Cauzele abandonului școlar în România

Postat la 22 martie 2019 de Alexandru Gabor în categoria Știri







Cauzele abandonului școlar în România


Potrivit ultimelor date Eurostat, organismul responsabil de indicatorii statistici ai UE, abandonul școlar în România este unul dintre cele mai mari din Europa, cu un procent de 18, puțin mai mic decât ratele de abandon școlar ale Maltei și Spania, ambele cu aproximativ 19%. În spectrul opus al clasamentului se află Slovenia, Lituania și Croația, cu cifre ale abandonului școlar situate între 2,8% și 4,9%.

Dincolo de indicatorii macro naționali, analiza tendințelor este în mod egal semnficativă. Pentru a doua serie de măsurători consecutive, trendul în România se află pe o pantă ușor descendentă, ceea ce confirmă temerile din sectorul educației că ne aflăm într-un proces cu o dinamică negativă, în care soluțiile testate și-au dovedit limitele. Obiectivele asumate public, limitarea abandonului școlar la aproximativ 11% pentru orizontul 2020, se dovedesc nerealiste și lipsite de fundamentare. În scenariul mediu-negativ, cifrele abandonului școlar vor varia relativ puțin, însă un salt de aproximativ zece puncte procentuale pare imposibil de atins în circumstanțele actuale.

Potrivit definițiilor, un elev se află în abandon școlar dacă nu frecventează cursurile de zi ale unei clase din cele zece ale învățământului obligatoriu și depășește cu mai mult de doi ani vârsta clasei respective. Aici trebuie făcută distincția între copiii care sunt excluși de la educație, respectiv sunt în afara sistemului de educație, și copii în risc de abandon școlar, care sunt excluși de la oportunități egale de învățare. A doua observație este diferența dintre rural și urban, respectiv faptul că abandonul școlar afectează preponderent localitățile din rural și urban mic, aflate la mare distanță de indicatorii pentru localitățile din urban.

În cifre absolute, 25.891 de copii au abandonat școala în 2013-2014, 34.300 au abandonat școala în anul școalr 2014-2015 și 30.504 pentru anul școlar 2015-2016. În termeni procentuali, aproximativ doi din zece elevi se află în abandon școlar, cu un dezechilibru segmentat pe sexe, respectiv mai mulți băieți abandonează școala decât fete.

Factorii care influențează, în sens larg, indicatorii de abandon școlar sunt constituiți de următoarele variabile:

  • Absenteism ridicat
  • Dificultăți de învățare
  • Motivație redusă pentru activitățile școlare
  • Cerințele educaționale speciale
  • Starea de sănătate precară
  • Comportament deviant

 

Dincolo de factorii individuali care se corelează, mai strâns sau mai lax, cu tendințele de abandon școlar, defavorizarea socio-economică rămâne cauza majoră a abandonului școlar, indiferent de tipul de unitate de învățământ analizat. Accesul la educație presupune atât costuri vizibile, cât și o serie de costuri invizibile, pe care multe familii aflate în zone dezavantaajte economic nu le pot susține pe întreg ciclul de educație obligatorie. Potrivit studiului realizat de organizația Salvați copiii România, părinții trebuie să sprijine financiar educația unui copil cu o sumă medie de 3000 de lei / an, cu o ușoară variație pentru mediul rural.  

 

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.