Cum să formulez o solicitare eficientă

Formularea unei solicitări este cea mai directă și eficientă cale de satisfacere a unei nevoi. O solicitare eficientă trebuie nu numai să conducă la satisfacerea nevoii, ci și la menținerea / dezvoltarea unei relații armonioase între interlocutori.
Ea are două componente fundamentale: o exprimare directă a nevoilor și exprimarea directă a atenției și importanței acordate nevoilor și emoțiilor celuilalt.

Obiective: 

Identificarea problemei într-o situație și a tipului
Identificarea pașilor necesari în rezolvarea de probleme
Implementarea pașilor necesari în rezolvarea de probleme pentru o anumită situație


Grup țintă:

clasele IX-XII 


Resurse: 

Foi printate cu informațiile din Fișa 1 sau proiectarea lor folosind un videoproiector


Instrucțiuni: 

1. Grupului îi sunt prezentate informațiile din Fișa 1. 

2. Apoi li se prezintă situația următoare:
Urmează o excursie cu clasa pentru mai multe zile în afara localității. Nu știi dacă părinții tăi vor fi de acord să te lase pentru că în același sfârșit de săptămână ar trebui să plecați în vizită la bunici. Tu îți dorești foarte mult să mergi pentru căe este ultima excursi la care mai poți participa cu colegii tăi. 
3. Formulați câte o solicitare adresată părinților ca să vă lase în excursie pentru fiecare dintre cele 3 tipuri de solicitări. 
 

Observație: Această metodă poate fi folosită împreună cu metoda ”Cum răspundem unei solicitări
 

Fișa 1.

Tipuri de situații posibile și tipuri de solicitări (vezi imagine anexată)

Cele patru elemente componente ale unei solicitări  (vezi imagine anexată)

Structura celor trei tipuri de solicitări 
Solicitări în caz de non-conflict 
1. Exprimarea nevoii personale prin cerințe comportamentale directe; 
2. Exprimarea consecințelor 
Solicitări în caz de conflict
1. Exprimarea nevoii personale prin cerințe comportamentale directe; 
2. Exprimarea consecințelor; 
3. Exprimarea empatică a nevoilor celuilalt 
Solicitări în caz de conflict + schimbarea comportamentului
1. Exprimarea nevoii personale prin cerințe comportamentale directe; 
2. Exprimarea consecințelor; 
3. Exprimarea empatică a nevoilor celuilalt; 
4. Feedback 

Structura frazei pentru cele 3 tipuri de solicitări (vezi imagine anexată)
   
Sursa:  Curs Psihologie Organizațională, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca.