Salata Curioasă

FDSC , Municipiul București
0

Introducere:

Salata Curioasă(*) este o metodă prin care un grup de oameni este invitat să prepare și să împartă un prânz nutritiv și original, compus exclusiv din salate

Activitatea este „haordică”, presupunând un sistem de organizare în care se regăsesc în echilibru atât elemente de haos cât și elemente de ordine, fără ca unele sau celelalte să domine. 

Elementele esențiale ale metodei sunt:

- crearea unui cadru foarte larg, care oferă participanților libertate cvasi-totală în a-și folosi creativitatea și a se auto-organiza,

- lipsa planificării „clasice” (nu se vor face liste de cumpărături, nu se vor urma rețete, nu se vor aloca sarcini, participanților li se poate propune să mai invite și alte persoane fără a fi nevoie de o listă strictă de confirmări etc.),

- abilitatea echipei gazdă de a facilita experiența invitaților, fără a-i coordona sau controla, astfel încât aceștia să-și acceseze proactivitatea și creativitatea, găsindu-și singuri calea de a contribui la rezultatul final.


De ce e salata „curioasă”? Pentru că nu știe niciodată cum o să iasă!

Atât organizatorii cât și participanții vor fi încurajați să-și acceseze curiozitatea, pentru a descoperi și construi împreună un rezultat neașteptat, folosindu-și creativitatea și spiritul ludic, în loc de a trudi să realizeze un rezultat predefinit. 


Obiective generale:

- Participanții vor avea ocazia să se cunoască mai bine și să relaționeze într-un cadru informal,

- vor descoperi cât de multe se pot face cu resurse aparent puține,

- vor fi puși în situația de a se auto-organiza pentru a decide cum se folosesc resursele, formatul neavând un lider formal,

- își vor folosi creativitatea pentru a combina ingredientele, pentru a-și găsi rolul/ rolurile în grup, pentru a-și aduce contribuția la rezultatul final,

- vor avea ocazia de a reflecta asupra propriului stil de comunicare și relaționare cu ceilalți,

- pot descoperi lucruri și idei noi datorită intervențiilor unor invitați speciali (opțional),

- pot trăi sentimentul de satisfacție generat de gestul ancestral de a prepara și a împărți masa cu semenii.


Grup țintă:

- activitatea se poate desfășura cu elevi, începând cu vârsta la care pot manipula în siguranță minime ustensile de bucătărie;

- se poate desfășura cu adulți (pentru sudarea colectivului de cadre didactice, pentru dezvoltarea relației cu părinții sau cu alți actori din comunitate);

- poate acomoda grupuri combinate de copii și adulți;

- minim 5 participanți, limita maximă fiind dată doar de capacitățile logistice (mărimea spațiului de desfășurare, cantitatea de ustensile disponibile etc.) și organizatorice ale echipei.


Durată: 2h - 4h, în funcție de numărul de participanți, obiective de învățare și constrângeri logistice. 


Necesar:

- Echipă de organizare formată din 1-5+ persoane, în funcție de dimensiunea grupului de participanți,

- acces ușor la apă (pentru prepararea salatelor și spălarea vaselor după masă),

- o masă suficient de încăpătoare pentru toți participanții (se pot uni mai multe mese),

- este ideal (dar nu obligatoriu) ca suprafața de lucru pentru prepararea salatelor să fie diferită de cea unde se va mânca,

- ustensile pentru prepararea salatelor (tocătoare, cuțite, curățătoare, strecurătoare, linguri, ceșcuțe și lingurițe pentru prepararea dressing-urilor etc. - în cantitate acoperitoare astfel încât toți participanții să poată contribui într-un fel sau altul la preparare - spălat, curățat, tăiat, amestecat etc.),

- ustensile pentru servire (boluri de salată, linguri pentru servire, coșuri de pâine, castroane mici/ mijlocii etc.),

- ustensile pentru participanți (farfurii/ boluri, furculițe, servețele, pahare etc.), alese cu grijă pentru mediu (de ex. sunt de evitat farfuriile și tacâmurile de plastic - dacă nu dispuneți de/ nu puteți investi în veselă, se poate specifica în invitație ca participanții să vină cu propriul bol și tacâm),

- o minimă „bibliotecă” de condimente, în caz că acestea nu vor fi aduse spontan sau cerute explicit de la participanți (ulei, oțet, sare, piper, busuioc, chimen, rozmarin etc.),

- apă de băut și pâine,

- decorațiuni (orice poate face spațiul primitor și prietenos - față de masă, flori, fotografii / afișe în ton cu tema adunării, dacă există... etc.).

