Nicolae Costel - Socialul, Educația și Mediul sunt convergente și trebuie să ajungă într-un punct comun pentru o bună Dezvoltare Comunitară a comunităților

Postat la 8 iulie 2019 de Alexandru Gabor în categoria Știri







Nicolae Costel - Socialul, Educația și Mediul sunt convergente și trebuie să ajungă într-un punct comun pentru o bună Dezvoltare Comunitară a comunităților


REPER21 și FDSC, inițiatorii Rețelei ONG21, lansează o serie de profiluri ale membrilor și simpatizanților, pe care îi reunește interesul pentru misiunea acesteia, și anume integrarea Educației pentru Dezvoltarea Durabilă (EDD) în sistemul național de educație. Rețeaua ONG21 este formată în prezent din circa 100 de organizaţii neguvernamentale cu experiențe semnificative în domeniul educației, al dezvoltării durabile și al campaniilor de advocacy, bucurându-se totodată de suportul a diverși actori instituționali cheie pentru EDD, precum Ministerul Educației Naționale și Ministerul Mediului.

 Vă invităm să îi cunoaşteţi pe membrii organizaţiilor neguvernamentale care s-au alăturat demersului ONG21 și să aflați mai multe despre experiența și motivaţia lor de a promova EDD.

 

ONG21  - Spune-ne câteva cuvinte despre tine și despre modul în care ai ajuns să te implici în organizația neguvernamentală pe care o reprezinți în Rețeaua ONG21.

Nicolae Costel, este membru fondator al fundației umanitare de orientare și integrare socială HAND-ROM. Misiunea HAND-ROM este de a elabora și implementa programe prin care persoana cu dizabilități să-și construiască viitorul și să-și influențeze destinul. Scopul organizatiei este de a ajuta la integrarea în școală, muncă și comunitate a persoanelor cu dizabilități prin acces la educație formală, informală, nonformală,  incluzivă și servicii sociale constând în terapii specific compensatorii de abilitare-reabilitare a copiilor și tinerilor cu dizabilități.

După înființarea a două centre de zi (MARINA în anul 2002, Curtea de Argeș cu finanțare UNICEF, PARASCHIVA în sat Retevoiești com Pietroșani în anul 2006 pe modelul de bună practică MARINA) și o școală specială după zece ani de funcționare în cadrul fundației, in conformitate cu HG 1251/2005,  ca măsură alternativă la măsurile de constrângere a Guvernului ce a fost trecută prin OMECT 5636/31.08.2012 prin nefinanțare, HAND-ROM iși continuă misiunea prin serviciile sociale licențiate și acreditate în cadrul centrului de zi MARINA ce-și desfășoară activitatea în două clădiri având ca beneficiari cca 94 copii din Curtea de Argeș și comunele limitrofe https://www.youtube.com/watch?v=O6vyOCs59QI&t=31s
 

ONG21 – Cât de important este conceptul de dezvoltare durabilă (DD) pentru tine? Dar “educația pentru dezvoltare durabilă” (EDD)?

Socialul, Educația și Mediul sunt convergente și trebuie să ajungă într-un punct comun pentru o bună Dezvoltare Comunitară a comunităților. Acestea  nu pot evolua sănătos fără a înțelege ce este Dezvoltarea Durabilă și a acționa responsabil pentru construirea ei. Ca să se ințeleagă, toți membrii comunități de toate vârstele și din toate categoriile sociale (în special din grupurile vulnerabile), trebuie să beneficieze de EDD adaptată vârstei, competenței și capacității de intervenție pentru Dezvoltare Durabilă  la nivel individual și de grup.

 

ONG21 – Descrie-ne pe scurt un proiect interesant în domeniul educațional/ al dezvoltării durabile/ al EDD pe care l-a desfășurat organizația ta în ultimii ani.

În cadrul serviciului social centrul de zi MARINA un centru de educație suport și abilitare – reabilitare a copiilor și tinerilor cu dizabilități prin programele desfățurate cu școlile și liceele în concordanță cu SNAC am pus accent pe acțiunile de grijă pentru mediu.  Atelierele creative din materiale reciclabile tinute în școli dar și în cadrul atelierului protejade pregătire preprofesională a tinerilor cu dizabilități am pus accent pe grija față de mediu.

 

ONG21 – Care consideri că sunt cele mai importante provocări sociale, economice și de mediu ale României, care pot fi adresate printr-o politică națională de EDD?

Lipsa de viziune a clasei politice, datorată incoerenței și incompetenței clasei politice complet dezinteresată de viitor și de buna funcționare a comunităților prin dezvoltare comunitară. Lipsa cofinanțării serviciilor sociale acreditate și licențiate din ultimul an va accentua povară societății în viitor prin creșetre numărului de asitați social fără a se mai face incluziunea și integrare a grupurilor vulnerabile, iar zbaterea reprezentanților societății civile  nu pot face față imensei demagogii și inconștiențe a totalei lipse de acțiune a clasei politice.

 

ONG21 – Care sunt tematicile cele mai de interes / prioritare din domeniul EDD pe care organizația voastră poate și dorește să le susțină într-o politică națională de EDD?

Două priorități din cele șase de la Batumi ni le-am putea asuma imediat, și anume P2 - formarea EDD a profesorilor si a altor persoane cu roluri de “educatori” in societate și P4 - integrarea EDD in politici nationale. Dorim să susținem acestea având în vedere resursa umană, spațiile disponibile, parteneriatele cu școlile, liceele din Curtea de Argeș, Pitești și localități limitrofe în concordanța cu SNAC, capacitatea  și experiența dobândite în cei 18 ani activitate.

ONG21 – Ce recomanzi ca stil de viață personal (obiceiuri de consum, comportamente cotidiene) pentru a promova (educația pentru) dezvoltarea durabilă?

Să ne comportăm astfel încât să fim un exemplu pentru cei din jur, să formăm lideri și grupuri de inițiativă de conștientizare și promovare a EDD. Puterea exemplului este cea mai elocventă, prin promovarea în social media.

 

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.