Video: Waste Land

Asociaţia REPER21 , Municipiul București
0

Descriere

Puterea artei pentru a transforma societatea, legatura dintre demnitatea umana, drepturile omului si mediul inconjurator sunt subiectele centrale care pot fi dezbatute cu elevii ca urmare a vizionarii acestui film. 

 Fimul „Waste Land”, in regia lui Lucy Walker (2010) a facut inconjurul lumii, castigand pana acum peste 30 de premii importante, printre care Premiul pentru Cel Mai Bun Documentar la Festivalul International de Film de la Sundance. 

In jurul celei mai mari gropi de gunoi din lume, Jardim Gramacho, situata la periferia orasului Rio de Janeiro, un artist fotograf originar din Brazilia, Vik Muniz, si o echipa de filmare pornesc aventura unui proiect menit sa schimbe viata unui mic grup de „catadores” – culegatori de materiale reciclabile – , folosind chiar materialele din care acestia isi castiga existenta. 
In cadrul sectiunii Instructiuni veti gasi o serie de intrebari menite sa va ajute in moderarea unor discutii cu elevii.  
NB! Filmul nu este disponibil online in format subtitrat. Recomandam proiectia filmului de catre profesorul de lb. engleza sau de un alt profesor, care este utilizator la nivel avansat al acestei limbi.

Obiective de învăţare 
Pe parcursul sau/şi la finalul lecţiei, elevii: 
   - vor conştientiza puterea transformativă a artei şi o vor percepe ca instrument de schimbare socială. 
   -  îşi vor dezvolta empatia şi solidaritatea faţă de culegătorii de deşeuri în special şi faţă de alte categorii defavorizate în general.
   - vor conştientiza impactul social şi de mediu al depozitelor neconforme de deşeuri.
   - isi vor dezvolta simţul civic cu privire la responsabilităţile individuale şi colective vizavi de managementul deseurilor.

Resurse necesare 
- Video-proiector 
- Ecran de proiecţie
- Boxe

Timp
2-3 ore, in functie de amploarea discutiilor 

Grup ţintă
VII-XII 

Instrucţiuni 
Aceasta proiectie e structurate pe 3 etape: vizionarea trailerului pentru o scurta introducere in tematica filmului, vizionarea filmului şi iniţierea unei dezbateri pe tema acestuia. 
1. Activitate introductiva: vizionarea trailerului.
Scopul acestei etape e de a face o scurta introducere in tematica filmului si de a-i pregati pe elevi pentru vizionarea acestuia. 
          - Proiecteaza clipul de mai jos:
          - Imparte elevii in 4-5 echipe si roaga-i sa identifice temele principale abordate in acest clip (demnitatea umana, groapa de gunoi, arta) 
          - Folosind aplicatia Google Earth, arata-le elevilor depozitul de deseuri din Rio de Janeiro, acesta fiind cel mai mare din lume. Analizati vecinatatile gropii de gunoi si discutati ce probleme si conflicte sociale poate genera acest spatiu si utilizarea lui. 
 2. Proiectia filmului (90 min) 
Video 2:
3. După încheierea filmului, iniţiază o dezbatere pe tema acestuia. 
          Exemple de intrebari adresate elevilor:
                 - Ce probleme globale sunt abordate in acest film? 
                 - Cum trateaza filmul subiecte precum: libertatea, egalitatea, deminitatea umana si drepturile si responsabilitatile individuale si colective? 
                 - Ce legaturi gasiti intre aceasta poveste si viata voastra sau a comunitatii voastre? 
                 - A cui poveste este spusa in acest documentar? Dar a cui poveste ramane nespusa?        
                 - Care sunt cele mai frecvente legaturi pe care le observati intre oamenii din acest film? Care sunt provocarile pe care le intampina in exprimarea propriei identitati? 
                 - Ce schimbari experimenteaza oamenii din film? Care sunt consecintele acestor shimbari asupra vietii lor? 
                 - Ce a declansat aceste schimbari in viata lor?  
                 - Cum e distribuita puterea in aceasta societate? Care sunt efectele acestei distributii a puterii asupra libertatii si buna-starii populatiei? 
                 - Ce legaturi identificati intre obiceiurile noastre de consum si impactul social si de mediu pe care propriul stil de viata?  
                 - Cum puteti descrie impactul practicilor artistice asupra mediului?  
                 - Ce legaturi identificati intre lucrarile de arta din film si contextul cultural, social, politic, etc? 
                 - Analizati importanta socio-economica a artelor si impactul acestora supra comunitatii. Ce va transmite experienta acestui film? 
                 - Analizati factorii sociali, politici, economici care contribuie la cresterea discrepantelor economice in lume. 
                - Cum puteti descrie sentimentele pe care filmul vi le trezeste?  
                - Unde credeti ca veti folosi/ aplica cele invatate din acest film? 
                - Ce veti schimba ca urmare a vizionarii acestui film? 
 


Bibliografie :