Autocunoașterea sau cine sunt eu?

Conceptul de autocunoaștere se referă la procesul de explorare și structurare a propriilor caracteristici (de exemplu: abilități, emoții, motivații, atitudini, credințe, mecanisme de apărare si adaptare, etc.) în urma căruia rezultă imaginea de sine a persoanei. Funcționarea eficientă în mediul socio-profesional contemporan este facilitată de capacitatea de autocunoaștere și autoreglare eficientă a persoanei.
Cunoașterea de sine se dezvoltă o data cu vârsta și cu experiențele prin care trecem. Pe măsura ce o persoană avansează în etate, dobândește o capacitate mai mare de autoreflexie. Totuși, niciodată nu vom putea spune că ne cunoaștem pe noi înșine în totalitate; cunoașterea de sine nu este un proces care se încheie odată cu adolescența sau cu tinerețea. Puși în fața unor obstacole, a unor provocări, vom găsi de multe ori resurse de care poate nu eram conștienți până în acele momente.
 

Obiective: 

Explorarea și structurarea propriilor caracteristici ;
Identificarea calităților personale ;
Identificarea unor aspecte pe care persoana dorește să le schimbe ;
Dezvoltarea cunoașterii de sine ;


Grup țintă: 

clasele V-VIII;


Timp 

50 de minute ;


Resurse: 

Foi și creioane ;


Exercițiul nr. 1 - Harta inimii. Instrucțiuni

timp 12 minute

1. Desenează o inimă și împarte-o în 4 cadrane. Fiecare cadran va fi completat după cum urmează:
Scrie trei calități ale persoanelor tale preferate.
Scrie trei lucruri din viața ta pe care ți-ar plăcea să le schimbi.
Scrie trei lucruri pe care le faci bine.
Scrie trei cuvinte care ți-ar plăcea să fie spuse despre tine.
2. Apoi se formează grupuri de lucru de 4-5 persoane și se discută conținutul fișelor cu inima fiecăruia.


Exercițiul nr. 2 - Tortul realizărilor personale. Instrucțiuni

timp 12 minute

1. Fiecare participant al grupului desenează un tort cu un număr de lumânări egal cu vârsta sa. Pentru fiecare lumânare va nota achizițiile sau realizările din acel an de viață.
Își prezintă fiecare tortul grupului, iar la final au loc discuții cu feed-back și identificări legate de realizările personale în raport cu ale celorlalți.

Exercițiul nr. 3 - Roluri personale. Instrucțiuni

timp 12 minute: 

Fiecare persoană își notează pe o fișă toate rolurile pe care le are (de elev, fiu/fiică, nepot/nepoată, prieten/ă, etc.).
În dreptul fiecărui rol va trebui să identifice calitățile personale în raport cu acel rol (ex: ca prieten sunt devotat, de încredere).
Discută în cadrul grupului, căutând să se obțină cât mai multe exemple care definesc respectivele calități.
 

Evaluare:

La final participanții vor răspunde la întrebări precum:
   – Ce ați învățat despre voi înșivă?
   – V-a surprins vreun răspuns de pe vreun formular?
   – Ați descoperit ceva nou despre cei din grupul vostru?


Sursa:
Consiliere și orientare, Gabriela Lemeni; Mircea Miclea - Cluj-Napoca, 2004
www.adolescenteen.ro