Ţesatura vieţii

Asociaţia REPER21 , Municipiul București
0

Scop

Conştientizarea interdependenţei speciiilor de plante și de animale din interiorul unui ecosistem 
Conştietizarea impactului activităţilor umane asupra vieţuitoarelor
Dezvoltarea respectului faţă de valoarea intrinsecă a vieţii.

Resurse necesare 
- O foarfecă, un ghem de sfoară sau lână rezistentă 
- O sală spaţioasă care să permită aşezarea scaunelor în cerc. Activitatea se poate desfăşura şi în aer liber.

Timp
30 min

Mărimea grupului
10+

Grup ţintă
V - XII

Instrucțiuni 
Această activitate e structurată pe 2 etape: construirea ţesăturii vieţii şi distrugerea ei. 
Partea I 
1. Elevii se așează în cerc. 
2. Explică-le că vor construi un model al ţesăturii vieţii, având ca instrument de lucru o sfoară. 
3. Tu începi. Ţine ghemul într-o mână şi numeşte o plantă, de exemplu varză. 
4. Ţine capătul sforii şi aruncă mingea la o persoană din cerc. Aceasta o va prinde. Acum este o linie dreaptă între voi doi. 
5. Această persoană trebuie să numească un animal ce mănâncă varză, de exemplu, o omidă. Elevul va continua să ţină sfoara în mână, însă va arunca ghemul acesteia altei persoane din cerc. 
6. A treia persoană trebuie să se gândească şi ea la un animal ce mănâncă omizi, precum o pasăre sau, dacă cunosc una, ar putea numi o specie de pasăre, precum mierla. Acesta la rândul său aruncă ghemul la a patra persoană. 
7. Jocul continuă astfel încât mingea să treacă pe la toţi elevii din cerc, pe modelul relaţiilor de hrănire dintre vieţuitoarele enumerate. La finalul acestei prime etape se va forma o împletitură ce reprezintă ţesătura vieţii.  
Partea II 
1. Ia foarfeca şi cere-le elevilor să dea exemple specifice de activităţi care dăunează ţesăturii vieţii (ecosistemelor), cum ar fi folosirea îngrăşămintelor chimice în agricultură sau pescuirea excesivă a unor specii pe cale de dispariţie. 
2. Pentru fiecare exemplu vei tăia una dintre corzile ţesăturii. Fiecare participant va contribui cu câte un exemplu, ordinea în care elevii vor vorbi poate fi aleatorie. 

Chestionare şi evaluare 
    Începe prin a întreba oamenii cum se simt în legătură cu faptul că ţesătura a fost distrusă, apoi continuă prin a discuta despre problemele implicate şi despre ce trebuie făcut pentru a păstra sau a restabili echilibrul ecosistemelor. Exemple de întrebări adresate elevilor: 
1. Ce-ai simţit în timp ce priveai cum ţesătura este distrusă gradual? 
2. A fost uşor să numeşti animale şi plante din lanţuri trofice diferite?
3. Cui îi revine reponsabilitatea de a proteja lumea vie?
4. Având în vedere interdependenţa speciilor, cum este posibil să iei decizii asupra utilizării resurselor Pământului pe baza unor interese punctuale fără a ţine cont de daunele pe care le aduci altor
vietăţi? De exemplu, cum pot oamenii să ia decizii în ceea ce priveşte tăierea unei păduri pentru a putea exploata terenul pentru agricultură?
5. Articolul 1 al Pactului Internaţional cu privire la Drepturile Economice, Sociale şi Culturale afirmă că toate popoarele, pentru binele lor, pot dispune liber de bogăţiile şi resursele lor naturale. Asta înseamnă că au dreptul „să folosească mediul” într-un mod abuziv?
6. Imaginaţi-vă că o pădure din apropierea locului în care locuiţi este tăiată pentru a face loc unui cartier rezidenţial. Cum credeţi că ar fi afectată comunitatea voastră în urma defrisării? Ce le-ar lipsi oamenilor?
    Încheie cu o scurtă sesiune de brainstorming despre “poveşti“ de succes cu privire la restabilirea echilibrului de mediu. Clipul Cum transformă lupii râurile poate fi un material relevant pentru incheierea acestei activităţi.

Sfaturi pentru facilitatori 

Fiecare lanţ trofic ar trebui să ilustreze relaţii adevărate sau posibile. De exemplu, iarbă - oaie - om. Sau plancton - balenă. Sau plancton - hering - porc (care în alte zone ale lumii sunt hrăniţi deseori cu peşte) - om - tigru. Nu uita că atunci când un animal moare, bacteriile descompun corpul acestuia şi mineralele eliberate sunt preluate de alte plante verzi. Astfel ciclul vieţii începe din nou. Miliarde de astfel de cicluri se leagă între ele pentru a crea ţesătura vieţii. 

Încearcă să provoci elevii să se gândească la cât mai multe lanţuri trofice. S-ar putea să fie nevoie uneori să intervii având completări, precum: "mineralele sunt luate de mare şi sunt folosite de fitoplancton". Sau să faci trecerea de la un ecosistem marin la unul terestru să spui "pescăruşii ce au mâncat crabii au zburat spre continent ca să se hrănească din ferme unde ajung să moară". Dacă unui elev nu-i vine în minte o altă legătură, sugerează-i să ceară sugestii din partea colegilor săi. 

În partea a doua, când tai coarda, taie aleatoriu în locuri diferite din ţesătură. Primele tăieturi nu vor avea prea mare impact din cauza faptului că modul în care corzile se intersectează ţin încă ţesătura laolaltă. Cu toate acestea, cu cât faci mai multe tăieturi, ţesătura se va dezintegra gradual şi va rămâne în cele din urmă un morman de sfoară pe podea înconjurată de un cerc de elevi care vor tine în mână câte o bucată de sfoară mică şi nefolositoare. 

În partea a doua a activităţii vei fi nevoit să fii pregătit pentru nişte răspunsuri controversate la întrebarea "Ce dăunează ţesăturii?". Unii elevi, de exemplu, vegetarienii, s-ar putea să spună că oamenii mâncând carne dăunează ţesăturii. Ar trebui să accepţi punctul de vedere şi să ceri celorlalţi participanţi opinia. Dar evită să intri într-o dezbatere lungă în această etapă, termină jocul mai întâi şi apoi la final vei reveni la sesiunea de concluzii şi discuţii. Concentrează-te asupra scopului activităţii, acela de a conştientiza efectul activităţii umane asupra mediului. 

Ţesătura distrusă este o imagine foarte puternică. Este, deci, esenţial să laşi timp pentru un scurt brainstorming sau o discuţie despre demersurile care sunt făcute actualmente pentru a proteja mediul. Ar trebui de asemenea să aduci exemple de măsuri ce pot fi luate, inclusiv de acţiuni pe care ei înşişi le pot întreprinde. Situaţia globală este într-adevăr deprimantă, dar e important ca oamenii să nu se simtă neputincioşi în faţa acestor provocări. 
 


Material adaptat şi tradus de REPER21