Metode de îmbunataţire a comunicării

COLEGIUL NATIONAL "GRIGORE MOISIL" ONESTI , Onești
0

METODE DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A COMUNICĂRII

a) Limbajul responsabilităţii (mesajul la persoana I)

este o formă de comunicare prin care îţi exprimi propriile opinii şi emoţii fără să ataci interlocutorul. Limbajul responsabilităţii utilizează trei componente : Descrierea comportamentului (ex.« când nu vii acasă la timpul stabilit..», « când nu mă asculţi… ») 

Exprimarea propriilor emoţii şi sentimente ca o consecinţă a comportamentului interlocutorului (« mă îngrijorez când… », « mă supăr când… »)
Formularea consecinţelor comportamentului (« …pentru că nu ştiu nimic de tine », « …pentru că nu-mi place să nu respectăm regulile »).

b) Comunicarea asertivă


Asertivitatea este... 
abilitatea de a-ţi comunica nevoile, emoţiile, opiniile şi convingerile într-o manieră care nu încalcă drepturile celorlalţi;                              
- o abilitate pe care o poţi învăţa;
- o modalitate de a comunica şi de a te comporta cu ceilalţi care te va ajuta să ai mai multă încredere în tine.
    În anumite situaţii, oricâtă încredere avem în noi înşine, ne poate fi dificil să facem faţă. De exemplu: când un coleg este foarte insistent, când ceri cuiva un lucru pe care i l-ai împrumutat, când reacţionezi la supărarea sau furia cuiva, când comunici despre emoţiile tale celor apropiaţi. 

Asertivitatea nu este...
- acelaşi lucru cu agresivitatea care presupune mai mult impunerea propriei persoane în detrimentul celorlalţi. Comportamentul asertiv are consecinţe pozitive pentru toţi, pe când comportamentul agresiv are rezultate negative. 
- ceva care îţi asigură fericirea sau îţi garantează că vei fi tratat corect.
- soluţia pentru toate problemele.
- garanţia că vei obţine ceea ce vrei.

Asertivitatea s-a dezvoltat ca o modalitate de adaptare eficienta la situatii conflictuale interpersonale. Lipsa asertivităţii este o sursă de inadecvare socială.
   

Asertivitatea este rezultatul unui set de atitudini si comportamente învăţate cu consecinţe pe termen lung: 

îmbunătăţirea relaţiilor sociale 
- dezvoltarea încrederii în sine
- respectarea drepturilor personale
- formarea unui stil de viaţă sănătos
- îmbunătăţirea abilităţilor de luare de decizii responsabile
- managementul conflictelor
       Pe măsură ce creştem, învăţăm să ne adaptăm comportamentul la ce se întâmplă în jurul nostru, la persoanele cu care ne întâlnim. Dacă încrederea în noi înşine este diminuată, prin ironie sau violenţă, atunci când vom fi adulţi vom avea tendinţa să reacţionăm pasiv sau agresiv, în situaţii similare. Deşi o persoană a învăţat să reacţioneze pasiv sau agresiv, se poate schimba şi poate învăţa să devină asertivă. Mai jos, poţi identifica efectele comportamentului pasiv, agresiv, în comparaţie cu cel asertiv.

Principii de dezvoltare a comunicării asertive

1. Spune NU atunci cand iti este incalcat un drept sau o valoare personala. 
2. Motiveaza-ti afirmatia fara sa te justifici – nu te scuza! 
3. Exprima – ti opiniile personale specific si clar – evita formularile generale! 
4. Accepta si ofera complimente! 
5. Cere feed – back pentru prevenirea greselilor de interpretare. 
6. Focalizeaza-te pe comportament si nu pe persoana atunci cand vrei sa faci o remarca.                                

Drepturile asertive 

- Dreptul de a decide care sunt scopurile si prioritatile personale.
- Dreptul de a avea valori, convingeri, opinii proprii.
- Dreptul de a nu te justifica si a nu da explicatii privind viata ta.
- Dreptul de a spune celorlati cum ai dori sa se comporte cu tine.
- Dreptul de a te exprima fara sa-l ranesti pe celalat.
- Dreptul de a spune NU, NU STIU, NU INTELEG, sau NU MA INTERESEAZA.
- Dreptul de a face greseli, de a te razgandi.
- Dreptul de a fi acceptat ca imperfect.
- Dreptul de a avea uneori performante mai scazute decat potentialul tau.
- Dreptul de a – ti dezvolta viata asa cum iti doresti

 Ca să devii asertiv(ă)...

- dezvoltă-ţi stima de sine 
- câştigă respectul celorlalţi
- îmbunătăţeşte-ţi abilitatea de comunicare
- îmbunătăţeşte-ţi abilitatea de a lua decizii
- fii onest(ă) şi directă în privinţa emoţiilor, nevoilor şi convingerilor tale.
- exprimă-te ferm şi direct, fără ezitări sau scuze.
- fii rezonabil(ă) în privinţa cererilor pe care le faci.
- învaţă să spui “nu” la cerinţele nerezonabile pentru tine ale celorlalţi.
- fii onest(ă) atunci când oferi sau primeşti feedback.
- recunoaşte şi respectă drepturile celor din jurul tău.
- foloseşte un ton adecvat al vocii.
- fii atent(ă) cu postura corpului tău
- menţine contact vizual cu interlocutorii.
- foloseşte pronumele „eu” atunci când vorbeşti despre tine.
- nu le permite celorlalţi să-ţi impună ideile şi valorile lor.
- Încurajează-i pe ceilalţi să-ţi vorbeacă direct şi clar.
- fii propriul tău şef.