- opțional: dacă spațiul o permite, se poate pune muzică ambientală în surdină, se pot proiecta scurte filmulețe etc.


Pregătire:

1. Echipa de organizare decide obiectivele specifice ale activității, în funcție de nevoile grupului (mai mult în direcția de interrelaționare și comunicare, de management al resurselor, de dezvoltare comunitară, de dezvoltare a unor obiceiuri alimentare sănătoase etc.).

2. Echipa stabilește lista de invitați. Aceștia pot fi elevii unei clase, elevi din clase sau școli diferite, colegi de cancelarie, părinți, funcționari publici sau orice alt actor din interiorul sau din afara comunității, relevant pentru obiectivele alese.

3. Se extinde invitația către participanți. Aceasta este de preferat să fie scrisă pe un ton prietenos, transmițând atmosfera relaxată ce se dorește a fi creată și evitând limbajul scorțos sau tehnic. Se vor specifica cât mai simplu și clar:

a. Data, ora și locul întâlnirii,

b. Intenția adunării, fie că e vorba despre a ne cunoaște mai bine, a discuta proiectul X sau strategia Y într-un cadru informal, a afla mai multe despre tema Z de la un invitat special sau a descoperi împreună cum putem mânca și sănătos și savuros. 

c. Invitația ca fiecare participant să aducă un ingredient pentru salată. ATENȚIE: este foarte important ca acest element să nu fie dirijat sub nicio formă (să nu se sugereze liste de ingrediente, să nu se facă alocări etc.).

[Mențiune: dacă este vorba de un grup de elevi de vârste mai fragede, comunicarea se va realiza cu părinții, având însă grijă ca și copilul să primească o invitație simplificată, în formă verbală sau scrisă, asigurându-vă, atunci când este posibil, că elevul va fi implicat în alegerea și procurarea ingredientului]

Este de așteptat ca participanții să întrebe ce sau cât să aducă. Li se va răspunde ceva similar cu „ce ți-ar plăcea ție să găsești într-o salată, în cantitate echivalentă cu cât ai mânca tu la un prânz”, menționând că poate fi orice legumă le trece prin minte (cu mențiunea să o aducă gata preparată dacă necesită fierbere și spațiul nu include aragaz), poate fi un ingredient pentru asezonare (iaurt, semințe, muștar etc.), sau o micro-salată gata preparată dacă persoana este expertul comunității în salată de icre/ vinete etc.

În caz excepțional, dacă scopul întâlnirii este formarea obiceiurilor alimentare sănătoase, participanții pot fi împărțiți pe grupe alimentare (proteine, fibre, lactate etc.), dar nici în cazul acesta nu trebuie să li se sugereze ce să aducă, ci să fie lăsați să aleagă liber.

Istoria de peste 10 ani a acestei metode arată că dacă fiecare participant aduce un singur ingredient, în cantitate echivalentă cu cât ar mânca el/ea în mod obișnuit la prânz, întotdeauna se vor reuni cantități suficiente și diversitatea va fi asigurată, fără să fie nevoie de intervenția organizatorilor.

3bis. La nevoie, se trimit mesaje de reamintire cu 1-3 zile înainte de întâlnire.

4. Echipa pregătește din timp necesarul logistic și amenajează spațiul pentru activitate. De menționat că și organizatorii vor aduce în ziua adunării câte un ingredient pentru salată, la fel ca participanții.


Desfășurare:

1. Primirea invitaților 

Participanții sunt invitați să descopere și să se acomodeze cu spațiul și să-și aducă ingredientele în zona de preparare.

2. Prepararea salatelor și pregătirea mesei

Când se adună un minim de 1/4 - 1/3 dintre invitați se poate începe prepararea. Instructajul va fi minimal: li se va arăta participanților unde pot spăla/ curăța, ce ustensile și condimente au la dispoziție și vor fi invitați să decidă împreună ce se gătește și cine/ ce face. Participanții care ajung ulterior vor fi integrați gradual în dinamica activității. 

