Teatrul de umbre

Teatrul de umbre este o formă a teatrului de animaţie, în care personajele dintr-un scenariu prind viaţă prin jocul artiştilor ce folosesc o sursă de lumină şi umbrele realizate de propriul corp şi/sau de obiecte special create. Teatrul de umbre este o formă puternică de comunicare între oameni, folosită în primul rând pentru a împărtăşi cunoştinţe. 

 
De ce teatru de umbre ca metodă de educație non-formală?

În sala de clasă teatrul de umbre poate fi folosit ca instrument educaţional în dezvoltarea vorbirii la copiii mici, dar şi ca metodă pentru a ajuta elevii să se exprime în cadrul grupului, să vorbească despre probleme serioase şi incomode, permiţându-le să creeze, să exploreze şi să experimenteze. Transferul textului în limbaj vizual îi ajută să depăşească graniţele vorbirii, să înţeleagă şi să stăpânească un alt tip de comunicare, dezvoltând un mod complex de a gândi şi observa realitatea. Teatrul de umbre atrage atenţia copiilor şi îi încurajează să participe la activităţile clasei, aceştia fiind mai dispuși să învețe atunci când se distrează. Participanţii dezvoltă abilităţi de cooperare şi de coordonare în efortul de a transmite publicului mesajul dorit.
 

Tip de activitate:

extracurriculară (educație pentru dezvoltare durabilă) ;
 

Grupul țintă: 

8 – 10 elevi, clasele V- XII;
 

Resurse:


Umane : 1 sau 2 profesori / coordonatori ;

Materiale:
-sursa de lumina - poate sa fie doar un bec de la o veioza, la fel insa poate fi si mai complicat- un retroproiector sau chiar un videoproiector (pentru efecte de animatie)... dar in conditii de lucru in exterior poate la fel de bine sa fie si un foc de tabara;
-ecranul - trebuie sa lase lumina sa treaca, fara sa intre in ochii privitorilor;
- diversele materiale – creioane, carioce, șabloane, cartoane, hârtie, folie de plastic transparent sau colorat, obiecte cu diferite grade de opacitate, foarfece, mese de lucru, mochetă sau scaune pliante;
- spațiul activității – asigură condiții de lucru și siguranță pentru 25 – 30 de persoane; dotare pentru reducerea gradului de iluminare;
materiale de diseminare - invitații, CD- uri

Temporale: 3 sau 4 ședințe de 45 de minute / ședință (în funcție planul regizoral stabilit de grupul țintă);
 

Etapele de lucru:

1.Crearea unei stări de confort emoțional, cunoașterea participanților (dacă este cazul), etc;
2. Informare despre teatrul de umbre și prezentarea câtorva tehnici de teatru de umbre;
3. Alegerea temei (epuizarea resurselor sau modele de consum sau justiţie socială, incluziune, drepturi fundamentale sau sistemul financiar), stabilirea personajelor și crearea textului care vor sta la baza spectacolului / se poate crea o poveste sau un eveniment, în funcție de vârsta grupului țintă (vor fi implicați toți componenții grupului țintă);
4. "Traducerea" textului într-o suită de scene in care personajele stabilite vor fi prezente în momentele cele mai reprezentative; creionarea unui plan regizoral;
5. Stabilirea tehnicilor si metodelor pentru realizarea planului realizat in etapa anterioara;
6. Elaborarea materialelor necesare pentru implementarea planului regizoral;
7. Construirea in detaliu a scenelor si repetarea lor, pana când va se va derula un spectacol
    unitar;
8. Organizarea unei mici avanpremiere, pentru prieteni, care sa spuna ce au inteles...
Refacerea spectacolului pe baza reactiilor obtinute la avanpremiera;
9. Prezentarea spectacolului unui public ales;
10. Promovarea metodei către alte școli;
11. Evaluarea efectelor implementării metodei
 
 
BIBLIOGRAFIE: