Ultimatumul

, Municipiul București
0

Tip de activitate:

curriculară (Aria curriculară Om şi societate) ;


Grup țintă:

elevi din clasa a VII-a, vârsta 12-13 ani

Obiective:

· să identifice avantajele cooperării;
· să recunoască limitele unei situaţii de competiţie;
· să genereze strategii optime de alocare de resurse.

Resurse:

· Umane: profesor
· De timp: 1 oră

Desfăşurarea activităţii:

1. Spunem elevilor următoarea poveste:
”La o competiţie sportivă, desfăşurată în perechi (ştafetă), echipa câştigătoare a obţinut un total de 10 puncte. Acestea trebuie împărţite între cei doi coechipieri. Nu putem stabili cu certitudine aportul fiecărui membru al echipei la rezultatul final. De aceea îi lăsăm pe ei să-şi împartă punctele.”

2. Grupăm elevii în perechi şi le explicăm regulile jocului. Un jucător este Propunătorul, iar celălalt este Respondentul. Propunătorul are sarcina de a propune alocarea sau împărţirea unui număr de 10 recompense între el şi Respondent. Folosim numai numere întregi, nu şi zecimale. Propunătorul va propune un număr (întreg) de recompense pentru el însuşi, iar diferenţa până la 10 va merge la Respondent. Respondentul are sarcina de a accepta sau de a respinge propunerea Propunătorului. În cazul în care o acceptă, fiecare dintre cei doi va primi numărul de recompense propuse; în cazul în care o respinge, nici unul, nici celălalt nu va primi nimic.

3. Jumătate dintre elevi vor fi Propunători, iar jumătate Respondenţi. Propunătorii vor alege, în mod aleator, câte un Respondent.

4. Jucăm patru runde. În fiecare rundă schimbăm partenerii de joc. După primele două runde, schimbăm rolurile: Propunătorii devin Respondenţi şi invers, Respondenţii devin Propunători. Apoi, mai jucăm încă două runde şi, din nou, alegem parteneri noi.

5. După fiecare rundă, numărul notăm pe o foaie de hârtie numărul recompenselor câştigate, iar la final calculăm totalul lor pentru fiecare elev în parte.

6. Discutăm cu elevii că cea mai bună strategie într-o situaţie de interese opuse este cea de tipul „câştig-câştigi”.
 

Rezultat:

· numărul de strategii de tipul „câştig-câştigi” aplicate;
· runda de la care elevii şi-au data seama că este mai eficientă aplicarea strategiei de tipul ”câştig – câştigi”;

Evaluare:

Cerem elevilor să descrie situaţii din viaţa de elev în care au avut de câştigat dacă au cooperat cu colegii în loc să concureze. De asemenea, le solicităm să exemplifice situaţii în care au avut de pierdut datorită faptului că şi-au tratat colegii ca pe un competitor.