile din clasă își cresc inteligența, în timp ce aceia care nu participă stagnează. Permițând elevilor să aleagă dacă răspund sau nu, profesorii permit diferețelor de inteligență să se mărească. Schimbați mereu elevul care răspunde. Fiecare elev ar trebui să răspundă o dată într-o lecție/temă/ zi.

Mini table

Mini tablele (sau coli de hârtie, dacă școala nu are) sunt o unealtă excelentă pentru orice tip de tehnică de interogare. Profesorul adresează întregii clase o întrebare, verbal sau în scris. Elevii își scriu răspunsurile și, după un timp, își arată toți către profesor răspunsurile. Nu există câștigători și nimeni nu are voie să lase tabla goală. Această tehnică oferă șansa de a evalua dacă o temă e înțeleasă și ce cred elevii.

Post-it-uri

La fel ca mini-tablele, pot fi folosite în diverse moduri. Elevii își pot lipi pe tablă post-it-ul cu propriul nume, acolo unde cred de cuviință. (pe o linie care merge de la „foarte de acord” până la „complet în dezacord”, de la „etic” la „neetic” etc.) Apoi, unora li se poate cere să-și argumenteze poziția. O altă opțiune este să fie aleși șase elevi care să-și pună numele pe linia respectivă și să își argumenteze alegerea. Apoi discuția este deschisă către toată clasa, folosind tehnica „fotbal”, fără mâini ridicate și cu timp de așteptare a răspunsului.

Întrebările nu au doar rolul de a ține elevii treji. Sunt o unealtă de a descoperi cât dintr-un subiect a fost înțeles. Tehnicile de mai sus construiesc comportamente pozitive și încurajează creșterea și autonomia în învățare.

Notă: Un articol adaptat după cel al lui Michael De MainPublicat inițial pe www.thewheeledu.com.


Cuvinte cheie:
Invata despre dreptul tau

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.