Un pas în față

, Reșița
0

Mărimea grupului:

10 - 30 persoane 


Timp:

60 minute


Spațiu:

un spaţiu liniştit şi suficient de mare încât să permită mai mulţi paşi în linie dreaptă din partea unui grup de persoane


Obiective:

Promovarea empatiei cu cei care sunt diferiţi;
Conştientizare cu privire la inegalitatea de şanse în societate


Pas cu pas:

1. Creează o atmosferă calmă, de introspecţie (poţi folosi muzică)
2. Înmânează participanţilor cardurile cu roluri la întâmplare, spune-le să nu dezvăluie rolul nimănui (vezi mai jos idei pentru roluri)
3. Invită participanţii să citească rolul şi să şi-l asume, să îşi imagineze că sunt persoana respectivă. Îi poţi ajuta prin următoarele întrebări: Ce copilărie ai avut? Cum era casa ta? Ce jocuri te jucai? Cu ce se ocupau părinţii tăi? Cum este viaţa ta de zi cu zi acum? Ce stil de viaţă ai? Unde locuieşti? Cât câştigi în fiecae lună? Ce faci în timpul liber? Ce îţi face plăcere? De ce te temi?
4. Roagă participanţii ca, în linişte, să se alinieze în faţa liniei pe care ai trasat-o iniţial (ca o linie de start).
5. Spune-le că le vei citi o serie de situaţii. De fiecare dată când pot răspunde cu "Da" vor face un pas în faţă. Dacă nu se aplică lor, vor rămâne pe loc (vezi mai jos lista cu situaţiile)
6. Citeşte fiecare situaţie pe rând, făcând câte o pauză după fiecare pentru a permite participanţilor să reflecteze şi, dacă e cazul, să facp un pas în faţă. Roagă participanţii ca după fiecare situaţie să fie atenţi la pozia lor faţă de ceilalţi.
7. După ce ai citit toate afirmaţiile ajută participanţii să iasă din rol şi aşezaţi-vă în cerc pentru discuţii.
8. Debriefing (procesare): Începe prin a întreba participanţii ce anume s-a întâmplat şi cum s-au simţit în timpul jocului, apoi discutaţi despre problematicile atinse şi despre ce anume au învăţat. Întrebări orientative: Cum s-au simţit dând sau nu un pas înainte? Pentru cei care au păşit frecvent: în ce moment au realizat că ceilalţi nu se mişcau la fel de repede? Au fost momente în care cineva a simţit că îi sunt încălcate drepturile de bază? Pot să îşi gicească unul altuia rolurile? - acesta este momentul în care fiecare îşi dezvăluie rolul. Cât de uşor sau dificl a fost şă "joci" diferite roluri? Cum au reuşit să intre în rol, de unde au avut informaţii sau cum şi+au imaginat fiecare individ? Este exerciţiul o imagine a societăţii noastre? În ce fel? Ce drepturi ale omului sunt în joc pentru fiecare rol în parte? Care sunt primii paşi pe care îi putem face pentru a atinge problematica inegalităţii de şanse şi a drepturilor omului în societate?
9. Puteţi discuta despre meritocraţie vs. egalitate de şanse ca principii în societate
 

Anexa 1: Roluri

(acestea sunt câteva propuneri. În funcţie de grupul cu care lucraţi, puteţi alege roluri care să fie mai apropiate de viaţa lor, cu condiţia de a avea grijă ca numai câteva dintre personaje să poată face toţi sau aproape toţi paşii în faţă)

- Eşti o mamă şomeră care îşi creşte copilul singură
- Eşti o fată musulmană care trăieşte cu părinţii ei, credincioşi devotaţi şi practicanţi.
- Eşti fata unui bancher local care studiază economie la universitate
- Eşti fiul de 19 ani al unui mic fermier (ţăran) dintr-un sat de munte izolat
- Eşti un soldat care efectuează serviciul militar obligatoriu
- Eşti un tânăr cu dizabilităţi care se poate deplasa numai în scaun cu rotile
- Eşti o tânără de etnie rromă de 17 ani care nu a absolvit nici 4 clase
- Eşi o prostituată trecută de prima tinereţe, infectată cu HIV
- Eşti un profesor şomer care trăieşte într-o ţară a cărei limbă oficială nu o stăpâneşte
- Eşti un refugiat de 24 de ani din Afganistan
- Eşti un imigrant ilegal din Mali
- Eşti preşedintele organizaţiei de tineret a unui partid politic aflat la putere
- Eşti fiul unui imigrant din China care conduce un fast-food care merge bine
- Eşti fiica ambasadorului SUA în ţara în care trăieşti
- Eşti patronul unei firme de import-export de succes
- Eşti pensionar. Ai lucrat într-o fabrică de pantofi
- Eşti iubita unui tânăr artist dependent de heroină
- Eşti o lesbiană de 22 de ani
- Eşti un top model (fashion) de origine africană
- Eşti un homeless de 27 de ani
 

Anexa 2: Situaţii

(Dacă ai schimbat rolurile, ai grijă ca situaţiile să se potrivească cu acestea)

1. Niciodată nu ai avut probleme financiare
2. Locuieşti într-o casă decentă, cu TV şi telefon
3. Simţi că limba, religia şi cultura ta sunt respectate în societatea în care trăieşti
4. Simţi că opinia ta cu privire la probleme politice şi sociale contează
5. Alţi oameni vin la tine pentru a le oferi sfaturi cu privire la diferite probleme
6. Nu îţi este teamă că poţi fi oprit de poliţie
7. Ştii unde să cauţi ajutor dacă ai nevoie
8. Nu te-ai simţit niciodată discriminat din cauza originii tale
9. Beneficiezi de servicii sociale şi medicale adecvate
10. Poţi merge în vacanţă sau concediu o dată pe ab
11. Îţi poţi chema prietenii la cină acasă
12. Ai o viaţă interesantă şi priveşti viitorul cu optimism
13. Simţi că poţi studia şi poţi urma orice profesie îţi doreşti
14. Nu te temi că poţi fi atacat sau hărţuit pe stradă sau în mass-media
15. Poţi vota în cadrul alegerilor naţionale şi locale
16. Poţi sărbători cele mai importante sărbători religioase cu familia şi prietenii.
17. Poţi participa la un seminar internaţional în străinătate
18. Poţi merge la cinema sau la teatru cel puţin o dată pe săptămână
19. Nu te temi pentru viitorul copiilor tăi
20. Îţi poţi cumpăra haine noi cel puţin o dată la trei luni
21. Este alegerea ta de cine te îndrăgosteşti şi cu cine ai o relaţie romantică
22. Simţi că abilităţile tale sunt apreciate şi respectate în societatea în care trăieşti


Sursa: Repere - Manual de educatie pentru drepturile omului cu tineri (http://www.intercultural.ro/repere/)
Varianta în limba engleză a activităţii aici: http://eycb.coe.int/compass/en/chapter_2/2_38.asp