Gazdele vor lucra cot la cot cu participanții, având grijă să nu se poziționeze sau să nu fie „împinse” în rol de coordonare, ci vor contribui la același nivel cu participanții.

[Mențiune: desigur, dacă este vorba de un grup de elevi de vârste mai fragede, aceștia vor fi însoțiți și ajutați de adulți în a folosi ustensilele, în a nu folosi cantități exagerate de condimente, adulții vor îndeplini în locul lor sarcinile riscante (curățat, tăiat etc.) ș.a.m.d. Este important însă ca și în acest caz, adulții să-i lase cât mai mult să-și exprime ideile și dorințele în alegerea și combinarea ingredientelor, sau în decorarea mesei/ bolurilor/ farfuriilor etc.]

IMPORTANT: Este de așteptat ca unii participanți mai proactivi să-și găsească cu ușurință rolul în activitate, sau chiar să tindă să-și asume un rol de coordonare, în timp ce alți participanți mai timizi să se implice mai greu sau deloc. Aici intervine în mod esențial abilitatea de facilitare a echipei gazdă: să tempereze sau să încurajeze în funcție de situație, fără să impună sau să coordoneze, echilibrând haosul și ordinea activității.

Pregătirea mesei (așezarea tacâmurilor etc.) va începe de asemenea în mod organic, când grupul va observa că prepararea salatelor se apropie de final.

3. Servirea mesei

Participanții vor fi invitați să migreze odată cu salatele din zona de preparare către masă. Înainte de tradiționalul „Pofta bună!”, gazdele pot spune câteva cuvinte despre scopul/ intenția adunării și pot felicita participanții pentru efort și ingeniozitate.

Dacă s-au prevăzut intervenții/ cuvântării din partea unor invitați, vor fi introduși după ce participanții au apucat să-și umple farfuriile și să își stăvilească foamea, probabil stimulată de procesul preparării.

În rest, conversațiile vor fi lăsate să decurgă liber, organic.

Spre finalul mesei, dacă acest lucru face parte din obiectivele adunării, echipa gazdă poate invita participanții să reflecteze asupra experienței. Exemple de întrebări ajutătoare:

- Cum a fost să aveți libertate totală în alegerea ingredientelor? V-a plăcut sau v-a încurcat?

- Cum v-ați simțit într-un cadru lipsit de reguli, rețete și lider?

- A fost ușor sau greu să vă găsiți rolul în grup? De ce?

- A fost ușor sau greu să lucrați împreună cu alții la realizarea salatelor? De ce?

- Cât de mulțumiți sunteți de rezultat? De ce?

- Ce v-a plăcut cel mai puțin la activitate? Dar cel mai mult?

- Cu ce alte cadre/ contexte/ activități din viața voastră se aseamănă această experiență? Ce descoperire/ înțelegere/ lecție vă puteți trage de aici care să vă ajute în „viața reală”?

- Vreți să împărtășiți alte concluzii sau descoperiri care au reieșit din conversațiile cu colegii de masă?

4. Debarasarea și curățenia

Echipa de gazde va simți când masa și conversațiile au ajuns la sfârșit și se va asigura că fiecare participant contribuie la debarasare și curățenie în același spirit în care s-a pregătit masa.

5. Mesaj de mulțumire

A doua zi după întâlnire, echipa gazdă va trimite un mesaj de mulțumire celor prezenți, incluzând eventuale poze sau concluzii ale discuțiilor.


Recurență:

Acest tip de eveniment are impact mai mare atunci când este organizat periodic (săptămânal, lunar, trimestrial etc.), favorizând dezvoltarea personală din perspectiva interrelaționării și a lucrului în echipă, dezvoltarea comunităților, crearea unei atmosfere conviviale în grupuri de lucru, echipe și colectivități.


Recomandare:

Poate fi util ca înaintea organizării unei Salate Curioase în grup extins, să încercați formatul pe propria piele într-un grup restrâns.


_____________________________

(*)Această metodă este o adaptare a unui eveniment periodic de comunitate dezvoltat în cadrul rețelei Impact Hub, la origine denumit „Sexy Salad”. Numele a fost schimbat pentru a se potrivi contextului școlar.