Rolul managerului şcolar în documentul MEN „Educația ne unește”

Postat la 3 aprilie 2019 de Alexandru Gabor în categoria Știri







Rolul managerului şcolar în documentul MEN „Educația ne unește”


Ministerul Educației Naționale a lansat vineri, 29 martie, viziunea sistemică „Educația ne unește”, în cadrul unui eveniment organizat în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I", din București.

 

Documentul de poziție lansat propune structurarea rolului educației, implicit rolul sistemului național de învățământ, pe cinci valori fundamentale: încredere, echitate, solidaritate, eficacitate și autonomie, care să se regăsească în cinci principii: centrarea pe elev, flexibilitate, calitate măsurabilă, colaborare, subsidiaritate.

 

„Cred că educația este cel mai important capitol din viața fiecărui om, un veritabil liant social, iar educația, în general, și cu atât mai mult o educație a viitorului trebuie să conțină și să implice aceste valori. Școala este un model integrator. În jurul școlii adunăm părinții, în jurul școlii adunăm comunitatea și, din această perspectivă, este esențial să reclădim încrederea în școală. Încrederea este temelia unei construcții durabile de școală destinată unei societăți moderne”, a declarat ministrul Ecaterina Andronescu.

 

Ministrul Educației a invitat toți factorii responsabili să participe, în următoarea perioadă de timp, la dezbaterea ideilor propuse de Ministerul Educației Naționale pentru consolidarea unei viziuni moderne asupra formării elevilor și studenților, care urmează a fi transpusă într-un cadru legislativ corelat cu perspectivele socioculturale și economice ale României viitorului.

 

La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai partenerilor instituționali ai MEN, ai instituțiilor de învățământ preuniversitar și superior din țară, ai partenerilor de dialog social și ai altor organizații cu profil educațional.

Potrivit acestui document de poziţie, managerul de şcoală este el însuşi un model de inovare şi performantă:

 

  • La nivelul fiecărei școli există un lider educațional. Acesta este responsabil pentru asigurarea calității tuturor proceselor din școală. Dezvoltă o cultură organizațională pe care se construiește identitatea culturală a școlii. Se asigură că în școală există stare de bine, care să permită elevilor să învețe și personalului să își concentreze energia și resursele pe beneficiarii procesului de predare-învățare-evaluare. Vede, încurajează și întreabă, consolidând colegialitatea în activitatea cadrelor didactice și a personalului școlar în ansamblul său, dezvoltând un management educațional și un marketing educațional conform specificului scolii.
  •  Liderul educațional setează direcția școlii și dezvoltă o organizație de învățare și care învață. Este el însuși un model de schimbare și de învățare pe tot parcursul vieții și se asigură că există învățare atât la elevi cât și la personalul școlii. Construiește o relație sănătoasă cu comunitatea, atrage resursele materiale și umane necesare învățării și conectează resursele existente la contexte de învățare eficiente.

 

Documentul Ministerului Educaţiei poate fi citit aici.

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.