Metoda cubului

Școlile Gimnaziale Scânteia,Bodești,Grajduri , Iași
0
CUBUL este o metoda prin care se poate dezvolta gandirea critica. Poate fi adaptata si folosita in activitati de dezvoltare a altor abilitati: de comunicare, cognitive, autocunoastere, gandire prospectiva,etc.

Aceasta metoda didactica are urmatoarele etape:

1. Elevii investigheaza o tema luata in discutie. Activitatea se poate realiza individual, in perechi sau in grup,elevii completand fetele cubului individual,apoi sunt organizati in grupuri sau diade,unde prezinta ce au notat.

2. Se solicita elevilor care au la dispozitie un cub din hartie sau carton sa noteze pe fiecare fata a cubului cateva cuvinte sau idei, conform instructiunilor date de catre cadrul didactic.

3. Fetele cubului pot sa cuprinda urmatoarele cuvinte:
· Descrie!
· Compara!
· Aplica!
· Argumenteaza pentru si impotriva!
· Analizeaza!
· Efectueaza!

Dar aceste cuvinte pot fi si altele in functie de ceea ce urmarim in activitate.

In cazul copiilor de ciclul primar, actiunile si operatiile solicitate sunt insotite de cerinte suplimentare cu caracter concret.

De exemplu, pentru fiecare fata a cubului, se poate veni cu urmatoarele intrebari suplimentare:

· Descrie! - Cum arata/ce se intampla/etc?
· Compara! - Cu cine/ce se aseamana?
· Aplica! - Cum poate fi folosit?La ce ajuta?
· Argumenteaza pentru si impotriva! - E bun sau rau? De ce e bun sau de ce e rau?
· Analizeaza! - Ce efect are asupra ta/asupra mediului/asupra celorlalti/etc?
· Efectueaza! - Cum procedezi ca sa pui in practica? Cum calculezi?Cum asociezi?etc.