Povestea din bucătărie

Asociaţia REPER21 , Aiud
0

Descriere

"Povestea din bucătărie" este un atelier inovator prin care participanții explorează îmbinarea storytelling-ului cu gătitul creativ.
Este o metodă cu impact puternic asupra evoluției şi dinamicii unui grup, și vizează descătuşarea creativității, dezvoltarea personală, dezvoltarea comuniunii în grup învăţarea interculturală. În cadrul atelierului pot fi abordare o gamă largă de subiecte precum ciclul de viaţă al alimentelor, alimente locale, alimente importante, micii fermieri sau producătorii industriali de alimente, etc.
Mâncarea (gătitul) și poveştile sunt ingrediente de bază pentru crearea condițiilor optime unei relaţionări armonioase, fie că e despre o comuniune în cadrul orelor de curs, de o tabără de cercetași sau de o cină cu prietenii pe care pur și simplu vrei să o faci mai importantă. Probabil de aceea, pentru mulți oameni bucătăria este locul preferat din casă, unde poți găti, experimenta, combina diferite ingrediente, aducând căldură în casă prin culori, mirosuri şi "sunete de gătit". Dacă asta se întâmplă în timp ce vorbești și împărtășești cu alții este mult mai plăcut.
Ușurința cu care această metodă poate fi transferată, este un element important care permite definirea ei ca "unealtă de învățare".
În cele din urmă ce îi face pe oameni mai fericiți decât gătitul, luarea unei mese gustoase, o băutură plăcută, socializarea și împărtășirea poveștilor?
 

Obiective

Conştientizarea semnificaţiilor ascunse pe care unele ingrediente alimentare le au pentru fiecare persoană.
Dezvoltarea cunoştinţelor cu privire la poveştile (culturale, sociale, de mediu, economice) din spatele unor alimente.
Dezvoltarea creativităţii cu privire la combinarea invovativă a diferitor ingrediente.
Dezvoltarea comuniunii în cadrul unui grup.
 

Resurse necesare

Materiale: vase de gătit, ingredientele participanţilor şi o rezervă de alimente din partea facilitatorului (pentru un grup mic de 4 persoane, o să ai cumpărate 1 kg de paste, 500g de orez, 1 kg de pâine, câteva legume)
Spaţiale: o bucătărie sau o cantina din cadrul şcolii
Temporale: versiunea fără gătit: 50min / Versiunea care include gătitul propriu-zis 100 min 
Marimea grupului: min. 5, max. 25 persoane

Clasele: VI-XII

Instrucțiuni:

 Folosind mâncare și/sau ingrediente (adevărate sau doar metaforice), participanții vor fi stimulați să creeze povești, povești personale sau povești referitoare la un anumit subiect, și să le împărtășească grupului (această parte poate fi realizată și cu ajutorul scrisului sau desenatului). Participanții vor lucra pe 3 nivele diferite: personal, grupuri mici, plenar. Toate aceste nivele au drept cuvânt cheie "sharing-ul” (împărtăşirea, partajarea) .

Pasul 0: întâmpinarea participanților

Alocă câteva minute pentru a întâmpina corespunzător participanții, să faci o primă rundă de nume, să folosești o hartă, sau gândește-te la o cale utilă pentru a crea o atmosferă relaxantă și fără presiune.

Pasul 1: Dacă eram mâncare (încă este vorba despre întâmpinare și cunoașterea fiecăruia).

Fiecare participant se reprezintă printr-un ingredient, o aromă, o bucată de mâncare, o rețetă, un fel de mâncare; fiecare participant explică de ce acea mâncare îi reprezintă.                               

Pasul 2 - Ingredientul special (asta este partea unde folosindu-te de ingredientul special adresezi subiectul sesiunii tale de "Povestea din bucătărie")

Dacă vrei să lucrezi la nivel personal, pentru a crea atmosfera grupului, pentru a lucra pe stereotipuri, învăţare interculturală, cu câteva zile înainte de atelier, cere fiecărui participant să se gândească la un ingredient special (nu un meniu sau o rețetă), moment în care vei comunica grupului cuvântul/sintagma (incluziune, armonie, stereotipuri, poveste de mediu, sănătate, etc) .Și acest ingredient trebuie să reprezinte acum ceva special pentru persoană, trebuie să fie legat de o amintire, o anecdotă, o poveste, un eveniment special. Fiecare participant va pune ingredientul pe o față de masă, o bucată de material în mijlocul cercului.
                              

