Împreună pentru o lume mai bună

 
Bonțida, Cluj
Zalău, Sălaj
Oradea, Bihor
Bistrița, Bistrița-Năsăud

“Împreună pentru o lume mai bună” nu este doar titlul unei activităţi pe care ne-am dorit a fi una de impact, este și un deziderat a cărui reuşită stă în puterea fiecărui educator. Gândindu-ne la elevii cu care fiecare dintre noi lucrează, am considerat că formarea abilităţii de gândire sistemică, în contextul dezvoltării durabile, poate deveni un scop pe termen lung, iar obiectivele propuse le-am interpretat ca punct de plecare într-un demers ce va [...] vezi tot la despre »

Abilități vizate: Gândire sistemică  

Metode folosite: Cel marginalizat   Debate (Dezbaterea)   Filmul ca instrument de motivare   Derdienii  

Activitatea recentă

 

Nu mai exista înregistrări.

“Împreună pentru o lume mai bună” nu este doar titlul unei activităţi pe care ne-am dorit a fi una de impact, este și un deziderat a cărui reuşită stă în puterea fiecărui educator. Gândindu-ne la elevii cu care fiecare dintre noi lucrează, am considerat că formarea abilităţii de gândire sistemică, în contextul dezvoltării durabile, poate deveni un scop pe termen lung, iar obiectivele propuse le-am interpretat ca punct de plecare într-un demers ce va continua dincolo de această activitate. Identificarea situaţiilor excluzive, creşterea gradului de empatie al elevilor faţă de persoanele care aparţin unor grupuri discriminate, excluse social; promovarea diversităţii şi nediscriminării în rândul participanţilor și îmbunătăţirea incluziunii sociale sunt obiectivele pe care ni le-am propus. Chiar dacă în acest moment nu sunt atinse integral, avem sentimentul că am asigurat un bun start, continuarea aparţinându-ne nouă şi elevilor noştri.

Elevii noştri provin din medii variate în care persistă de mult efectele diferenţelor de etnie, gen, rasă, situaţie socială şi profesională. Am plecat de la această realitate şi ne-am dorit ca, prin activitatea propusă, să-i conștientizăm că stă în puterea lor să schimbe ceva, să contribuie la consolidarea relaţiilor dintre membrii grupurilor în care trăiesc şi unde îşi desfăşoară activităţile.

Prima etapă a activităţii, vizionarea de film (”Clasa divizată”) şi dezbaterea, s-au derulat la Zalău, unde au participat 18 elevi. Etapa a doua s-a bazat pe metoda “Cel marginalizat” şi s-a derulat în toate cele 4 şcoli implicate, iar etapa a treia, în care am aplicat metoda “Derdienii”, s-a desfășurat în toate școlile cu excepția celei din Bistriţa. Ca participare, am avut în etapele a doua şi a treia 18 elevi la Zalău, 22 elevi la Bonţida și 23, respectiv 11, elevi la Oradea. La Bistriţa au fost prezenţi în total 62 elevi în a doua etapă.

În toate cele 4 şcoli, elevii s-au bucurat de fiecare dintre activităţi, dorindu-şi totodată o continuare a acestora atât în acest an şcolar, cât şi în anii următori. Fiecare dintre noi am descoperit că este foarte important să le asigurăm elevilor un cadru adecvat pentru a se descoperi unii pe alţii şi chiar pe ei înşişi, pentru a putea să-şi înţeleagă cu adevărat frământările şi emoţiile, reuşitele şi eşecurile. Cunoscându-se mai bine vor găsi cu uşurinţă modalităţile optime de-a colabora, de-a se dezvolta împreună, într-un mediu sigur şi stimulant. Implicarea elevilor participanţi a fost evidentă la fel şi seriozitatea cu care fiecare dintre ei a tratat acţiunile. I-am văzut şi simţit trăind fiecare moment, bucurându-se sau întristându-se împreună, dorindu-şi să-şi înţeleagă rolul în “sarcina” importantă de a face lumea mai bună.
Am pornit împreună cu elevii noştri de la gândul de-a nu “judeca o carte doar după coperta ei”, le-am simţit apoi povara de-a nu fi aceptaţi în grupurile prietenilor pentru că “nu se încadrau” şi am finalizat prin a-i face să înţeleagă că nu vor putea construi nimic în viaţă dacă nu-i vor înţelege pe cei din jur, nu le vor respecta tradiţiile şi regulile proprii, dacă nu vor accepta cu adevărat că lumea poate fi frumoasă cu noi toţi împreună și dornindu-ne o dezvoltare durabilă şi sigură.

Pentru a asigura vizibilitatea activităţilor derulate și a celor următoare, am creat un grup pe Facebook – “Împreună pentru o lume mai bună” pe care ni-l dorim a fi o punte de legătură între elevii şi dascălii din cele 4 şcoli implicate.



Imprimă

Alina Gimbuta

Liceul cu Program Sportiv Bistrița, Bistrița-Năsăud

ANCA DANIELA GABOR

Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea, Bihor

LAVINIA BUDA

Şcoala Gimnazială Bonţida Bonțida, Cluj

Rodica Costache

Liceul Tehnologic "Voievodul Gelu" Zalău, Sălaj