Dacă aș fi

 
Ploiești, Prahova

Abilitatea de viaţă vizată este comunicarea, în spiritul promovării diversității și a educației pentru dezvoltarea durabilă. Activitatea educațională, realizată împreună cu 24 de elevi de clasa a X-a de la Colegiul Tehnic „Toma N.Socolescu” Ploiești, a pornit din necesitatea mărturisită a acestora de a-și forma sentimente pozitive față de propria identitate și de la nevoia acestora de a defini în termeni clari propria identitate și cultură, și [...] vezi tot la despre »

Abilități vizate: Comunicare  

Metode folosite: Debate   Tehnica Copacul ideilor  

Activitatea recentă

 

Nu mai exista înregistrări.

Abilitatea de viaţă vizată este comunicarea, în spiritul promovării diversității și a educației pentru dezvoltarea durabilă.

Activitatea educațională, realizată împreună cu 24 de elevi de clasa a X-a de la Colegiul Tehnic „Toma N.Socolescu” Ploiești, a pornit din necesitatea mărturisită a acestora de a-și forma sentimente pozitive față de propria identitate și de la nevoia acestora de a defini în termeni clari propria identitate și cultură, și implicit de a-și analiza atitudinile față de alte grupuri etnoculturale.

Pornind de la textul literar „Fântâna dintre plopi” a lui Sadoveanu, elevii au identificat în text elemente de civilizație și cultură românească și rromă, iar ulterior, utilizând Internetul și manualul de istorie, au realizat investigații suplimentare legate de acest subiect pe care le-au prezentat ulterior în fața clasei.

În a doua parte a activității elevii au participat, în afara școlii, la jocul educațional „Dacă aș fi...”. În cadrul acestei metode ei au trebuit sã se așeze într-o linie de start, au primit cartonașe cu diferite scenarii discriminatorii - „discriminări artificiale”- și a fost trasată linia de sosire la aproximativ 10 pași distanță față de linia de start. În urma unor serii de întrebări, aceștia și-au modificat poziția, făcând câte un pas înainte sau înapoi. La final, elevii au oferit feed-back pe marginea jocului în care s-au implicat, au încercat să descopere sensul „liniei de start/sosire”, și-au mărturisit emoțiile trăite în momentul asocierii cu rolul lor. Mai departe, au încercat să descopere modalități prin care cei care s-au apropiat cel mai mult de linia de sosire îi pot ajuta pe cei rămași în urmă.

În continuare aceștia au dezbătut importanța acceptării diferențelor într-o lume multiculturală, vizionând filmul de animație Pixar „Reflexion sobre la DIVERSIDAD” și la final au împărtășit fiecare o experiență personală când s-au simțit discriminați. Elevii au vizionat și clipuri muzicale reprezentative pentru cultura românească/ rromă, iar în final au creat un „cerc al prieteniei multiculturale”, luând decizia de a se implica în acțiuni și activități educaționale variate pe tema diversității.

Activitatea ,,Dacă aș fi...” s-a desfășurat și la Liceul Tehnologic de Transporturi Ploiești, unde timp de 50 de minute, 15 elevi de clasa a XII-a și-au dezvoltat abilitățile de comunicare, în scopul acceptării diversității, într-o lume multiculturală prin metode precum ar fi brainstormingul, jocul educativ ,,Dacă aș fi...” și dezbaterea.
Mai întâi elevii au vizionat un filmuleț cu 3 situații discriminatorii la interviu pentru angajare. A urmat apoi relatarea doamnei profesoare despre o întâmplare în care s-a simțit discriminată, elevii fiind initați să prezinte și ei o situație similară.

În a treia etapă a activitatii s-a desfășurat jocul ,,Dacă aș fi...”, iar la final a fost realizată o dezbatere legată de desfășurarea și finalul jocului educațional.

În ceea ce privește corelarea abilităților de viață cu conceptul de dezvoltare durabilă, activitatea s-a realizat în ambele școli în deplină concordanță cu principiul egalității de șanse, s-au utilizat resurse digitale, materiale reciclabile și s-au respectat drepturile de proprietate intelectuala prin utilizarea de Software Open Source.
Ca o concluzie, nu putem schimba ceea ce s-a întamplat în trecut, dar putem să avem grijă la comportamentul pe care îl vom avea în viitor și să ne decidem cum dorim să continuăm, să ne modelăm comportamente pozitive de comunicare, în spiritul acceptării diferențelor socio-economice și etnice.



Imprimă

Violeta-Cristina Lungescu

Ploiești, Prahova