Cum introducem lectura în viața elevilor noștri?

Postat la 27 iunie 2019 de Alexandru Gabor în categoria Știri







Cum introducem lectura în viața elevilor noștri?


Analfabetismul funcțional este o problemă care afectează 42% dintre elevii români, care deși sunt capabili să citească un text la prima vedere, au mari dificultăți în a-l înțelege sau a efectua operații matematice simple. Aceasta statistică plasează România pe locul I în rândul țărilor din Uniunea Europeană cu cel mai mare grad de analfabetism funcțional, o problemă care va afecta în timp structura socială și economică a țării.

 

Relația dintre lectură și analfabetismul funcțional                                                                       

 

Conform specialiștilor, cauza pare să fie lipsa lecturii din viața copiilor în primii ani de viață. Cercetările au demonstrat faptul că cititul ajută la dezvoltarea abilităților lingvistice vitale, a vocabularului și stabilește noi conexiuni neuronale ce contribuie la dezvoltarea cerebrală. Lectura unor cărți adaptate vârstei copilului va conduce la formarea și exersarea abilităților de a înțelege, de a face asocieri și de a explica legăturile dintre diverse informații.

 

Însă și la acest capitol România este deficitară. Conform Barometrului de Consum Cultural făcut public în luna mai 2018 de INCFC, 42% dintre români nu citesc niciodată cărți, în timp ce doar 9% dintre aceștia citesc lunar. În ceea ce privește orașul București, statisticile sunt ceva mai îmbucurătoare, doar 19% din respondenți neavând o preocupare pentru lectură, în timp ce 16% citesc lunar.

 

Cum aducem lectura în viața copiilor noștri?

 

În era tehnologiei și a vitezei devine tot mai greu să strecurăm lectura în viața celor mici și asta deoarece tentația gadgeturilor și a unor experiențe facile de divertisment este tot mai mare. Cu toate acestea, de-a lungul timpului, au existat diverse inițiative culturale menite să aducă lectura în viața copiilor, reușind într-o oarecare măsură să contribuie la diminuarea fenomenului de analfaetism funcțional. Un astfel de proiect este “Poveștile prind viață prin creativitate”, dezvoltat de Academia de Creativitate pentru copii și co-finanțat de Administrația Fondului Național Cultural, prin care fondatorii își doresc să aducă lectura mai aproape de copii și pe viitorii adulți mai aproape de cultură. 

 

“Din experiența programelor de creativitate dezvoltate cu și pentru copii, am înțeles că practica și dialogul joacă un rol esențial în procesul înțelegere și asimilare a unor noțiuni noi. Mai mult decât atât, copiii au o predispoziție nativă de a fi expresivi prin acțiunile lor. Tocmai de aceea, prin lectura interactivă și modelarea sau ilustrarea poveștilor, aceștia își vor dezvolta creativitatea și pasiunea pentru lectură, asigurând prezența cărților în viața lor ca tineri și apoi ca adulți. Sunt de părere că dezvoltarea apetitului pentru lectură încă din primii ani de viață este esențială pentru înrădăcinarea acestui obicei și intră în responsabilitatea fiecăruia dintre noi, ca părinți, să facem acest lucru, dincolo de cea a dascălilor”, a declarat Alina Tudor, managerul proiectului Poveștile prind viață prin creativitate.

 

În cadrul proiectului sunt dezvoltate două serii de ateliere: pe de o parte ateliere de lectură interactivă în cadrul cărora copiii ascultă câte o poveste citită chiar de autorul său, care îi provoacă pe cei mici să dea glas ideilor despre acțiune și personaje, dezvoltându-le astfel înțelegerea, iar pe de altă parte, organizarea unei serii de ateliere susținute de artiști a căror activitate este corelată cu literatura: ilustratori sau artiști plastici alături de care copiii vor confecționa marionete sau personaje de poveste, desene și planșe pictate. Scopul acestor ateliere este acela de a stimula interpretarea poveștilor străine prin desen și meșteșug. „Micul Prinț”, “Spărgătorul de nuci”, “Super! Sunt un gândac”, “Aiurea-n tramvai”, “Și v-am spus povestea așa” sunt doar câteva din poveștile citite în cadrul atelierelor de lectură.           
 

Academia de Creativitate pentru copii își propune în felul acesta să aducă lectura într-un mod plăcut și inedit în viața celor mici. Participarea la ateliere este gratuită și durează aproximativ 2 ore cu o pauză de 15 minute, timp în care cei mici pot servi biscuiți, ceai și fructe.

 

*”Poveștile prind viață prin creativitate” este un proiect cultural dezvoltat de Academia de Creativitate pentru copii și co-finanțat de Administrația Fondului Național Cultural, cu scopul de a (re)aduce poveștile în viața celor mici, încurajând lectura și dezvoltarea creativității de la cele mai fragede vârste. Mai multe informații despre proiect, găsiți aici: http://bit.do/eRAeg

 

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.