Cunoașterea celorlalți - exercițiu radical de empatie

Această metodă are ca scop înțelegerea conceptului de empatie și modalitatea în care aceasta ne influențează viața de zi cu zi și dezvoltarea noastră ca și ființe umane.


Obiective:

Înțelegerea conceptului de empatie
Identificarea empatiei față de celelalte persoane 
Comunicarea empatiei față de celelalte persoane 


Grup țintă:

clasele IX-XII 


Timp: 

50 de minute


Resurse:

Videoproiector
 

Instrucțiuni: 

1. După prezentarea bazei teoretice cuprinsă în Fișa 1 de mai jos, grupului îi este prezentat video-ul A radical experiment in empathy.
Descrierea filmului: Sociologul Sam Richards face o provocare extraordinară conducându-i pas cu pas pe auditorii prin procesul de gândire: pot ei să înțeleagă — nu să aprobe, dar să înțeleagă — motivațiile unui rebel irakian? Și prin extensie, poate oare cineva să înțeleagă cu adevărat și să empatizeze cu un altul? 
2. Participanții sunt împărțiți în două grupuri: unul care a putut empatiza și celălalt care nu a putut. (dacă sunt mai multe persoane într-un anumit grup acesta poate fi împărțit și el în două grupe mai mici) 
3. Ambele grupuri au 10 minute să discute între ei și să formuleze o explicație asupra emoțiilor și capacitații lor de empatie sau lipsa acesteia față de situația prezentată. 
4. Fiecare grup își prezintă explicația și poate accepta pană la 3 întrebări din partea celuilalt grup. 
 
Atenție! Moderatorului discuției trebuie să gestioneze eficient grupurile și să mențină discuția pe empatie, înțelegerea acțiunilor umane la nivel global, emoții și să evite divagațiile din spectrul politic și religios! 

 

Observații: 

Exercițiul propus de noi pune participantul într-o perspectivă inedită a termenului de empatie. Altfel spus, empatia se poate operaționaliza prin simpla înțelegere a acțiunii și faptelor oamenilor (odată cu schimbarea perspectivei de observare a lucrurilor), fără a și aproba sau admite respectivele acțiuni.
Apreciem discursul lui Sam Richards ca fiind unul edificator pentru situația actuală și realitățile sociale, economice și politice la nivel mondial. Termene precum accesul inegal la resursele planetei și echitate/inechitate socială sunt concepte cheie abordate și în cadrul altor metode și activități Prof21.
Educația pentru dezvoltarea durabilă incită la o gândire divergentă de tip ”out of the box”, gândire pe care cu toții suntem datori să o oferim copiilor noștri în contextul lumii actuale. 
 

Fișa 1. 
 
Cunoașterea celorlalți este fundamentală pentru comunicare și rezolvarea de probleme, iar înțelegerea gândurilor, sentimentelor și comportamentelor celorlalți se referă la conceptul de empatie. 
Empatia implică pătrunderea în lumea interioară a celuilalt, în lumea lui perceptuală fără a face judecăți. Aceasta nu trebuie confundată cu simpatia. (consultă imaginea din anexe)
Comunicarea empatiei 
Empatia trebuie să depășească simpla cunoaștere a gândurilor și sentimentelor celuilalt.
Este esențial ca cel care empatizează să își comunice înțelegerea empatică.
Comunicarea empatiei se face pe două căi: verbal și non-verbal.
 
Surse de informații care transmit empatie 

A. Comportamentul
Apropiere pozitivă
Apropiere negativă
Evitare
Retragere

B. Situație 
Cine este prezent la locul acțiunii?
Ce activități au loc?
În ce moment se întâmplă?
Unde are loc acțiunea?
 
Cum să ajungi la un comportament empatic? (consultă imaginea din anexe)

1. Observând informațiile verbale adiționale
          a) Întrebând direct: “ Ce dorești?”, “Care sunt așteptările tale?”, “Cum te simți?”
          b) Metode indirecte de a obține informații

2. Informații anterioare legate de acea persoană

3. Experiență împărtășită:
“Ce aș vrea eu dacă aș fi în această situație?”; “Ce așteptări aș avea eu?”; “ Ce aș simți eu dacă aș fi în locul lui?”

4. Observarea comportamentului non-verbal
Limbajul corpului
Limbajul para verbal
Comportamente bazale: ezitant, apropiere pozitivă, apropiere negativă, retragere.
 
Când se folosește comportamentul empatic?
Când vrei să arăți că asculți activ și ești îngrijorat de cealaltă persoană
Când dorești să reduci riscul de a intra în conflict (ex. “înmuierea unei cereri”; “refuzarea unei rugăminți).
 
Exemple de afirmații empatice:
”Mi se pare că îți doreai cu adevărat acest job.” - dorințele și așteptările celuilalt
”Trebuie să fii foarte trist” - sentimentele celuilalt
”Se pare că îți doreai cu adevărat acest job și ești trist că nu l-ai obținut.” - dorințele, așteptările și sentimentele celuilalt
 
Exemple de afirmații non-empatice
”Sunt dezamăgit că nu ai obținut acest job.”
”Îmi pare rău că nu ai obținut acest job. ”
”A fost foarte nedrept să nu obții jobul. ”
”Nu fii trist, vei obține un alt job. ”
”De ce nu suni la companie să vezi dacă nu au alte joburi disponibile. ”
 
Sursa:
Curs Psihologie Organizațională, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca.
www.ted.com