Cum ne ajută științele creierului să captăm atenția elevilor după vacanță

Postat la 1 noiembrie 2019 de Sandra Ghitescu în categoria Știri







Cum ne ajută științele creierului să captăm atenția elevilor după vacanță


Judy Willis, neurolog și fost profesor, arată cum tehnici ca mersul cu spatele și schimbarea mobilierului în sala de clasă pot motiva elevii în prima zi de școală după vacanță.  

Articol tradus după original (How to use brain science to engage students after the holidays, autor: Judy Willis, publicat de The Guardian), disponibil online AICI.

Pe măsură ce vacanța se apropie de sfârșit, gândurile la elevi și planuri de lecție înlocuiesc preocuparea pentru liste de cadouri și preocupări gastronomice. Profesorii știu prea bine cât de provocator este să captezi atenția unei clase într-o zi de luni dimineața, imediat după weekend și cu atât mai mult după o pauză mai lungă. Pentru a reaprinde nivelul energiei, iată câteva sfaturi din partea unui neurolog și fost profesor:

Ce atrage atenția creierului?

Învățarea începe ca informație percepută de cele cinci simțuri: văz, auz, miros, gust și atingere. Există de asemenea milioane de terminații senzoriale nervoase la nivelul pielii, mușchilor și organelor interne. Dar creierul este capabil să proceseze doar în jur de 1% din această informație și dă prioritate anumitor lucruri.

Cu ajutorul imagisticii putem vedea că informația senzorială ce dobândește prioritate este cea care ajută mamiferele să supraviețuiască. Aceasta tinde să fie informația neașteptată - filtrul nostru de atenție preia în primul rând informația despre schimbare și noutate.

În prima zi, implică elevii în împărtășirea de experiențe

După o pauză, informația senzorială nouă ce concurează pentru acces la creier este în cantitate mai mare decât în mod normal. Elevii nu s-au văzut de ceva vreme și noutatea revenirii la școală este amplificată de interesul de a afla ce au făcut colegii pe timpul vacanței.

Astfel că, întoarcerea imediată la rutină la începutul primei zile este improbabil să capteze atenția elevilor și poate genera comportamente inadecvate și lipsă de atenție. Dar dacă înțelegi creierul copilului ca fiind programat să fie curios privind experiențe noi și ce au mai făcut prietenii, poți folosi acest aspect pentru a promova calități importante. 

Este probabil ca elevii să dorească să împărtășească clasei ce cadouri au primit sau în ce excursii au fost. Spune-le că pot face acest lucru, dar numai dacă povestesc și despre ceva ce au făcut pentru alții sau despre acțiuni de generozitate pe care le-au văzut sau despre care au auzit.

Captează atenția clasei prin curiozitate

Este esențial ca elevii să își amintească informațiile pe care le predai. Pentru ca acest lucru să se întâmple, poți folosi strategii prin care să te asiguri că informația senzorială pe care o transmiți (prin ceea ce spui, arăți, faci sau îi determini pe ei să experimenteze prin mișcare fizică) trece prin filtrele lor de atenție.

După ce elevii au avut ocazia să-și satisfacă curiozitatea despre colegii lor, le poți redirecționa atenția către învățarea la clasă, începând cu input senzorial cu cea mai mare probabilitate să treacă prin filtrul atenției. Prin cercetare neuroimagistică, știm că tipurile de noutate sau schimbare ce atrag atenția cu prioritate includ mișcarea, obiecte curioase, fotografii, video-uri, vizitatori sau vorbitori neașteptați, schimbări de culoare și lucruri neobișnuite pe care le faci. Și atunci, de ce nu ai purta ceva ieșit din comun? De ce nu ar cânta muzică la intrarea copiilor în clasă, de ce nu ai deschide cu un video dinamic, o poză stranie sau o iluzie optică?   

Iată alte câteva sugestii:

Ce spui (sau nu spui). O pauză neașteptată în mijlocul frazei este o curiozitate despre care filtrul atenției vrea să știe mai mult. Liniștea de suspans în discursul tău înainte de a spune ceva important crește vigilența și memoria asupra ceea ce vei spune sau face.

Schimbă aranjamentul mobilierului. Sau așază pe pereți fotografii ale elevilor din anii anteriori implicați într-o activitate pe care elevii ar urma să o experimenteze la rândul lor, aprinde o lumânare, așează un afiș nou legat de noua materie sub cel care există deja pe perete și când treci pe lângă el, “din neatenție”, atinge peretele astfel încât afișul vechi să cadă și cel nou să fie dezvăluit în mod neașteptat.

Pune-te în mișcare. Pentru că mișcarea are prioritate ridicată în ierarhia atenției, te poți deplasa într-un mod neașteptat pentru a face lucruri obișnuite (distribuirea de formulare sau postarea de informații pe pereți) dar mergând cu spatele. Aceasta poate conduce la o lecție despre numere negative, despre sarcini electrice negative, despre „întoarcerea” în istorie sau despre timpul trecut al verbelor.

Schimbă metodele ca nu cumva neașteptatul să fie așteptat. Salută elevii la intrarea în clasă cu o ghicitoare sau un bilet cu un cuvânt din vocabular. Pot să își caute noile locuri prin identificarea băncii ce are răspunsul la ghicitoare sau definiția cuvântului.

Profesorii buni sunt receptivi la stările și nevoile elevilor. Cunoștințe minime despre neuroștiință te pot ajuta să te pregătești pentru momente în care este mai dificil să obții atenția elevilor. Îmi aduc aminte de un afiș care spunea: „O minte extinsă nu va reveni niciodată la dimensiunea sa originală.” Această „extindere” a minții este ceea ce fac profesorii. Folosirea strategiilor pentru a captiva atenția elevilor înainte de toate va intra în programarea aportului către creierul lor, le va stimula curiozitatea și va susține concentrarea atentă necesară pentru a transforma informațiile în cunoștințe.

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.