Comunic asertiv și nu sunt singur

 
Slobozia, Ialomița
Câmpulung, Argeș
Pitești, Argeș

Scopul activităților din cadrul acestui proiect a fost dezvoltarea abilității de comunicare asertivă și a interrelaționării dintre elevi, atât la nivel de clasă, cât și de școală. Activitatea din Școala Gimnazială Nr. 3 Slobozia a fost gândită să răspundă nevoilor elevilor de a-și însuși și utiliza un limbaj adecvat în școală și în societate, înlocuind modurile de exprimare pasiv-agresive, cu un limbaj bazat pe comunicare asertivă, empatie, î [...] vezi tot la despre »

Abilități vizate: Comunicare   Interrelaționare  

Metode folosite: Dramatizarea și jocul de rol   Exercițiu de energizare și captarea atenției   Magazinul de imagini și cuvinte   Prelegerea interactivă  

Activitatea recentă

 

Nu mai exista înregistrări.

Scopul activităților din cadrul acestui proiect a fost dezvoltarea abilității de comunicare asertivă și a interrelaționării dintre elevi, atât la nivel de clasă, cât și de școală.

Activitatea din Școala Gimnazială Nr. 3 Slobozia a fost gândită să răspundă nevoilor elevilor de a-și însuși și utiliza un limbaj adecvat în școală și în societate, înlocuind modurile de exprimare pasiv-agresive, cu un limbaj bazat pe comunicare asertivă, empatie, înțelegere și relaționare pozitivă. Astfel, 23 de elevi de clasa a VIII-a au început prin a-și clarifica termenii de aserțiune empatică, comunicare pasivă, agresivă, pasiv-agresivă și asertivă. Apoi, utilizând metoda lucrului pe grupe, aceștia s-au împărțit în 6 echipe, dintre care una de facilitatori (constituită înaintea grupelor de lucru din 4 elevi cu competențe în domeniul comunicare și relaționare pozitivă, la propunerea colectivului clasei) și au lucrat pe fișa ,,Scenarii de viață”.

Grupul de facilitatorilor a lucrat la scenariul lor, l-a oferit apoi ca model celorlalte grupe, după care s-a despărțit și fiecare membru a trecut prin rotație să ajute câte o altă grupă de elevi cu finalizarea fișei lor. În continuare, liderii fiecărei echipe au descris în fața colegilor scenariul elaborat de ei pe fișă/cartonaș și răspunsul/mesajul asertiv găsit. La final, a urmat un tur de galerie și expunerea activităților pe un perete.

La Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuși” Pitești activitatea a debutat cu un exerciţiu de energizare şi de captare a atenţiei, urmat de o dezbatere privind tipurile de comunicare, pe baza unor imagini sugestive prezentate la videoproiector. Cei 43 de elevi de nivel liceal au realizat mai apoi un joc de rol demonstartiv, mai exact au interpretat poezia ,,Greierele şi furnica” de Marin Sorescu.
Formând şase grupe, elevii au modificat dialogul dintre greiere şi furnică, transformându-l într-unul pasiv şi respectiv asertiv, după care fiecare echipă a prezentat noul dialog și a primit feedback din partea colegilor. La final, aceștia au discutat utilitatea activității și au venit cu soluţii pentru prevenirea violenţei între tineri.

La activitatea Colegiului Național Pedagogic ,,Carol I” Câmpulung au participat aproximativ 80 de elevi din clasele a VII -a și a IX-a. În mod similar activităților din școlile partenere, s-au aplicat ,,Exercițiul de energizare” și ,,Prelegerea interactivă”; s-au elaborat materiale grafice prin metoda ,,magazinul de imagini și cuvinte” și s-a interpretat poezia ,,Greierele şi furnica” de Marin Sorescu, urmată de o dezbatere și de acordarea feedback asupra activității.

Considerăm că formarea asertivității ca abilitate de viață presupune timp și exercițiu, de aceea ne-am propus reluarea acestei teme în cadrul activităților din săptămâna "Școala Altfel". Totodată, în perioada următoare, vom populariza la nivelul fiecărei școli, activitățile derulate la atelierul de lucru Prof21, site-ul proiectului și vom promova Comunitatea Prof21, precum și alte exemple de bună practică în comunitate. Imaginile și ideile referitoare la eficiența acestor acțiuni ample la nivel de școală/liceu dorim să le publicăm în următorul număr al revistei ,,Gimnasium” al Școlii Gimnaziale Nr. 3 Slobozia, în alte reviste școlare și apariții cu ISBN și pe site-urile școlilor implicate.

Pentru ca impactul activității să fie mare, testimonialele elevilor și articolele acestora despre aplicarea și menținerea asertivității și a aserțiunilor empatice vor fi publicate în revistele școlare din cele trei școli participante.



Imprimă

GEORGETA RADUTA

Scoala Gimnaziala Nr. 3 Slobozia Slobozia, Ialomița

Iuliana Cateluta Tulbureanu

Liceul Tehnologic Constantin Brâncuşi Pitești, Argeș