Nume de renume

 
Constanța, Constanța

    Activitatea propusă urmăreşte conştientizarea elevului în legătură cu semnificaţia etimologică a prenumelui şi provenienţa numelui de familie.     Aproape fiecare copil are de obiectat asupra a cel puţin unuia dintre numele pe care le poartă: nu este modern, nu are nicio semnificaţie pentru el, şi-ar dori alt nume, numele de familie este caraghios, etc. Astfel de obiecţii pot afecta personalitatea adolescentului creându-i adesea, un complex de inferi [...] vezi tot la despre »

Abilități vizate: Autocunoaștere  

Metode folosite: Autocunoașterea sau cine sunt eu?  

Activitatea recentă

 

Nu mai exista înregistrări.

    Activitatea propusă urmăreşte conştientizarea elevului în legătură cu semnificaţia etimologică a prenumelui şi provenienţa numelui de familie.

    Aproape fiecare copil are de obiectat asupra a cel puţin unuia dintre numele pe care le poartă: nu este modern, nu are nicio semnificaţie pentru el, şi-ar dori alt nume, numele de familie este caraghios, etc. Astfel de obiecţii pot afecta personalitatea adolescentului creându-i adesea, un complex de inferioritate. Nu de multe ori, numele, prin rimă sau asociere diversă, poate duce la crearea unei porecle acceptată sau nu de către copil.

    Prin intermediul acestei activităţi se urmăreşte creşterea stimei de sine şi înţelegerea următoarelor aspecte:
a) conduita tânărului dă renume numelui pe care îl poartă;
b) etimologia prenumelui este onorantă prin semnificaţia sa;
c) numele de familie semnifică o moştenire preţioasă a mai multor generaţii, moştenire pe care el, elevul, o înţelege şi o acceptă;
d) comunicarea în cadrul colectivului clasei a acestor informaţii este făcută în scopul conştientizării faptului că în spatele fiecăruia dintre ei există vieţi şi destine, muncă şi trudă, iubire, responsabilitate şi grijă faţă de urmaşi;
e) fiecare elev ar trebui să fie responsabil faţă de el însuşi atât ca reprezentant al familiei sale, cât şi ca “omuleţ” ce trebuie să-şi găsească un drum demn în viaţă.

        Activitatea a fost desfăşurată la două clase (a IX-a şi a X-a cumulând 56 de elevi) pe parcursul a două ore succesive de dirigenţie folosindu-se ca metode educaţionale: conversaţia, documentarea, dezbaterea.

    În prima oră, s-au specificat coordonatele de desfăşurare ale activităţii: dreptul familial e de inspiraţie romană (moştenirea, partajul, atribuirea numelui de familie şi de botez–nomen şi praenomen), la început descendenţa se făcea pe numele gentilic (matern) pe principiul de drept “pater incertus, mater certa est”, ulterior numele de familie fiind atribuit după tată. În urma documentării, fiecare elev a avut de întocmit o fişă în care trebuia să menţioneze etimologia prenumelui, iar în privinţa numelui să identifice zona geografică de provenienţă şi semnificaţia acestuia.

    În a doua oră, elevii au prezentat rezultatele documentării realizate, unii dintre ei făcând chiar şi arborele genealogic al familiei. S-a observat totala implicare a elevilor în cercetarea realizată, dovedită de stăruinţa lor de a-şi chestiona rudele în legătură cu originea familiei, precum şi obţinerea unei documentări complete asupra etimologiei prenumelui şi a încărcăturii sale emoţionale.

   Chestionaţi asupra utilităţii acestei cercetări, majoritatea copiilor au menţionat faptul că nu cunoşteau semnificaţia numelor lor, nu-şi întrebaseră niciodată părinţii de ce fuseseră numiţi aşa sau despre provenienţa numelui de familie. Eliminarea complexelor de inferioritate, înţelegerea timpului şi spaţiului în care trăiesc şi se dezvoltă, cunoaşterea rădăcinilor genealogice îi transformă pe elevi în cetăţeni responsabili şi puternici.

  Am diseminat către colegii noştri diriginţi conţinutul şi rezultatele obţinute. Au fost interesaţi şi au solicitat materialele noastre de documentare considerându-le instrumente utile la orele de dirigenţie destinate dezvoltării personale şi autocunoaşterii.



Imprimă