Ascultarea activă

COLEGIUL NATIONAL "GRIGORE MOISIL" ONESTI , Onești
0

Exercitii de ascultare activă

Alegeti-va un partener. Plasati-va unul în fata celuilalt asezati sau în picioare. Priviti-va în ochi! 


1° Povestiti o amintire din copilarie

    Primul povesteste în 30 de secunde (celalalt care asculta, cronometreaza) o întâmplare oarecare din copilarie. 
    Dupa 30 de secunde celalalt zice: "tu îmi spui ca"… si povesteste ce a auzit. Când a terminat, primul raspunde la întrebarea urmatoare: "Celalalt m-a auzit bine? " Da, nu, partial, si, în acest ultim caz, primul repeta mesajul sau pâna când al doilea poate sa-l redea întocmai. 
    În acest prim exercitiu, numai cel care vorbeste are o reprezentare a ceea ce zice, celalalt nu este prezent în aceasta amintire din copilarie. 
    Faceti exercitiul si în sens invers! 


2° Cum percep eu grupul din care facem parte?

     Cel care vorbeste povesteste, în 30 de secunde, cum gaseste el grupul sau trainingul unde cei doi sunt prezenti fara a vorbi despre celalalt. Celalalt spune: "Îmi spui ca…". Si primul îi spune daca se simte bine ascultat si înteles. La nevoie, el repeta pâna în momentul în care se simte bine ascultat si înteles.. 
    Aici, cei doi parteneri au o experienta comuna a aceluiasi teritoriu (grup, training) si, când celalalt repeta, el poate amesteca harta/ reprezentarea sa despre acelasi grup cu harta/ reprezentarea celuilalt si sa faca astfel comunicarea mai dificila. 


3° Cum este relatia noastra?

     Primul spune în 30 de secunde cum gaseste el relatia cu celalalt. Al doilea repeta pâna când primul este multumit. 
    Aici cei doi sunt în întregime în acelasi teritoriu, dar fiecare are o harta/ reprezentare diferita despre acelasi teritoriu. Riscul de a amesteca harta/ reprezentarea sa cu a celuilalt si deci de a distorsiona mesajul este mai mare. („Harta nu este teritoriul” este un principiu din programarea neurolingvistica - NLP) 
    Faceti acelasi exercitiu în sens invers! 
În aceste trei exercitii de ascultare, putem adesea constata ca, cu cât suntem mai apropiati, cu atât mai putin îl ascultam pe celalalt, pentru ca amestecam povestea noastra cu povestea celuilalt. Aceasta este o punere în evidenta foarte concreta a dificultatii de a ne întelege când suntem în aceeasi situaţie, în aceleasi conflicte comune.

Debriefing: 

Participanţii se reaşează în cerc, dar perechile nu se despart. 
- Cum a fost comunicarea? 
- Cum te-ai simţit când ai povestit?  
- Cum te-ai simţit când ai ascultat? 
- Te-ai simtit ascultat si inteles? 
- Ti-a fost usor sau greu sa te faci ascultat si inteles? 


Procesarea invatarii

- Ce înseamnă să asculăm activ? 
- Ce presupune ascultarea activă? 
- In ce registre comunicam pentru a asculta activ? etc. 
Scurt input teoretic: Trainerul/ facilitatorul explica prin exemple concrete ce inseamna sa identifici corect registrul in care comunica o persoana (realist, imaginar, simbolic) pentru ca aceasta sa se simta ascultata si inteleasa. 


Evaluare:

Fiecare participant raspunde pe un post-it pe care-l lipeste apoi pe flipchart la urmatoarele 3 intrebari:  
- Ce am învăţat nou despre temă? 
- Ce am învăţat despre mine? 
- Ce am învăţat despre grup? 
 


Sursa: Exerciţiile sunt traduse din limba francezǎ şi adaptate dupǎǎ exerciţiile din cǎrţile dr. André Moreau. Pentru mai multe exerciţii cu impact terapeutic, vezi cǎrţile Autocunoaştere şi autoterapie asistatǎǎǎ, Psihoterapie. Metode şi tehnici şi Dragoste şi sexualitate, ed. Trei, Bucureşti