Nevoi vs. Dorinţe

Asociaţia REPER21 , Municipiul București
0

Descriere

Având în vedere provocările de mediu, sociale şi economice ale societăţii contemporane, este imperios necesar ca elevii să înțeleagă diferența dintre nevoi și dorințe și modul în care acestea influențează propriile alegeri de consum. 

O nevoie reprezintă o necesitate sau un bun absolut necesar pentru a trăi, precum mâncarea, apa și adăpostul. O dorință e reprezentată de un bun care nu e util, dar este dorit sau de un lucru care doar creşte calitatea vieții. Exemplele includ radio-ul pentru mașină, CD-uri, o mașină sau haine de la un designer scump. Ceea ce o persoană definește ca fiind o nevoie, pentru o alta ar putea reprezenta doar o dorință, spre exemplu o persoană care utilizeaza bicicletă pentru transport și vede mașina ca fiind doar un moft.
În această lecție, elevii sunt provocaţi la un moment de reflecţie cu privire la însemnătatea unor bunuri şi activităţi în viaţa lor, aceştia trebuie să le încadreze la una din cele 2 categorii: nevoie sau o dorință. După această primă etapă, clasa compară răspunsurile pentru a arăta cum oamenii au diferite interpretări asupra nevoilor sau dorințelor și cum afectează acest lucru finanțele şi calitatea mediului în care trăim.


Obiective

Conştientizarea diferenței dintre nevoie și dorință. 
Înțelegerea modului prin care deciziile personale financiare şi comportamentele de consum sunt influențate de propria percepţie asupra unor nevoi și dorințe. 
- Dezvoltarea gândirii critice cu privire la propriile obiceiuri şi alegeri de consum.
- Dezvoltarea unei atitudini responsabile cu privire la propriile pofte şi dorinţe.


Resurse necesare
- Fișa de lucru Nevoi vs. Dorinţe 


Timp

50 de minute


Grup Ţintă

IX-XII


Instrucțiuni

1. Discută definițiile și diferențele dintre nevoie și dorință 
            a. Nevoie - ceva considerat o necesitate, articole esențialmente necesare vieții. 
            b. Dorință - ceva inutil, dar dorit, articole care cresc calitatea vieții. 
2. Împarte elevilor fișele de lucru Nevoi vs. Dorinţe pentru a le completa individual, cu scopul de a identifica dacă consideră lucrurile respective ca fiind simple nevoi sau dorinţe. 
3. După ce întreaga clasă a terminat de completat fișele, discută fiecare exemplu cu elevii prin prisma următoarei activităţi (* Notă pentru profesor: Sala poate fi pregătită înaintea orei pentru a evita întreruperea în mijlocul lecției.): 
             a. Împarte sala de clasă în două. Pune scaune pe fiecare parte și lasă o cale largă în mijlocul celor două părți. 
             b. Eitchetează o parte "dorințe" și cealaltă parte "nevoi". 
             c. Împarte elevii în jumătate și pune-i să se așeze pe scaunele din ambele părți ale sălii. 
             d. Explică activitatea elevilor: 
                                i. Un obiect va fi citat de pe fișa completată. O parte a sălii reprezintă dorințele, iar cealaltă parte nevoile. 
                               ii. Odată ce lucrul respectiv a fost menţionat, fiecare elev trebuie să aleagă dacă acesta reprezintă o nevoie sau o dorință. Ei își vor exprima opţiunea aşezându-se pe partea de sală aferentă alegerii lor. 
                              iii. Profesorul ar putea alege să le permită elevilor să rămână în mijlocul sălii dacă aceștia sunt indeciși sau nu au nicio preferință. 
           e. După ce elevii au ales care parte a sălii simt că e reprezentativă pentru fiecăre lucru/activitate, iniţiază o discuție și cere-le elevilor să explice de ce au ales să clasifice elementul drept nevoie sau dorință. 
                                i. Accentuează faptul că toți oamenii au interpretări diferite asupra nevoilor și dorințelor. 
                               ii. Câteva exemple, precum un vehicul, pot fi clasificate atât ca nevoie cât și ca dorință, bazându-se doar pe interpretarea unei persoane. 
           f. Pentru fiecare exemplu, întreabă elevii cum poate acest lucru să afecteze finanțele unei persoane ţinând cont de felul în care ei l-au clasificat, ca nevoie sau ca dorință. 
          g. În ultima fază a discuţiei, după ce intervenţiile cu privire la bugetul personal s-au încheiat, profesorul ridică problema impactului social şi de mediu a fiecărui bun în parte. 

Material adaptat şi tradus de REPER21