Pasul 3 - Formarea (aleatorie) a grupurilor

Conform numărului de participanți pe care îi ai (sugerat este să nu ai mai mult de 25 de persoane în astfel de sesiuni), formezi grupuri aleatorii de 4/5 persoane. Fiecare grup va avea 4/5 ingrediente care aparțin fiecărui membru, și deasemenea aceste ingrediente sunt aleatorii.

Pasul 4 - Împărtășirea poveștilor personale

Fiecare participant, în fiecare grup, împărtășește povestea "din spatele" ingredientului pe care el/ea l-a ales. Spunerea poveștilor și..ascultarea poveștilor..

Pasul 5 pentru versiunea fără gătit- crearea poveștilor colective și a rețetelor

Fiecare grup va creea povești comune, colective combinând poveștile personale și de asemenea creează o rețetă doar din ingredientele prezente în grup. Fiecare poveste colectivă poate fi prezentată în scris, desenată, jucată, etc.

Pasul 5 în versiune completă – gătitul propriu zis                            

Într-o "sesiune completă", care include şi gătitul, prepararea ingredientelor participanţilor, scopul este să ai la final prânzul sau cina pentru toată lumea.
Pe lângă crearea poveștii comune, participanții vor pregăti un fel de mâncare doar cu ingredientele aleatorii pe care le au în fiecare grup mic. În cazul în care ingredientele aduse de participanți nu sunt suficiente pentru a prepara prânzul/cina pentru toată lumea, tu ca facilitator ar trebui să ai un plan de rezervă. Dacă ai un grup mic de 4 persoane spre exemplu, o să ai cumpărate 1 kg de paste, 500g de orez, 1 kg de pâine, câteva legume (sau alte produse care pot creşte cantitatea de mâncare).
Numai după ce împarți în mod aleator participanții în grupuri mici, le vei spune că în cazul în care ei consideră că nu au suficientă mâncare, pot primi ingrediente suplimentare, dar pentru a primi mâncare în plus ei trebuie să se confrunte cu o mică provocare, și oricum ei nu vor ști în avans ce mâncare vor primi în plus..surpriză! Tu definești și scrii 4 mici provocări pe 4 bucăți de hârtie. Dacă grupul decide să accepte provocarea pentru a primi mâncarea bonus, ei aleg o hârtie numerotată, citesc provocarea și după ce o îndeplinesc, ei vor primi mâncarea numerotată care corespunde cu numărul provocării. Deci bonusul de alimente va fi de asemenea unul aleatoriu adăugat la ingredientele grupului.

Pasul 6 - împărtășirea poveștilor, a rețetelor, introducerea diferitelor feluri de mâncare + debriefingul şi evaluarea activităţii și...luarea mesei!!

Observaţii:
Dacă vrei să încerci versiunea completă, cea cu gătitul propriu-zis, trebuie să îți cunoşti din timp particpanții pentru că ei vor trebui să aducă ingredientele speciale reale, fiind conștienți dinainte de înțelesul "ingredientului special". În versiunea completă fiecare grup va pregăti o masă adevărată cu ingredientele aleatorii. În versiunea completă poveștile personale pot fi împărtășite plenar în timpul pasului 2. De aceea, pentru versiunea completă ai nevoie de destul de mult timp.
Pentru a adresa un subiect diferit trebuie doar să arondezi "ingredientul special" subiectului pe care vrei să te concentrezi. Dacă vrei să lucrezi la creativitate spre exemplu, le ceri participanților să aducă un ingredient care pentru ei reprezintă creativitatea, etc.
 „Povestea din bucătărie" este o metodă inspirată din abordarea "Arta Găzduirii", a cărui scop este să creeze ambianţa optimă pentru conversații valoroase. Este vorba despre "crearea celor mai bune condiții pentru a facilita" procesul de învățare a oamenilor. Este vorba despre crearea unui mediu sigur unde fiecare decide dacă și când simte să iasă din zona de comfort și să înfrunte o provocare.
 
Material adaptat şi tradus de REPER21