Poți mai mult dacă crezi în tine!

Carol Dweck este profesoară la Universitatea Stanford din California, SUA. Ea investighează „mentalitatea flexibilă" – ideea că ne putem dezvolta capacitatea creierului de a învăța și rezolva probleme.
 „Copiii care sunt lăudați pentru inteligența lor nu vor nicio provocare, nu vor să muncească din greu pentru ceva anume, iar dacă întâmpina o dificultate, asta e, se termină totul”, a explicat cercetătoarea. 
Exista două tipuri de mentalitate descrise de autoare: mentalitatea flexibilă și mentalitatea rigidă.


Copiii cu mentalitate rigidă:

- consideră că talentul și inteligenta sunt “fixe”, că nu pot fi influențate și că oricât efort ar depune, nu își vor putea îmbunătăți rezultatele la scoală. 
- cred că performanța se datorează inteligenței sau calităților înnăscute: “Are note bune pentru că este inteligent.”
- își revin foarte greu după un eșec și sunt lipsiți de motivație pentru a - învață mai mult, considerând că “Un eșec înseamnă că nu sunt inteligent”.
- consideră că învățarea ar trebui să fie ușoară și naturală. Dacă nu este astfel, înseamnă că nu sunt inteligenți și nu are sens să mai încerce.

Copiii cu mentalitate flexibila sau “de creștere”: 

sunt convinși că inteligența sau talentul pot fi dezvoltate prin efort pe care îl depun pentru a depăși dificultățile în învățare. 
de aceea, sunt motivați să învețe și le este mai ușor să își revină după un eșec, pe care îl interpretează în termeni precum “Înseamnă că nu am muncit suficient.” 
își explica performanța prin munca depusă: “Are note bune pentru că a învățat mult.” 
nu se așteaptă ca învățarea să fie mereu ușoară și privesc dificultățile întâmpinate cu optimism, văzându-le ca oportunități de creștere. 
În discursul din film, Dweck ne prezintă două moduri de abordare a unei probleme care pare a fi peste puterile noastre.
Oare nu ești destul de deștept ca să rezolvi asta... sau pur și simplu încă nu ai găsit rezolvarea? O introducere minunată în acest domeniu care are numeroase implicații. 


Obiective 

Identificarea tipul de mentalitate
Aprecierea modalității în care tipul de mentalitate influențează dezvoltarea persoanei 


Grup țintă:

Următorul tip de activitate se pretează în special pentru comisiile metodice, workshop-uri și cercuri pedagogice adresate cadrelor didactice și au ca menire creșterea gradului de conștientizare a rolului exersării unei mentalități flexibile pentru elevi. Valoarea adăugată adusă de acest tip de mentalitate se referă la adaptabilitatea ridicată a tânărului în mediul social, economic și școlar, la capacitatea de relaționare în contexte inter si multiculturale, acceptarea diferențelor și dezvoltarea gândirii prospective.

Resurse: 
Videoproiector.


Instrucțiuni: 

1. Prezentarea și urmărirea filmului.
2. În mod aleatoriu colectivul este împărțit în 3 grupuri mai mici: grupul care susține mentalitatea rigidă, cel care susține mentalitatea flexibilă și un al treilea grup care va lua decizia finală asupra celei mai bune tipologii de mentalitate, din perspectiva rolului de elev. 
3. În cadru primelor două grupuri se formulează 5 argumente pentru care tipul respectiv de mentalitate este bine să fie dezvoltat în școală (timp 15 minute).
4. Al treilea grup pune maximum 3 întrebări fiecărui grup pentru clarificarea argumentelor, iar în final deliberează asupra celei mai convingătoare și eficiente tipologii de mentalitate. 
 
Sursa:
www.ted.com
www.suntparinte.ro