Există o distribuţie echitabilă?

Asociaţia REPER21 , Municipiul București
0

Scop

Ilustrarea inegalităţii distribuirii resurselor lumii  
Experimentarea stării de inegalitate de către elevi.


Resurse necesare

-20 de batoane de ciocolată sau 20 de mere 
-O sală spaţioasă care să permită aşezarea scaunelor în cerc. Activitatea se poate desfăşura şi în aer liber.

Timp

40 min 


Mărimea grupului

15 +

Grup ţintă

V - XII
 

Instrucțiuni

1. Marchează 6 zone în sala de clasă care să reprezinte următoarele zone geografice: Europa, America de Nord, America Centrală şi Sudică, Oceania şi Africa. 
2. Cere grupului de elevi să îşi imagineze că ei reprezintă populaţia lumii. Apoi trebuie să ghicească câţi oameni ar trebui să locuiască pe fiecare dintre aceste zone şi să se împartă corespunzător în zonele marcate de tine.
3. Când elevii au ajuns la un punct comun şi s-au aşezat într-un loc, arată-le adevărata repartizare a populaţiei pe regiuni şi ajută-i să se rearanjeze conform distribuţiei corespunzătoare a populaţiei pe glob.
            60% asiatici
            14% africani
            12% europeni
            8% americani de sud şi centrali
            5% americani de nord
            1% locuitori în Oceania
Într-o clasă de 20 de elevi, aceştia s-ar împărţi cu aproximaţie astfel:
12 asiatici, 3 africani, 2 europeni, 1 nord american, 2 americani centrali şi de sud. Explică-le faptul că doar 1% din populaţia lumii trăieşte în Oceania (Australia, Noua Zeelandă, etc.).
4. Arată-le 20 de batoane de ciocolată/mere şi explică-le că acestea reprezintă toate resursele alimentare ale lumii. Roagă fiecare grup să ghicească câte batoane ar trebui să dobândească regiunea lor. 
5. După ce fiecare grup şi-a exprimat părerea, împarte ciocolata astfel:
            Asiatici - 5 batoane
            Africani – 2.5 batoane
            Americani centrali/sudici – 2.5 batoane
            Europeni - 5 batoane
            Americani de nord - 5 batoane
 

Chestionare şi evaluare 

Sugestii de întrebări adresate elevilor: 
     · Sunteţi surprinşi de aceste aspecte? 
     · Ce părere aveţi despre cantitatea de mâncare cuvenită regiunii voastre?
     · Dacă batoanele s-ar împărţi egal, ar fi toată lumea mulţumită?
     · Cum consideraţi că ar fi etic să fie distribuite aceste resurse?
     · Ce am învăţat din această activitate?
 

Sfaturi pentru facilitatori

Pentru a veni în completarea datelor de mai sus, poți dezbate următoarele statistici cu elevii:
Dacă populaţia lumii ar fi redusă la un sătuc de 100 de localnici: 
* 12 ar trăi cu mai puţin de 2 dolari pe zi
* 27 ar fi fără adăpost
* 14 n-ar putea citi sau scrie
* 12 ar fi subnutriţi
* 15 n-ar avea acces la apă potabilă
* 34 nu ar avea acces la canalizare
* 18 n-ar avea electricitate
* 7 ar avea studii superioare
* 46 ar avea conexiune la internet.
 
Material adaptat şi tradus de REPER21