Jocul dulciurilor

Asociaţia REPER21 , Aiud
0
OBIECTIVE
Ilustrarea inegalităţii distribuirii resurselor lumii.
Experimentarea stării de inegalitate de către elevi.
Creşterea gradului de empatie faţă de cei săraci, faţă de popoarele mai sărace decât ţara de provenienţă a elevilor.

RESURSE NECESARE

Materiale:
            Un bol de bombone identice
            Numărul cartonașelor: câte un cartonaș printat pentru fiecare participant.
            Numărul bomboanelor: câte o bomboană pentru fiecare participant.
Temporale: Între 15 și 30 de minute
Marimea grupului: maxim 30 pers.
Clasele: IX-XII

INSTRUCȚIUNI

Toți jucătorii stau jos într-un cerc sau în jurul unei mese.
Bolul cu bomboane este plasat în centru. Jucătorii ar trebui să mănânce bomboanele de îndată ce le primesc, exceptând situaţia în care aceștia primesc alte indicații. Jucătorii trebuie să fie conștienți de faptul că există câte o bomboană în bol pentru fiecare participant.
Cartonașele sunt concepute în felul următor: 80% din jucători vor primi 20% din bomboane, în timp ce 20% dintre ei vor primi restul. Această distribuire e echivalentă, cu aproximaţie, cu distribuirea actuală a bogăției în lume.
Fiecare participant primeşte un cartonaş.
Atâta timp cât sistemul nu se va schimba, situația "jucătorilor ghinioniști" nu se va îmbunătății!

Distribuirea bomboanelor și a rolurilor:
20% dintre locuitorii planetei posedă 80% din bogăție.
80% dintre locuitorii planetei posedă 20% din bogăție.
20 de participanți: 20 de bomboane.
20% împart 16 bomboane și 80% împart 4 bomboane.
4 jucători împart 16 bomboane și 16 jucători împart 4 bomboane.
nr.1: 4 bomboane
nr.2: 4 bomboane
nr.3: 4 bomboane
nr.4: 4 bomboane
nr.5: 1 bomboană
nr.6: 1 bomboană
nr.7: 1 bomboană
nr.8: 1 bomboană
nr.9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20 : fără bomboane

Roluri:
1. Kevin, 28 de ani, designer american.
2. Jane, 54 de ani, coafeză australiancă.
3. Helmut, 44 de ani, cetățean german.
4. Yumi, 33 de ani, profesor japonez.
5. Baptiste, 45 de ani, om de afaceri senegalez.
6. Hussein, 60 de ani, director al unei companii de petrol din Qatar.
7. Aicha, 32 de ani, webmaster din Maroc la o firmă de traduceri.
8. Chen, 25 de ani, bancher chinez.
9. Siva, 28 de ani, muncitoare în Sri-Lankan pe o plantație de ceai.
10. Maria, 32 de ani, şomeră din Nicaragua.
11. Than, 49 de ani, fermier vietnamez.
12. Darsika, 16 ani, muncitoare indiană într-o fabrică de pantofi.
13. Mamadou, 18 ani, lucrător malaiez care a imigrat în Marea Britanie.
14. Esperanza, 22 de ani, vânzătoare braziliancă.
15. Dianto, 54 de ani, producător indonezian de ulei de palmier.
16. Ahmed, 68 de ani, muncitor algerian.
17. Pong, 34 de ani, producător tailandez de orez.
18. Aristide, 54 de ani, fermier haitian.
19. Igor, 45 de ani, șomer moldovean.
20. Fatima, 14 ani, elev pakistanez.
 
DISCUȚII

Ce simt
Fiecare jucător trebuie să aibă oportunitatea de a-și exprima sentimentele cu privire la joc:
- Cum te simți în legătură cu numărul de bomboane ce ți-a fost oferit?
- Care poate fi motivul care justifică cantitatea de bomboane oferite fiecărei persoane?
Ce cred
După exprimarea sentimentelor lor, jucătorii trebuie să conecteze jocul la situaţia reală.
- În ce țară a avut loc jocul? A fost jocul repezentativ pentru distribuirea bogăției în lume?
- Luând în considerare faptul că producția de avere crește exponențial de 50 de ani, dar discrepanța dintre săraci și bogați crește în acelaşi ritm, ce se poate face pentru a echilibra distribuția bogăției?
 
Material adaptat şi tradus de REPER21
Sursa: http://www.alimenterre.org/