Cocktail educativ

 
Oradea, Bihor

Cu prilejul Zilei Internaționale a Educației, la Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu” Oradea  cu concursul a 32 elevi de liceu, a avut loc o activitate - petrecere, folosind metoda Cocktail educativ. Ea s-a desfășurat practic în ,,oglindă”, în aceeași zi, la Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga” cu un grup de 23 elevi din clasa a XI-a. Scopul general al inițiativei a vizat explorarea stereotipurilor și a modului în care acestea  afectează viața elevilor, iar [...] vezi tot la despre »

Abilități vizate: Autocunoaștere   Comunicare   Gândire critică  

Metode folosite: Cocktail educativ  

Activitatea recentă

 

Nu mai exista înregistrări.

Cu prilejul Zilei Internaționale a Educației, la Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu” Oradea  cu concursul a 32 elevi de liceu, a avut loc o activitate - petrecere, folosind metoda Cocktail educativ. Ea s-a desfășurat practic în ,,oglindă”, în aceeași zi, la Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga” cu un grup de 23 elevi din clasa a XI-a. 


Scopul general al inițiativei a vizat explorarea stereotipurilor și a modului în care acestea  afectează viața elevilor, iar ca obiective am urmărit organizarea de către elevi a unui bufet respectând principiile consumului responsabil, identificarea prejudecăților și a discriminărilor sociale, conștientizarea influenței negative a stereotipurilor asupra relațiilor interpersonale și identificarea modalităților de diminuare a acestora. 

Metoda propusă de noi - Cocktail educativ, răspunde nevoilor adolescenților de a-și  adapta comportamentul la cerințele societății și a implicat trei etape. 

În prima etapă, elevii celor două clase a XI-a s-au organizat în vederea pregătirii  bufetului pentru eveniment: au discutat cu profesorii, au promovat principiile consumului responsabil asigurând fructe din producția locală, ceaiuri naturale, plăcinte și prăjituri realizate în casă, must, siropuri naturale, apă minerală de la un izor local etc. 

În a doua etapă, le-am cerut elevilor să participe la eveniment unde au avut parte de o  surpriză: la intrarea în sală, fiecare a primit un rol, un stereotip care indica o categorie socială, lipit pe spate ca o etichetă, fără să știe ce este, cum ar fi copil supradotat, olimpic, copil orfan, copil cu deficiențe, ziarist, gunoier etc. Fiecare urma să se comporte cu ceilalți confrom rolului de pe etichetă, fără să-i dezvăluie acestuia rolul sau să-i dea sugestii. Astfel, elevii au interacționat pe toată perioada cocktailului unii cu alții fără a le dezvălui celorlalți ce roluri îndeplinesc. Scopul a fost ca, până la finalul activității, să ghicească ce categorie reprezenta fiecare. În finalul acestei etape elevii și-au dezlipit etichetetele de pe spate si a avut loc o discuție în grup pornind de la o serie de întrebări: Cum ai ghicit ce rol ai îndeplinit? Cum ai fost tratat de alții? Cum te-ai simțit în  momentul îndeplinirii acelui rol? Cum pot afecta stereotipurile oamenii? Cum putem schimba ideile preconcepute și stereotipurile? 

A treia etapă s-a realizat diferit la cele două școli.
La Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu” s-au dezbătut concluziile și trăirile resimțite de fiecare. Pe viitor, elevii au hotărât să își schimbe comportamentul față de anumite persoane, de exemplu față de cei care adună gunoiul (eleva care a avut această etichetă s-a simțit compătimită și marginalizată) sau persoanele cu dizabilități (elevii cu etichete reflectând o dizabilitate au admis că s-au simtit foarte vulnerabili și cumva neajutorați); și, totodată, să organizeze cu responsabilitate un eveniment, dar și să consume cu măsură. 

În a treia etapă, invitații Liceului Teoretic ,,Lucian Blaga” , invitați din partea Universității din Oradea și ai ACTA Center (un ong local), au inițiat câteva discuții pornind de la teme, cum ar fi ,,Suntem prea săraci să ne permitem lucruri ieftne”,,,Bumbacul este ecologic”,,,Păpușile Barbie sunt modele pentru copiii zilelor noastre” etc. 

Având în vedere tematica propusă și modul de organizare, elevii s-au implicat în toate  etapele evenimentului și putem susține, cu încredere, că experimentarea unor situații sociale conduce mult mai ușor la însușirea aspectelor teoretice. Prin urmare, în cadrul instituțiilor școlare, vom promova și susține astfel de evenimente cu mare impact afectiv și social.



Imprimă

Bianca Ioana Mada

Liceul Teoretic "Lucian Blaga" Oradea, Bihor