Programul

Postat la 3 mai 2019 de Alexandru Gabor în categoria Știri







Programul "Liceele agricole - Hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici și mijlocii",


Peste 70% dintre români nu ar lucra în agricultură - relevă rezultatele unui sondaj online comandat de World Vision România, la care au participat în luna martie peste 3.400 de respondenți. În același timp,  peste jumătate (64%) dintre cei chestionați consideră că rolul agriculturii în țara noastră este unul esențial sau important, conform aceluiași sondaj. După părerea a peste o treime dintre cei intervievați, lucrătorii în agricultură nu au nevoie de prea multă carte, fiind suficiente 4 clase, gimnaziul sau cel mult o școală profesională.

 

O treime dintre respondenți sunt de părere că nivelul de pregătire educațională necesar pentru a lucra în domeniul agricol este liceul agricol (36,8%); 1 din 10 crede că o școală profesională în domeniu este suficientă. În același timp, 16,99% consideră că școala gimnazială este de ajuns pentru a putea activa în acest domeniu. 11,18% dintre respondenți sunt de părere că nivelul de educație poate fi unul și mai redus - fiind suficiente doar 4 clase.

36,16% dintre români consideră că nivelul de educație oferit elevilor în liceele agricole din țara noastră este unul slab și, într-un procentaj mai mic, de 34,3%, consideră că educația oferită în aceste licee este una bună. La extreme, 14,1% consideră nivelul de educație unul foarte slab și doar 5,69% îl consideră foarte bun.

Astfel, 1 din 2 români nu și-ar da copilul la liceul agricol - doar 20,2% și-ar îndemna copiii să aleagă această specializare la liceu.

„Așa se explică faptul că multe licee agricole sunt deja desființate, iar cele rămase nu reușesc să atragă elevi la nivelul dorit nici calitativ, nici cantitativ. Aceste date arată că în 2019, în România, agricultura este considerată o ocupație pentru cei care nu au carte. Cu toate acestea, avem nevoie de specialişti în agricultură şi de o tânără generaţie de agricultori. Pentru a schimba aceste percepții, este necesar să vorbim despre liceele agricole și despre agricultură printr-o campanie care să informeze publicul larg că a fi fermier este un lucru de care să te mândrești, nu un eșec în viață. Trebuie să înțelegem că în 2019 a fi agricultor nu înseamnă că faci muncă manuală necalificată la câmp, că agricultura nu înseamnă sapă și lopată, că agricultura nu este sărăcie și nici un domeniu al trecutului, iar meseria de agricultor nu este o meserie inferioară, ci una care aduce valoare în societate”, este de părere Crenguța Bărbosu, manager proiecte agricultură și dezvoltare rurală World Vision România.

În ciuda percepției publicului, ne aflăm în unul dintre cele mai bune momente pentru tinerii pasionați de agricultură sau pentru cei care provin din mediul rural: consumatorii încep să  valorizeze din ce în ce mai mult cultura locală și în materie de alimentație. Pe această realitate se bazează și campania „Mândru să fiu fermier”, lansată de World Vision România.

În acest moment, există numeroase motive pentru care să fii agricultor e mai tare decât crezi: asiguri hrană sănătoasă oamenilor; lucrezi cu cele mai noi tipuri de mașini și echipamente; lucrezi în aer liber, nu într-un birou pe care-l împarți cu alți 20 de oameni; poți fi propriul șef; ai acces la miliarde de euro pentru a face ceva concret; asiguri nevoia primară a oamenirii, aceea de a avea acces la hrană; primești sprijin și indemnizații pentru dezvoltarea afacerii; ai zeci de meserii din care poți alege; este o profesie care nu va muri niciodată.

Sondajul „Românii și agricultura” a fost realizat de iVox la solicitarea World Vision România, prin metoda CAWI, în perioada 1-31 martie 2019. Eșantionul studiului este compus din 3.426 de respondenți și reproduce, din punctul de vedere al principalelor sale caracteristici, structura socio-demografică a populaţiei utilizatorilor de Internet din România, aşa cum decurge din cercetarea Gallup „Piaţa serviciilor de acces la Internet”, realizată la cererea ANCOM (Autoritatea pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii). Prin urmare, rezultatele acestui sondaj pot fi extrapolate, cu o minimă marjă de eroare, populaţiei utilizatorilor de Internet din România de vârstă majoră.

Fundația World Vision România derulează campania ”Mândru să fiu fermier”, care face parte din programul "Liceele agricole - Hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici și mijlocii",  împreună cu Junior Achievement România (JAR), Civitas pentru Societatea Civilă – Filiala Cluj, Centrul pentru Educație Economică și Dezvoltare din România (CEED) și Centrul Român de Politici Europene (CRPE)  în parteneriat cu Romanian-American Foundation.

Prin acest program sprijinim 11 licee agricole din toate regiunile țării să ofere programe educaționale relevante pentru economia locală și axate pe formarea viitorilor fermieri și întreprinzători din agricultură.

Cele 11 licee sunt care au în acest moment în oferta educațională peste 600 de locuri pentru tinerii care doresc să le urmeze cursurile sunt:

Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau" – Brănești,

Colegiul pentru Agricultură și Industrie Alimentară „Țara Bârsei” – Prejmer,

Colegiul Agricol „Dimitrie Cantemir" – Huși,

Liceul Tehnologic Agricol „Mihail Kogălniceanu" – Miroslava,

Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor – Suceava,

Liceul  „Demostene Botez" – Trușești,

Liceul Tehnologic nr.1  – Salonta,

Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza" – Ciumbrud,

Colegiul Agricol „Traian Săvulescu" – Târgu Mureș,

Colegiul Agricol „Daniil Popovici Barcianu” – Sibiu,

Colegiul Tehnic Agricol „Alexandru Borza” – Geoagiu.

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.