”Pentru a dezvolta abilitățile de viață ale tinerilor, un cadru didactic trebuie să fie deschis la tot ce este nou şi inovativ în demersul didactic - DINU LIVIA CONSTANTIN”

Postat la 11 octombrie 2018 de Alexandru Gabor în categoria Managerii școlari Prof21







”Pentru a dezvolta abilitățile de viață ale tinerilor, un cadru didactic trebuie să fie deschis la tot ce este nou şi inovativ în demersul didactic - DINU LIVIA CONSTANTIN”


Platforma PROF21 iniţiază o serie de portrete ale managerilor şcolari,  membri ai comunităţii noastre online. Scopul acestui demers este să reflectăm împreună la temele proiectului, la rolul managerului şcolar în comunitate şi la felul în care abordăm abilităţile de viaţă în contextul dezvoltării durabile. Împreună vom alcătui o comunitate de tipul knowledge-sharing, pornind de la premisa că problemele şcolilor selectate în proiect sunt, mai mult sau mai puţin, comune şi că un efort comun de cunoaştere este va genera coeziune şi identitate profesională în comunitatea PROF21.

Profil manager şcolar  –  DINU LIVIA CONSTANTIN, Director Școala gimnazială Bărcănești*

PROF21 - Vă invităm să ne împărtășiți prima dv. întâlnire cu școala și să rememorați ce anume v-a determinat să alegeți o carieră în domeniul educației.

Dinu Livia Constantin - Prima întâlnire cu școala a fost momentul când am păşit pentru prima dată în incinta şcolii, pe terenul de sport, unde se adunau la început de an şcolar elevi, părinţi, cadre didactice şi oficialităţi, unde toţi copiii aşteptau cu nerăbdare să o întâlnim pe doamna învăţătoare… freamătul şi zumzetul primei zile de şcoală.

Motivul pentru care am ales o carieră în domeniul educației este acela că toţi copiii îmi sunt dragi, sunt inocenţi, sunt puri, sunt precum florile…Trebuie să fie protejaţi, ascultaţi şi educaţi. Şi un alt motiv este acela că aici mă regăsesc, vin cu drag la serviciu şi nu pentru că sunt constrânsă; desfăşor această meserie pentru că îmi place!

 

PROF21 – Există, în memoria dv, de elev sau student, un model de pedagog, un profesor,  care v-a inspirat, care v-a transmis pasiunea de a-i învăța carte pe elevi?

Dinu Livia Constantin – Toate cadrele didactice care au contribuit la formarea mea mi le amintesc, dar un loc aparte îl au doamnele profesoare care mi-au fost diriginte atât din gimnaziu, cât şi din liceu. Pe lângă aportul pe care l-au adus datorită disciplinei pe care o predau la clasă, ne învăţau şi ne ghidau către tot ceea ce trebuia să fie bine pentru noi şi practic ne-au călăuzit paşii spre oamenii care suntem astăzi. O parte din realizările mele, pot spune că li se datorează. Consider că oamenii care lucrează în învăţământ contribuie într-o mare parte la formarea generaţiilor.

 

PROF21 – Cum credeți că ar trebui să se schimbe viziunea despre educație, care ar fi crezul dv. ca manager? Ce i-ați spune unei autorități centrale care concepe politicile educației?

Dinu Livia Constantin – Eu aş propune unei autorități centrale care concepe politicile educației să dezvolte un învăţământ care să pună mai mult accent pe abilităţile ficărui elev şi să le dezvolte pe acestea, pentru ca fiecare copil să poată fi pus în valoare.

 

PROF21 – Ce fel de relație aveți cu elevii și foștii elevi?

Dinu Livia Constantin – Consider că relațiile cu elevii și foștii elevi sunt bune, bazate pe prietenie, deoarece pentru a determina un elev să înveţe nu înseamnă că trebuie să fii strict, „rece”, să iei catalogul pentru a merge la clasă pentru a-ţi preda lecţia şi atât, ci uneori sau când se impune trebuie să devii şi apropiatul lor, să le cunoşti problemele, suferinţele, impasurile momentului şi să le oferi un sprijin.

Foştii elevi ai şcolii vin din când în când pentru a ne putea reîntâlni şi ne împărtăşesc din experienţele lor. Aceasta este relaţia pe care mi-am dorit să o am cu foștii elevi şi pe care sper să o menţin în continuare şi cu generaţiile următoare.

 

PROF21 – Considerați că școala poate și trebuie să contribuie la construirea unei viziuni privind dezvoltarea durabilă a societății? Dacă da, cum?

Dinu Livia Constantin – Dezvoltarea durabilă este necesară pentru a fi aplicată în toate domeniile de activitate, în scopul satisfacerii nevoilor materiale de bază şi pentru a oferi resursele de optimizare a calităţii vieţii, inclusiv la nivelul școlii.

Cred că şcoala ar trebui să încerce o creştere a calităţii serviciilor oferite, pentru că, prin intermediul acestora se vor concretiza absolvenţii de mâine, pregătiţi mai bine, atât teoretic, cât şi practic, pentru a face faţă nevoilor reale exprimate pe piaţa muncii, nevoi care sunt în continuă schimbare datorită progresului tehnic şi tehnologic care se manifestă în toate domeniile.

 

PROF21 – Care considerați că sunt competențele esențiale pe care un cadru didactic trebuie să le aibă pentru a reuși să dezvolte abilitățile de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile?

Dinu Livia Constantin – Consider că pentru a reuși să dezvolte abilitățile de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile, un cadru didactic trebuie să fie dedicat acestei meserii, să desfăşoare în mod constant activităţi nonformale cu elevii, să fie deschis la tot ce este nou şi inovativ în demersul didactic.

 

*În prezent, activă în altă unitate de educație pre-universitară. 

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.