Cum motivezi elevii fără a folosi recompensele, pedepsele sau frica

Postat la 8 noiembrie 2019 de OANA SANDU în categoria Știri







Cum motivezi elevii fără a folosi recompensele, pedepsele sau frica


Filmul lui Bo Burnham „Clasa a opta” surprinde în mod genial provocările cu care se confruntă copiii și adolescenții. Copiii la această vârstă se confruntă cu o perioadă complicată și adesea incomodă de auto-descoperire și creștere.

Sunt preocupați de propria identitate și sentimentul sinelui și totuși o mare parte din ceea ce văd și experimentează le poate bloca încrederea și abilitatea de a face alegeri sănătoase și sigure. Este datoria noastră ca părinți și educatori să-i sprijinim pentru a-și dezvolta aceste abilități, dar nu este întotdeauna clar cum să o facem în mod eficient. Poate fi tentant să folosim recompense, amenințări sau chiar frica pentru a-i motiva pe copii, dar ani de cercetare au ajuns la concluzia că, deși acestea pot funcționa pe termen scurt, efectul pervers este că intervin în dezvoltarea motivării intrinseci de care au nevoie copiii pentru a face alegeri bune.

Teoria autodeterminării a psihologilor Edward Deci și Richard Ryan analizează ce-i motivează pe oameni atunci când fac alegeri. Teoria presupune că oamenii au în mod natural curiozitatea de a învăța și a-și dezvolta cunoștințele și consideră autonomia (sentimentul că au control asupra  învățării), competența (abilitatea de a gestiona sarcini provocatoare) și relaționarea (resimțirea unui sentiment de apartenență) drept elementele cheie pentru dezvoltarea motivației interne de a face lucrul corect.    

Astfel, ce putem face să-i sprijinim pe copii să-și dezvolte autonomia, competența și conexiunile necesare pentru motivația intrinsecă, la clasă și în afara acesteia? Iată cinci stratregii.

Este vorba de alegeri. Pentru mulți elevi, simplul fapt de a-i ajuta să vadă că au opțiuni în modul de petrecere a timpului, de participare la activități de învățare și extracuriculare, de implicare în școală și comunitate îi poate responsabiliza, crescându-le motivația intrinsecă.

Chiar și un set definit și limitat de opțiuni din care să aleagă poate oferi un sentiment de autonomie. În cazul social media și al tehnologiei, părinții și educatorii tind adesea să folosească frica și pedeapsa ca motivatori pentru a face alegeri bune. Dar, pe termen lung, este mai bine să le oferi elevilor oportunitatea de a alege și a selecta cum își petrec timpul online, să îi ajuți să își dezvolte un sentiment mai puternic de autonomie. Elevii care înțeleg că pot decide în privința experiențelor lor online și din viața reală este mult mai probabil să facă alegeri mai bune pe cont propriu.     

Concentrați-vă asupra obiceiurilor zilnice. Viața zilnică a elevilor se învârte cel mai adesea în jurul unor obiceiuri zilnice legate de școală și activități: organizarea lucrărilor, crearea de liste cu lucruri de făcut, prioritizarea de sarcini, gestionarea elementelor de distragere a atenției și concentrarea și implicarea proactivă pentru perioade de timp predefinite. Să inveți cum să gestionezi aceste obiceiuri zilnice este esențial. Elevii de liceu se simt adesea sub presiunea de a-și alege materii mai riguroase decât ar fi potrivit pentru ei pentru că sunt îngrijorați de admiterea la facultate.

Când acest lucru se întâmplă, motivatorii externi și indicatorii de succes (de exemplu notele și rezultatele la teste) câștigă o influență disproporționată asupra sentimentului de competență al elevului. Dacă elevii se împotmolesc în aceste lucruri, ei scapă din vedere cât de multă putere de alegere și control pot avea asupra obiceiurilor lor zilnice. Acest control susține autonomia. Elevii se simt capabili atunci când sunt provocați în mod corespunzător, fără a fi copleșiți. Încurajarea lor de a-și alege materii corespunzătoare abilităților lor și de a se concentra pe stabilirea unor obiceiuri zilnice bune le oferă fundamentul de care au nevoie pentru dezvoltarea încrederii și competenței. 

