Poti fi chibzuit

 
Sebeș, Alba
Belcești, Iași
Însurăței, Brăila

Scopul proiectului a constat în sensibilizarea elevilor de liceu în privinţa nevoii de gestionare corectă a propriilor venituri și a consumului responsabil de produse și servicii. Am început propunând elevilor de clasa a X-a să participe la un studiu pentru a obține informații despre modul în care reușesc să economisească bani pentru împlinirea dorințelor proprii. Intenția a fost ca elevii să descopere și să învețe despre cum să gestioneze corect prop [...] vezi tot la despre »

Abilități vizate: Abilități cognitive   Gândire critică   Gândire prospectivă  

Metode folosite: Atelierul  

Activitatea recentă

 

Nu mai exista înregistrări.

Scopul proiectului a constat în sensibilizarea elevilor de liceu în privinţa nevoii de gestionare corectă a propriilor venituri și a consumului responsabil de produse și servicii.

Am început propunând elevilor de clasa a X-a să participe la un studiu pentru a obține informații despre modul în care reușesc să economisească bani pentru împlinirea dorințelor proprii. Intenția a fost ca elevii să descopere și să învețe despre cum să gestioneze corect propriile venituri, ca, mai apoi, să ajungă chiar ei să îndemne alți tineri să fie atenți cum cheltuie banii.

Prima activitate a constat într-o prospectare și dezbatere la nivel frontal pe teme ce ajută elevii să înțeleagă de ce este necesar să-și identifice nevoile reale, să economisească bani, să cumpere în mod chibzuit, să aleagă înțelept produsele necesare lor și serviciile la care să apeleze. Printre temele discutate s-au numărat: ,,Nevoie reală sau dorință”, care a încurajat elevii să discute despre împlinirea viitorului imaginat de ei și sprijinul necesar, să estimeze eforturile personale implicite, să conceapă lista cu nevoile de bază ale unui elev de vârsta lor provenit dintr-o familie cu situație financiară medie; și ,,Cum ar fi dacă…?”, în cadrul căreia elevii au stabilit sursele de procurare a banilor lor. Mai departe, au exemplificat situațiile în urma cărora pot rămâne fără vreun venit cum ar fi pierderea serviciului unui părinte, acumularea multor absențe și exmatricularea urmate de pierderea burselor școlare, o calamitate etc.
Utilizând metoda dezbaterii și pornind de la proverbul ,,Banul este ochiul dracului”, elevii au interpretat înțelesurile expresiilor ,,ademenește”, ,,creează iluzii”, ,,te poate duce la dezastru”, ,,creează dependență”. În final, am propus elevilor să exerseze pentru următoarea lună de zile o repartizare a bugetului propriu, astfel: 1/3 pentru nevoi +1/3 pentru distracție +1/3 economisire.

Activitatea a continuat prin notarea de către elevi pe o foaie de flipchart a unor activități posibile pentru timpul liber, iar apoi le-am propus ca fiecare dintre ei să-și aleagă și să se implice în două activități noi pentru ei, să observe și să-și noteze starea avută, reușita sau eșecul, beneficiile sau dificultățile întâmpinate.

Elevii au primit ca exercițiu pentru acasă, timp de o săptămână, să obțină informații din surse diferite despre cazuri cu urmări nefericite ale nechibzuinței și să investigheze, printr-o observare atentă și subtilă, ceea ce cumpără oamenii dintr-un supermarket, să analizeze categoriile de produse cumpărate de alții pentru a sesiza care dintre acestea se potrivesc unui stil de viață sănătos.

Toate cele trei echipe din țară au respectat desfășurarea activității, însă creativitatea și modul de realizare au ținut și de specificul clasei și de regiune. Spre exemplu, la Liceul din Însurăței, elevii au vizionat ,,povestea" lui Ion Țiriac, emisiunea ,,Profesioniștii”, au înregistrat în format video prezentări ale situației lor de viață și au pregătit etichete și ambalaje pentru borcane cu diferite mâncăruri. Pentru a doua activitate, elevii au fost organizați în șase ateliere de lucru în care să aleagă ideile principale ale temelor dezbătute la prima întâlnire și pe care să le valorifice în organizarea campaniei educative. Aceștia au notat pe foi de flipchart concluziile lor, au făcut semne de carte cu mesaje de atenționare și de încurajare pentru a chibzui cheltuirea banilor și au schițat un afiș prin care să anunțe campania educativă Poţi fi chibzuit!. Toată activitatea s-a finalizat aplicând metoda ,,Turul galeriei”.



Imprimă

GEORGETA MOTROGAN

Liceul Tehnologic "N. Titulescu" Însurăței, Brăila