Fii cool, alege să fii sănătos!

 
Onești, Bacău
Bacău, Bacău

Această acțiune educațională și-a propus să militeze pentru adoptarea unui stil sănătos de viață, contribuind astfel la dezvoltarea abilității de autoîngrijire în rândul elevilor de 14 – 17 ani. Ideea acestui proiect s-a conturat după publicarea rezultatelor unui studiu recent al OMS privind situația elevilor între 11 și 15 ani. Cifrele arată că 36% dintre băieții sub 15 ani consumă săptămânal băuturi alcoolice, 10% din adolescenți au încercat [...] vezi tot la despre »

Abilități vizate: Autoîngrijire  

Metode folosite: Filmul ca instrument de motivare  

Activitatea recentă

 

Nu mai exista înregistrări.

Această acțiune educațională și-a propus să militeze pentru adoptarea unui stil sănătos de viață, contribuind astfel la dezvoltarea abilității de autoîngrijire în rândul elevilor de 14 – 17 ani.

Ideea acestui proiect s-a conturat după publicarea rezultatelor unui studiu recent al OMS privind situația elevilor între 11 și 15 ani. Cifrele arată că 36% dintre băieții sub 15 ani consumă săptămânal băuturi alcoolice, 10% din adolescenți au încercat droguri cel puțin o dată și 43% dintre ei prezintă risc de obezitate. Ca profesori, am simțit nevoia de a lua atitudine și am gândit acest proiect ca o posibilitate pentru elevi de a analiza, compara și decide asupra obiceiurilor lor alimentare versus obiceiurile alimentare sănătoase.

O primă metodă folosită a fost cea a jurnalului, elevii consemnând timp de 2 săptămâni aspecte legate de stilul lor de viață: alimentație, activitățile zilnice desfășurate, programul de odihnă și de recreere.
Analizând jurnalele, am constatat că programul de somn este, pentru majoritatea elevilor, unul corect, dar în ceea ce privește alimentația au fost consemnate numerose probleme, cum ar fi faptul că micul dejun nu este consumat cu regularitate sau lipsește cu desăvârșire pentru 15% dintre ei. Gustările de tip fast-food reprezintă și ele o problemă destul de mare; totuși sunt și elevi care consumă fructe de genul merelor, perelor și bananelor, însă acestea de cele mai multe ori sunt asociate incorect cu covrigi sau biscuiți.

Pentru majoritatea elevilor activitatea fizică se rezumă la ora de educație fizică și sport sau la drumul către și dinspre școală. Timpul liber este petrecut la calculator, la televizor sau vorbind la telefon, cititul fiind pentru jumătate dintre ei inexistent sau doar 1-2 pagini pe zi.

Ulterior, în cadrul unui atelier, elevii au sintetizat concluziile acestui jurnal, așezând într-o piramidă alimentele consumate frecvent, conform obiceiurilor lor alimentare. Piramida mea alimentară este oglinda preferințelor alimentare ale adolescenților, școlile partenere având în comun consumul mare de dulciuri, sucuri și fast-food în detrimentul fructelor, legumelor și al apei. Comparația dintre piramida alimentară realizată de elevi, din ambalaje sau decupaje din pliante, și cea a alimentației corecte a scos în evidență faptul că alimentația adolescenților este diametral opusă celei ce constituie baza unei vieți sănătoase.

În concluzie, elevii au vizionat și dezbătut documentarul Super Size Me, o ilustare șocantă a efectului alimentației excesive de tip fast-food asupra corpului și a sănătății umane. Elevii au recunoscut că au fost uimiți de efectele nocive ale fast-foodului și, fiind sub impulsul impactului puternic, și-au luat angajamentul față de ei înșiși că vor fi mai atenți la alegerile alimentare pe care le vor face.

„Știam că mănânc prea multe dulciuri, dar credeam că acesta este singurul capitol la care stau prost. Din ce am văzut după realizarea piramidei alimentare, obiceiurile mele alimentare sunt taman inverse decât cele corecte.” (M. Roxana, clasa a X-a)

„Părinții mei mi-au spus întotdeauna că trebuie să mămânc carne dacă vreau să fiu sănătos. Am constatat că din carme trebuie consumat cu moderație, din pâine, cartofi, paste făinoase – trebuie consumat prudent, iar din fructe și legume – oricât. Am să le spun și părinților mei să nu mai mănânce atâta carne. De fapt, mie nici nu-mi place carnea, dar mâncam pentru că mă forțau ai mei.” (P. Valentin, clasa a X-a)



Imprimă