Scenariu 2050. Energie şi apă

Asociaţia REPER21 , Municipiul București
0

Scop

Scopul acestei activităţi este de a provoca elevii să exploreze, să dezbată şi să discute un scenariu optimist pentru un viitor cu energie sustenabilă şi utilizare responsabilă a resurselor de apă. 


Obiective
- Îmbunătăţirea cunoştinţelor elevilor cu privire la posibilităţile de exploatare a energiilor regenerabile şi de economisire a resurselor de apă 
- Creşterea gradului de empatie al elevilor de azi faţă de generaţiile viitoare
- Conştientizarea importanţei şi impactului acţiunilor generaţiilor de azi asupra calităţii vieţii a generaţiilor viitoare. 
 
Resurse necesare 
- Copii xerox ale scenariului din documentul anexat (Scenariu Grafic- Apa si energie) şi ale poveştii pentru toţi elevii & câte o coală albă de hârtie pentru fiecare elev 

Timp
minim 50 min

Mărimea grupului
minim 6 elevi

Grup ţintă
VIII-XII

Instrucțiuni
Lecţia este structurată pe 2 etape: 
         1. Activitatea centrată pe scenariul grafic atașat 
         2. Activitarea centrată pe povestea atașată 
Fiecare elev va avea nevoie de o copie a scenariului şi întrebările aferente. 
  1. Activitatea centrată pe scenariul grafic 
Informează clasa asupra scopului şi utilităţii acestui scenariu şi prezintă cele 5 întrebări la care trebuie să se răspundă. 
Elevii lucrează în grupuri mici. 
Mai întâi, notează individual propriile lor răspunsuri la întrebările de mai jos şi apoi colaborează ca să creeze răspunsuri combinate pe grupuri mici. 
Grupurile îşi împărtăşesc pe rând răspunsurile cu restul clasei. 
Întrebările scenariului 
Priveşte cu atenţie scenariul despre cum ar arăta un viitor în care energia sustenabilă este exploatată în detrimentul celei convenţionale. Imaginează-ţi că vizitezi acest viitor cu un grup de prieteni pentru a colecta informaţii despre el. Poţi privi în jur să vezi ce lucruri sunt diferite şi să asculţi ce spun oamenii despre viaţa în acest viitor posibil. 
                     I. Care sunt primele 3 lucruri pe care le observi în acest viitor posibil? 
                     II. În ce fel este viaţa diferită de cea din prezent? 
                     III. Ce fac şi spun oamenii diferit? 
                     IV. Care sunt avantajele de a trăi în acest viitor posibil? 
                      V. Ce întrebări ai despre viața din acest viitor posibil? 
 2. Activitatea centrata pe poveste 
Scopul acestei etape a activităţii este de a folosi povestea ca stimul pentru discuţie şi dezbatere. Copii xerox ale poveştii sunt necesare fiecărui elev. 
Povestea poate fi citită de profesor întregii clase, de cineva din grupurile mici sau individual. 
Discuţia apare în urma găsirii unor răspunsuri la cele 3 întrebări de mai jos. Elevii îşi scriu mai întâi răspunsurile şi le împărtăşesc apoi grupului lor de lucru. 
Un purtător de cuvânt pentru fiecare grup rezumă răspunsurile pentru toată clasa. Profesorul trebuie să accentueze natura pozitivă a unor astfel de schimbări având în vedere dilemele din prezent şi beneficiile ce le-ar aduce copiilor în viitor. 
Întrebări pe poveste: 
       1. Ce sentimente aveai când ascultai povestea? 
       2. Ce nelămuriri ai avut în timpul poveştii? 
       3. Ce fel de poveste ai spune propriilor copii? 

