Strategii pentru luarea deciziilor optime

COLEGIUL NATIONAL "GRIGORE MOISIL" ONESTI , Onești
0

Descriere

- Se formează grupuri de 3-4 participanți 
- Fiecare grup primește un set de cartonașe cu etapele implicate în luarea deciziilor
- Fiecare grup primește sarcina de a selecta și ordona cartonașele importante pentru luarea unei decizii bune. Setul conține și cartonașe care nu sunt relevante în procesul de luare a deciziilor
- Cartonașele ”false” sunt așezate în coloana din dreaptă. În coloana stângă cartonașele sunt ordonate corect.
- Când sarcina este finalizată, fiecare grup își prezintă concluziile printr-un reprezentant (raportor ales de grup)
- Pe o coală de flipchart sau pe o tablă se scriu se scriu pașii pentru luarea unei decizii eficiente și se comentează.


Obiective

Identificarea etapelor si abilitătilor cerute pentru luarea deciziilor optime 


Metoda
Lucru in grupuri mici


Materiale necesare

- cartonașe imprimate cu diferite etape din procesul de luare a deciziilor. Se decupează, se amestecă şi fiecare grup de lucru primeşte un set de cartonaşe. Click aici pentru a descarca cartonasele (vezi http://www.abilitatideviata.ro/upload/pag_pdf46.pdf). 


Descifrarea experienței

Acest exerciţiu oferă posibilitatea de a reflecta asupra procesului de luare a deciziilor şi asupra abilităţilor implicate.
Exerciţiu tradus şi adaptat după Shay&Nargaret McConnon „Making decisions”, Published by People First 2002

 

Input teoretic: Luarea deciziilor în 6 pași

  Acțiunile noastre au consecințe! Motiv suficient ca în procesul de dezvoltare personală, ca adulți, ori în calitate de părinți, educatori, formatori de abilități personale să acordăm atenție strategiilor de luare a deciziilor. Fie că e vorba de situații din viața cotidiană, fie că e vorba de decizii care ne pot afecta viața, starea de bine, ori calitatea relațiilor noastre, este important să reflectăm asupra stilului nostru decizional și să practicăm strategii eficiente de luarea deciziilor. 
Asta, dacă ne dorim să evităm situații de genul ”Dacă m-aș fi gândit înainte?”, ”De unde să știu?”,
”Dă-mi doamne mintea cea de pe urmă!” – ar trebui să fie o concluzie suficientă să ne determine să ne folosim de capacitatea gândirii umane de analiză și reflecție.

Putem alege:
- Fie să acționăm înainte de a ne gândi la consecințe și să reflectăm... ”pe urmă”, asumându-ne riscurile posibile.
- Fie să ne imaginăm înainte ce s-ar putea întâmpla ”pe urmă”, după orice model ni se pare mai potrivit și mai eficient.

Când dorim să formăm această abilitate la copii și tineri putem folosi ca bază teoretică modelul clasic de luarea deciziilor în 6 pași. Vă prezentăm o variantă adaptată după Shay&Nargaret McConnon „Making decisions”, Published by People First 2002

Pasul 1 :
Descrie situația și stabilește ce decizie ai de luat. Reflectează asupra situației și identifică decizia pe care e nevoie să o iei.

Pasul 2:
Informează-te. Adună cât mai multe informații, documentează-te, sfătuiește-te cu un prieten, consultă un specialist.

Pasul 3:
Clarifică ce e important pentru tine. O decizie bună vine în întâmpinarea nevoilor tale și te ajută să îți realizezi obiectivele.

Pasul 4:
Fă o listă cu soluții. Dacă ai acordat timp și atenție pentru pașii anteriori, acest pas va fi ușor de realizat. Acum știi ce vrei să faci, ai informațiile de care ai nevoie și ai stabilit lucrurile importante pentru tine.

Pasul 5:
Gândește-te la avantajele și dezavantajele fiecărei soluții identificate. Dacă dorești, poți implica și alte persoane în evaluarea alternativelor posibile. Acesta este un pas extrem de important, pentru că te ajută să ai o imagine asupra consecințelor deciziei tale.

Pasul 6:
Ia cea mai bună decizie! Dacă ai urmat toți pașii, vei lua o decizie bazată pe informații și filtrată prin procesul de reflecție personală.
Și, dacă am practicat suficient acest model, cât să devină o abilitate, îl putem îmbogăți cu....

Pasul 7:
Evaluarea rezultatelor obținute în urma aplicării deciziei noastre. A funcționat soluția noastră? Am întâmpinat dificultăți? Ce altceva puteam face mai bine?