Cel marginalizat

Asociaţia REPER21 , Municipiul București
0

Obiective

Metoda urmăreşte: 
Explorarea efectelor grupării exclusiviste asupra unui individ
Explorarea reacţiilor elevilor la experimente de respingere și de apartenenţă la un grup
Creşterea gradului de empatie al elevilor faţă de persoanele care aparţin unor grupuri discriminate, excluse social.
 

Resurse

Un spaţiu închis (sală de clasă, sală de sport, etc) facilitează buna desfăşurare a acestei activităţi, însă metoda se poate adapta şi la spaţiile deschise, atâta timp cât voluntarul (detalii mai jos) se poate îndepărta (izola) pentru 3 minute de restul grupului.

Timp:

minim 20 minute


Grup țintă:

clasele V-XII


Instrucțiuni: 

1. Roagă un elev să se ofere voluntar şi să plece din sala de clasă. Restul clasei se va împărți în grupuri pe baza unor criterii de asemănare, spre exemplu: coafura, culoarea ochilor, tipul de îmbrăcăminte, înălțimea, accentul, etc. ( 3 minute )
2. Cel de afară este chemat înapoi și este provocat să ghicească cărui grup aparține. Acesta trebuie să argumenteze de ce crede că grupul respectiv este grupul său. Dacă motivul este greșit acesta s-ar putea să nu fie acceptat chiar dacă grupul ales este cel corect. ( 4 minute )
3. Continuă activitatea cu un nou voluntar, dând cât mai multor participanți posibilitatea de a ieși afară, timp în care elevii din clasa se vor regrupa pe baza unor noi criterii de asemănare.


Reflectare şi evaluare

Cum ne comportăm când aparţinem unui grup?
Este usor să refuzi străini? Este plăcut?
Empatizăm cu străinul sau ne bucurăm de puterea pe care o avem în interiorul grupului?
Cum te simţi când eşti marginalizat ?
Ce ai schimba în comportamentul tău pe viitor? ( 3 minute )
 
Acest exercițiu se concentreză asupra sentimentelor și experiențelor de a fi exclus și nu asupra comunicării.
Poate fi folosit pentru dezvoltarea unei discuții despre prejudecată și despre modul de reacţie al indivizilor la apartenență și excludere.

Material adaptat şi tradus de REPER21 
Sursa: www.training-youth.net (Training Kit on Social Inclusion)