„Într-o ţară, sistemul de educaţie trebuie să fie promotorul dezvoltării societăţii.”

Postat la 16 noiembrie 2018 de Alexandru Gabor în categoria Managerii școlari Prof21







„Într-o ţară, sistemul de educaţie trebuie să fie promotorul dezvoltării societăţii.”


Profil manager şcolar  –  Daniela Jipescu (director SCOALA GIMNAZIALA ROMAN IALOMITEANUL)

 

 

Platforma PROF21 iniţiază o serie de portrete ale managerilor şcolari,  membri ai comunităţii noastre online. Scopul acestui demers este să reflectăm împreună la temele proiectului, la rolul managerului şcolar în comunitate şi la felul în care abordăm abilităţile de viaţă în contextul dezvoltării durabile. Împreună vom alcătui o comunitate de tipul knowledge-sharing, pornind de la premisa că problemele şcolilor selectate în proiect sunt, mai mult sau mai puţin, comune şi că un efort comun de cunoaştere este va genera coeziune şi identitate profesională în comunitatea PROF21.

 

 

PROF21  - Vă invităm să ne împărtășiți prima dv. întâlnire cu școala și să rememorați ce anume v-a determinat să alegeți o carieră în domeniul educației.

 

Daniela Jipescu - Prima întâlnire cu şcoala a avut loc când eram foarte mică. Mama mea a fost învăţătoare şi de multe ori mă lua la şcoală neavând cu cine să stau acasă. Părinţii mei au fost cadre didactice şi lor le-a plăcut foarte mult meseria aleasă. Şi-au făcut studiile în perioada interbelică şi ne povesteau cu mândrie despre calitatea învăţământului şi a corpului profesoral de atunci.

 

PROF21 – Există, în memoria dv, de elev sau student, un model de pedagog, un profesor,  care v-a inspirat, care v-a transmis pasiunea de a-i învăța carte pe elevi?

 

Daniela Jipescu – Profesorii care mi-au fost modele sunt: d-l profesor Laurenţiu Panaitopol, cu care, în facultate, am făcut cursul de Metodica predării matematicii, d-nii profesori Ion Chitescu şi Constantinescu Alexandru – Analiză matematică, iar în liceu d-l profesor Păunescu Constantin, care m-a convins să aleg matematica drept disciplina de studiu şi să o las mai uşor cu geografia.

        Primul dintre profesori ne-a învăţat, printre altele, cum să stăpânim clasa de elevi, ne-a transmis anumite trucuri pe care un profesor e bine să le deţină în rezolvarea problemelor, reuşea să ne creeze impresia că o problemă complicată de la OIM (Olimpiada Internaţionala de Matematică) poate fi rezolvată extrem de uşor. Tonul folosit de d-l profesor era întotdeauna blând şi calm, era capabil de empatie cu noi, studenţii, ne trata cu respect, ca pe nişte copii mai mari. Era foarte bine pregătit în specialitate şi avea o cultură vastă.

         Cel de-al doilea profesor este remarcabil prin capacitatea de sinteză, sistematizarea conţinuturilor prezentate la curs, pregătirea profesională şi pedagogică.

         D-l Constantinescu Alexandru, în prezent director al liceului Spiru Haret din Bucureşti, era foarte bine pregatit, un profesor nonconformist, spontan şi extrem de apropiat de studenţi. Aprecia soluţiile originale în rezolvarea problemelor.

         D-l Păunescu Constantin, un profesor care ne solicita mult la ore lucrând la standarde înalte, dar şi ne oferea multe informaţii de calitate.

          Despre toţi aceşti profesori ai mei pot spune că au dat dovadă de onestitate şi pasiune în meserie şi le port un profund respect.  

 

 

PROF21 – Cum credeți că ar trebui să se schimbe viziunea despre educație, care ar fi crezul dv. ca manager? Ce i-ați spune unei autorități centrale care concepe politicile educației?

 

Daniela Jipescu - Într-o ţară, sistemul de educaţie trebuie să fie promotorul dezvoltării societăţii. Nu poţi să aspiri la o economie performantă fără să ai oameni bine pregătiţi profesional care să lucreze în ea, nu poţi să concepi să susţii şi să menţii o dezvoltare durabilă cu politici de mediu sănătoase, cu legi care să conducă la protecţia mediului înconjurător, dacă oamenii nu au suficient civism pentru a le aplica şi respecta.

            Este necesar ca în şcoala să formăm, dar mai ales să exersăm atitudini pe care copiii să le ducă în familie şi astfel să aibă loc schimbarea în bine. Iar pentru aceasta este nevoie de bune intentii, competenţă şi gândire proiectivă.

 

PROF21 – Știm din diverse studii și cercetări, că Una dintre cauzele majore ale abandonului școlar este sărăcia și, mai specific, lipsa banilor pentru cheltuielile de școlarizare. Cum vedeți dv. această relație cauzală și care ar fi soluțiile, lăsând deoparte subfinanțarea ecucației, prin prisma experienței pe care o aveți?

 

Daniela Jipescu - Soluţii pentru combaterea abandonului şcolar:

 

- legislaţie care să responsabilizeze mai mult părinţii atunci când un copil abandonează şcoala, mergând până la decăderea din drepturi a părintelui şi încarcerare;

- micşorarea numărului de ore din trunchiul comun (maxim 18 ore / săpt la gimnaziu şi 15 ore/sapt la învăţământul primar);

- diminuarea conţinuturilor programelor şcolare pe discipline şi revizuirea conţinuturilor învăţării mergând până la scoaterea unora dintre ele (ex: religie, educaţie tehnologică);

- obligativitatea pentru cadrele didactice de a desfăşura un program de maxim 6 ore pe zi, din care maxim 12 ore de predare / săptămână;

- reducerea reală a numărului de documente obligatorii care trebuie întocmite de un cadru didactic astfel încât acesta să aibă timp pentru conceperea unor activităţi mai atractive pentru copii şi care să îi menţină la şcoală / să poată aloca timp mai mult copiilor cu probleme de învăţare etc;

- masă caldă pentru toţi copiii cu program after-school;

- spaţii amenajate corespunzător, destinate desfăşurării activităţilor organizate după finalizarea programului şcolar de predare;

 

PROF21 – Care considerați că sunt cele mai mari provocări ale societății contemporane (economice, sociale, de mediu)? Ce rol poate avea școala în gestiunea acestora?

 

Daniela Jipescu - Provocările lumii contemporane sunt: lipsa locurilor de muncă, epuizarea resurselor, poluarea de toate tipurile, explozia demografică, explozia descoperirilor tehnico- ştiinţifice şi neadaptarea sistemelor de educaţie la acestea etc;

 

PROF21 –            Care considerați că sunt competențele esențiale pe care un cadru didactic trebuie să le aibă pentru a reuși să dezvolte abilitățile de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile?

 

Daniela Jipescu - Dorinţa de perfecţionare, curiozitate ştiinţifică, deschidere pentru nou;

- inteligenţa;

- ţinuta morală, spirit democratic, civism;

- onestitate;

- profesionalism;

- entuziasm;

- altruism;

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.