Anexa 1.
Scenariu Grafic- Apa si energie 

Anexa 2. 
Cum s-au schimbat lucrurile? Scrisoare din viitor 
Mă aştept să credeţi că vieţile noastre sunt foarte diferite de viețile voastre de la începutul secolului al XXI-lea.Desigur, pentru noi totul este perfect normal. Doar părinţii şi bunicii noştri îşi mai amintesc cum era pe vremuri. Am auzit că aţi fost foarte egoişti pe-atunci cu consumul energiei,aţi irosit-o şi nu găseaţi niciun motiv pentru a vă schimba. Ne bucurăm că totuşi aţi ales să vă schimbaţi pentru că noi suntem cei ce au beneficiat în urma acestei schimbări. 
La început au fost câţiva oameni vizionari care au realizatcă lucrurile trebuiau să funcţioneze diferit pentru binele umanităţii. Au observat că multă energie şi apă erau irosite şi că folosirea mai eficientă a acestor resurse ar costa mai puţin şi ar ajuta, de asemenea, la protejarea planetei. Şi odată ce oamenii au realizat că folosirea combustibililor fosili precum cărbunii, petrolul şi gazul contribuiau la intensificarea încălzirii globale şi a schimbărilor climatice, şi-au pus următoarea întrebare: Ce alte surse mai sigure de energie sunt disponibile? Atunci au început să caute soluţiile în natură şi să realizeze că apa, vântul şi soarele furnizau mai multă energie decât am putea vreodată folosi. Oamenii de ştiinţă ştiau că razele soarelui, fluxul şi refluxul , vântul şi valurile puteau fi folosite la creearea unei energii curate. 
În timp, guvernele şi cei din mediul de afaceri au început să realizeze că utilizarea energiilor regenerabile e cea mai bună alegere pentru un viitor sustenabil. Casele oamenilor au început să fie dotate cu panouri solare pe acoperişuri, centrale eoliene au fost construite în locuri cu vânt, pe mare şi pe uscat, de asemenea şi valurile au fost folosite ca să creeze energie. Unii oameni, care nu înţelegeau nevoia de schimbare, se plângeau că centralele eoliene afectează peisajul. Dar ei nu vedeau pădurea de copaci, pentru că un lucru era cert: lucrurile nu puteau să continue în același fel. Simplii cetăţeni, instituţiile publice, şcolile puteau să aplice la consiliul local pentru fonduri pentru a-şi moderniza casele şi clădirile conform noilor standarde de mediu. Astfel oamenii au început să îmbunătăţească izolarea acoperişurilor şi zidurilor pentru a evita pierderile de căldură, să pună panouri solare pe acoperiş şi să folosească cuptoare care funcţionează prin arderea lemnului. Odată ce facturile de curent şi gaz ale oamenilor au început să scadă, tot mai mulţi au decis să adopte aceste schimbări. Unele locuinţe au generat chiar surplus de electricitate, pe care au avut posibilitatea să-l vândă înapoi Reţelei Naţionale. 
Oamenii au realizat că apa este o resursă vitală şi că nu ar trebui nicioadată irosită. Când apometrele au ajuns să fie de nelipsit în casele oamenilor, valoarea apei a fost mult mai apreciată. Nimeni nu mai lăsa robinetele pornite și nu mai folosea pentru gătit, spălat sau curăţat mai multă apă decât avea nevoie. Apa de la duş sau de la maşina de spălat era reciclată și folosită pentru toaletă. Ciuberele din grădină erau folosite pentru a colecta apa de ploaie de pe acoperiş. Aceste schimbări au fost de bun augur, întrucât seceta şi lipsa apei au început să devină din ce în ce mai frecvente din cauza schimbărilor climatice. 
Un alt lucru pe care oamenii l-au conștientizat a fost cantitatea foarte mare de apă necesară pentru creşterea recoltelor. De asemenea, a devenit evident faptul că nu avea sens să se folosească 3 litri de apă pentru a produce 1 litru de apă îmbuteliată! Am conştientizat că fiecare avem atât o "amprentă a apei", cât şi o "amprentă de carbon". Obiceiurile noastre de consum au impact și asupra altor oameni: dacă noi consumăm mai multă apă alți oameni, din alte părţi ale lumii, vor avea mai puţină sau deloc. Noi credem că modul nostru de a trăi e mult mai bun, voi nu? 

Material adaptat şi tradus de REPER21