Permite-le să urmărească un interes sau o pasiune. Cu ani în urmă am întâlnit o jurnalistă care a petrecut mare parte a carierei intervievând oameni despre alegerile lor la muncă. Cei pentru care munca a fost mai plină de satisfacții și energizantă au urmat în general o carieră bazată pe ceva ce le plăcea să facă în gimnaziu sau liceu. Dacă li se oferă oportunitatea, mulți elevi pot identifica interese și abilități care să le scoată în evidență competența lor. Permițându-le să urmărească aceste interese îi poate sprijini în a conecta ceea ce învață în școală cu viața din afara clasei și aceasta susține dorința lor de a învăța mai mult și de a săpa mai adânc în experiențe – și, posibil, să-și creeze astfel propriul drum către succesul personal sau academic.

Elevii de azi se confruntă cu două provocări. În primul rând, sunt adesea supra-aglomerați și nu au timp liber și spațiu să își dea seama ce le place să facă și, în al doilea rând, primesc atât de multe mesaje externe online și în viața reală despre cum ar trebui să arate, să acționeze și să fie, încât puțini dintre ei se simt suficient de încrezători să pășească și pe lângă calea predeterminată către admiterea la facultate sau succesul în carieră pentru a-și descoperi talentele, abilitățile și interesele. 

Încurajează grupurile pozitive de conexiuni. Un studiu din 2014 publicat de School Psychology Quarterly a cercetat 1.023 elevi de clasa a V-a din 50 de școli și a concluzionat că cei ce s-au simțit victimizați sau cei care au perceput climatul din școală ca fiind negativ aveau o probabilitate mai mare de a avea o medie școlară mai scăzută. Elevii care au resimțit un sentiment de conexiune și grijă în școală au o probabilitate mai mare de a avea succes academic. „Grupuri / Clustere de conexiuni” este un termen pe care îl folosesc pentru a descrie diferite grupuri de indivizi sau locuri unde o persoană are un sentiment de apartenență.

În mod ideal, aceste grupuri nu se suprapun. Grupurile de conexiuni pot include prieteni de la un meci de fotbal, un grup de muzică, o tabără de vară sau curs de tir cu arcul; membrii ai familiei extinse; sau chiar un grup online. În timpul gimnaziului și liceului, prieteniile vin și trec și este posibil ca elevii să nu relaționeze cu aceiași colegi de clasă de la an la an. Începutul de an școlar este timpul potrivit pentru adulți să-i sprijine pe elevi să-și extindă posibilele grupuri de conexiuni prin identificarea tuturor rețelelor lor și gândindu-se la cum ar putea să-și extindă cercul social, introducându-se sau vorbind cu trei până la cinci colegi cu care nu au interacționat până atunci.

Regândește strategiile de stabilire a obiectivului. Elevii care își formulează singuri obiectivele semestriale sau anuale și apoi scriu de ce și cum aceste obiective sunt importante, pot simți un sentiment mai puternic de control privind învățarea. Încurajarea elevilor să își identifice obiectivele academice bazându-se pe obiceiurile zilnice îi poate ajuta să meargă dincolo de factori motivaționali externi precum notele sau scorurile - ce pot fi motivanți pe termen scurt – și să se concentreze pe termen lung, vise motivate intrinsec centrate pe învățarea cu un scop.

David Yeager, profesor de psihologie la university of Texas, a observat că elevii care au un scop pentru învățare și conectează învățarea cu generarea unui impact valoros și pozitiv în lume sunt mult mai motivați intrinsec să fie activ implicați în procesul de învățare.  Într-un  studiu din 2014 publicat in Journal of Personality and Social Psychology, Yeager și echipa sa de cercetători au descoperit că elevii care aveau sentimentul unui scop erau mult mai probabil să răzbească prin sarcinile zilnice ce pot părea banale.

În esență, totul este despre copii. Ei au nevoie să învețe că au opțiuni referitoare la cum își petrec timpul în online sau în viața reală și că gestionarea activităților de distragere a atenției consumatoare de timp îi poate ajuta să petreacă mai mult timp pentru explorarea intereselor, dobândirea unei noi abilități sau pur și simplu relaxare. Ideea este să îi ajuți să se simtă capabili să facă propria alegere, ceea ce reprezintă elementul cheie al motivației intrinsece. Nu va fi mult până când vor fugi în lume și va fi benefic pentru noi toți dacă sunt motivați intrinsec să facă asta.

 

Articol tradus după original (How to motivate older kids without using rewards, punishment or fear. (No, really.), autor: Ana Homayoun, publicat de The Washington Post), disponibil online aici

Ana Homayoun este consultant școlar și autoare a trei cărți, cea mai recentă „Sănătatea Social Media: Sprijinirea copiilor și adolescenților să înflorească într-o lume digitală dezechilibrată”.  

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.