Design de oră pentru introducerea abilităților de viață

Cadrul simbolic – vizită la muzeu

Activitate 1.

Se împarte grupul în 3 (una dintre ele va fi mai mare decât celălalte două). Fiecare echipă se aranjează în coloană, în total 3 coloane paralele (echipa mai mare va fi coloana din mijloc). Sarcina va fi ca prima coloană, fără să scoată sunete (căci suntem într-un muzeu, deci nu putem sa vorbim tare) să trimită un mesaj celei de-a treia coloane. Coloana din mijloc va face tot posibilul (tot fără să scoată sunete) să impiedice acest aspect. După ce primul grup a reușit, cel de-al treilea va încerca același lucru.

Activitate 2.

După ce mesajele au fost trimise, toți copii sunt invitați să își aleagă un loc în spațiu, care le place cel mai mult (în liniște căci tot la muzeu suntem). În acel loc au la dispoziție 10 – 15 minute sa realizeze un exponat (parte integrantă a muzeului) care să fie o reprezentare a fiecăruia dintre ei la 18 ani (”eu la 18 ani”). Pentru acest exponat pot folosi orice fel de materiale puse la dispoziție, inclusiv pe ei înșiși. Sarcina poate fi explicată mai aprofundat (să fie oferite mai multe indicații despre cum să fie realizat exponatul) sau poate fi lăsată la creativitatea copiilor. După ce exponatele sunt gata, se va realiza un tur al acestora - grupul este împărțit în două, și se vizitează exponatele pe rând (un grup vizitează și celalat expune și invers), astfel încăt toate exponatele sunt vizitate.

După ce toate exponatele au fost vizitate, grupul se așează în cerc și se discută despre ce s-a întâmplat: (posibile întrebări)

Cum vi s-a părut activitatea? A fost greu să vă vedeți la 18 ani? Dacă da, de ce, dacă nu de ce
Care exponate vi s-au părut cele mai interesante și de ce
Ce ați expus de fapt? Ați conectat cumva cu superputerile pe care le-ați identificat? V-ați gândit la lucruri care ați vrea să vi le îmbunătățiți până la 18 ani? Care sunt aceste lucruri?

După discuție, pregătit de dinainte, li se va prezenta pe un flipchart (pergament de muzeu) abilitățile care vor fi abordate în cadrul întălnirilor. Modalitatea de prezentare depinde de fiecare profesor (pot fi prezentate efectiv, pot fi prezentate ca finalități e.g. la sfârșitul semestrului o să putem să ne ascultăm unii pe alții fără să ne dăm seama că o facem efficient, etc)

Activitatea 3.

După prezentarea abilităților, toți elevii din clasă vor fi invitați să semneze pe acest pergament (flipchart). După ce toți au semnat, se face un ultim cerc, în picioare, li se spune că este un pergament secret, de care numai ei știu și la un semnal al profesorului toți vor duce un deget la buze și vor face toți în același timp/deodată ”shhhhhhhhhh”.