Povestea iepurașului

Timp necesar: 20 minute

Loc de desfăşurare: sala de clasă

Materiale necesare: flipchart, markere

Desfășurare:

1. Profesorul le citeşte elevilor povestea intitulată Povestea iepuraşului.
Povestea iepuraşului

Iepurasul are de gatit 8 oua, dar nu are o tigaie in care sa le prajeasca. Sta el, se gandeste, si isi aduce aminte ca Ursul are o tigaie. Bucuros, pleaca spre barlogul ursului sa-i ceara tigaia cu imprumut! Mergand ... mergand, iepurasul se intreaba: daca ursul imi cere in schimbul tigaii 2 oua? Hm.... si isi raspunde: Asta e, ii dau lui doua oua mai raman eu cu 6 si asta e, mi-ajung sase! Merge el ce merge, si se intreaba din nou: Dar daca imi cere 4 oua? Asta nu-i bine deloc! Dar ce sa fac, ursul e singurul din padure care imi poate imprumuta tigaia! Apoi, asa e in afaceri, castigul se imparte jumate-jumate! Fie si asa, daca-mi cere 4 mai raman si eu cu 4 si imi ajung si patru pana la urma! Mai avea putin pana a ajunge la barlogul Ursului si-i mai veni o noua idee: Din ce-l cunosc eu pe urs, acesta va lua si pielea de pe mine, in plus, e si cam nesimtit, cred ca o sa-mi lase doar doua oua! Of... Doamne, si eu care aveam 8 oua! Sa raman doar cu doua oua? Delicata situatie, dar, asta e! Pana la urma decat sa mor de foame, ii dau lui 6 si eu sunt mai mic raman cu doua oua! Aceste oua o sa-mi tina de foame astazi! In sfarsit, Iepurasul ajunse in fata barlogului! Cazu din nou pe ganduri, era din ce in ce mai stresat, pentru ca in tot acest timp el s-a gandit sa-l impace si pe urs si pe el si a tras niste concluzii clare. Dar nu-si pusese o singura intrebare: Daca ursul imi cere toate ouale? Ce fac? Hm... Asta ar fi foarte Delicat! Se hotaraste si bate la usa ursului!

2. Se cere elevilor să spună predicţii referitoare la finalul poveştii, imaginându-şi cum a decurs dialogul dintre urs şi iepuraş. Predicţiile sunt notate pe foaia de flipchart. 

3. Se prezintă elevilor finalul poveştii:

Ursul iese cu un zambet larg si spune: Zi-mi Iepurasule, ce problema ai, cu ce te pot ajuta?
Iepurasul: Mai ursule, stii ceva? NU-MI TREBUIE TIGAIA TA! intoarce spatele si pleaca!

4. Morala
Etichetarea prietenilor, a colegilor sau a sefilor, fara macar sa le ascultam punctul de vedere, conduce la un esec ferm in comunicare!
Se desfăşoară apoi cu elevii următoarea dezbatere:
De cate ori ai fost iepurasul din poveste? Dar Ursul?

Ne este mai usor sa presupunem ca noi suntem o persoana decenta si rezonabila, iar celalalt este un Raufacator! Este mai comod sa credem asa, insa nu te mira ca ramai fara Tigaie, fara macar sa o ceri! Acesta este un mecanism de autoaparare la care apelam foarte des, din dorinta noastra de autoaparare a parerilor! Ne formam anumite pareri, prejudecati, care sunt doar produsul mintii noastre si nu incercam sa le clarificam din simplul motiv ca dorim sa credem ca noi suntem OK, celalalt Nu este OK, iar acest lucru il stim noi foarte bine, nu este nevoie de fapte care sa ne confirme acest lucru!

Ca sfat, cel mai nimerit ar fi sa-i acorzi o sansa si celuilalt! Prejudecatile sunt cele care iti blocheaza mintea si relatiile interumane! Gandeste-te o clipa, nu te costa nimic: Daca persoana pe care o ai in fata are cele mai bune intentii, daca este cumva o persoana decenta, rationala si rezonabila? De foarte multe ori se intampla sa fie! Acorda-i celuilalt premisa de nevinovatie! Este un pas mic si greu, dar un pas mare pentru relatia voastra!

Gandeste-te o clipa, daca ai fi fost tu ursul din povestioara, cum te-ai fi simtit?